Gå til innhold

måtte gå på jobb med covid

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk påvist covid på torsdag, og har vært hjemme på grunn av det. har ikke hatt feber kun forkjølelse. så ble jeg ringt i går ettermiddag av sjefen, og hun sa at jeg måtte dra på jobb siden det nå var mulig å jobbe. visste ikke hva jeg skulle si, så jeg reiste på jobb i går kveld og i dag ettermiddag, men jeg lurer litt på om det er lov? jeg var egentlig sykemeldt ut i dag, men hun mente det var greit siden Norge nå har åpnet opp.

Anonymkode: 3bf61...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg fikk påvist covid på torsdag, og har vært hjemme på grunn av det. har ikke hatt feber kun forkjølelse. så ble jeg ringt i går ettermiddag av sjefen, og hun sa at jeg måtte dra på jobb siden det nå var mulig å jobbe. visste ikke hva jeg skulle si, så jeg reiste på jobb i går kveld og i dag ettermiddag, men jeg lurer litt på om det er lov? jeg var egentlig sykemeldt ut i dag, men hun mente det var greit siden Norge nå har åpnet opp.

Om man må på jobb avhenger selvsagt om man er syk eller ikke. Da jeg hadde covid, jobbet jeg første dag (på hjemmekontor) siden jeg var i god form. Dagen etter var jeg imidlertid i ganske dårlig form med sterk hodepine og feber. Jobbet ikke fordi jeg var syk og ikke orket. Slik varte det et par dager til, før jeg igjen var i form til å jobbe. Da jobbet jeg på hjemmekontor. Hadde jeg jobbet på kontoret de dagene, ville jeg tatt egenmelding i tre dager. Det kan ikke arbeidsgiver overprøve. Og de kan selvsagt heller ikke overprøve sykemelding fra lege. Men dersom du er sykemeldt men er i form til å jobbe, kan du nå gjøre det.

Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Om man må på jobb avhenger selvsagt om man er syk eller ikke. Da jeg hadde covid, jobbet jeg første dag (på hjemmekontor) siden jeg var i god form. Dagen etter var jeg imidlertid i ganske dårlig form med sterk hodepine og feber. Jobbet ikke fordi jeg var syk og ikke orket. Slik varte det et par dager til, før jeg igjen var i form til å jobbe. Da jobbet jeg på hjemmekontor. Hadde jeg jobbet på kontoret de dagene, ville jeg tatt egenmelding i tre dager. Det kan ikke arbeidsgiver overprøve. Og de kan selvsagt heller ikke overprøve sykemelding fra lege. Men dersom du er sykemeldt men er i form til å jobbe, kan du nå gjøre det.

Jeg er jo i form, bare litt forkjøla. Men jeg trodde at covid var mest viktig, og at siden jeg var sykemeldt så kunne ikke sjefen si at jeg måtte jobbe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er jo i form, bare litt forkjøla. Men jeg trodde at covid var mest viktig, og at siden jeg var sykemeldt så kunne ikke sjefen si at jeg måtte jobbe. 

Du kan jobbe selv om du er sykmeldt. Det er nå besluttet at konsekvensene av at folk får covid ikke er så alvorlige som et samfunn med covid-tiltak er. Det er derfor ingen grunn til å være hjemme om du ikke er syk. Ville du gått på jobb i 2019 går du på jobb nå.

• Liker 4
Skrevet

Er det lov skal man ikke gå I isolasjon?

Anonymkode: bccfb...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det lov skal man ikke gå I isolasjon?

Anonymkode: bccfb...f9f

Har du ikke fulgt med på nyhetene? 😂

Anonymkode: 7afef...92c

• Liker 6
Skrevet

Du er ikke lengre pålagt å gå i isolasjon. Etter lørdag formiddag var eneste kravet ifht covid at du har vært feberfri i 24 timer. Det er fortsatt en anbefaling om isloasjon, tror det fortsatt anbefales i fire døgn, men det er ikke pålagt.

Sykemeldinng er dog litt annerledes, da har egentlig legen vurdert at du ikke er i stand til å jobbe. Nå høres det kanskje ut som du faktisk var i stand til å jobbe da, og da er det ikke ulovlig. Du må bare huske å fylle ut papirene  på NAV riktig, sånn at du ikke får sykepenger for de dagene du var på jobb - men vanlig lønn. 

Dersom du er/var sykemeldt fordi du var for syk til å jobbe (uavhengig av om grunnen var covid eller noe annet) kan de ikke uten videre kreve at du møter på jobb. Arbeidsgiver kan riktignok bestride sykemeldingen, om de tror den ikke er reell, men hvorden de må gå frem rent formelt da det vet jeg ikke.

Anonymkode: bb5e8...a69

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (31 minutter siden):

Jo de kan faktisk overprøve den. Eller betvile den som det vel heter på formelt. Men det er jo ikke gjort på et kvarter da.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/relatert-informasjon/arbeidsgiveren-kan-bestride-en-sykmelding

Skrevet

Jo de kan faktisk overprøve den. Eller betvile den som det vel heter på formelt. Men det er jo ikke gjort på et kvarter da.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/relatert-informasjon/arbeidsgiveren-kan-bestride-en-sykmelding

Ja, men det er jo i ekstreme tilfeller. Når man beviselig er smittet av en sykdom mange blir sengeliggende av, har ikke arbeidsgiver noe de kan si. 

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er jo i ekstreme tilfeller. Når man beviselig er smittet av en sykdom mange blir sengeliggende av, har ikke arbeidsgiver noe de kan si. 

Jaja, naturligvis, dette er neppe noe som skjer så veldig ofte. Men det var bare for å påpeke at det finnes mulighet for arbeidsgiver til å si at nei, vi tror ikke du er syk.

Og i dette tilfelle hadde nok arbeidsgiver rett i å be vedkommende komme på jobb, all den tid arbeidtaker faktisk ikke var syk. Spørsmålet var jo også om det var lov å jobbe, til tross for covid og sykemelding. Og svaret på det er ja. Det er lov. Det er ikke lengre pålegg om isolasjon ved smitte.

Skrevet

Det er 4 dagers isolasjonstid. Skjønner at du ikke vil jobbe, men han har loven på sin side. Late, illojale ansatte er ingen glad i…

Anonymkode: fbfd6...449

Skrevet

Ja, nå er du ikke lenger i isolasjon, så med mindre du er veldig syk så skal du selvsagt på jobb.

Anonymkode: 38b77...391

Skrevet

Vel, nå sier TS hun er forkjølet, med covid, nok til og ha fått sykemelding, så da anser jeg at du er syk, og at du bør holde deg hjemme også. Når du har sykemelding, kan man overprøve den, men det er en lang prosess. Bare fordi man har eller ikke har covid, trenger man ikke smitte alle med alt annet - forkjølelse eller influensa :) 

Anonymkode: e5b51...65c

• Liker 6
Skrevet

Det er fremdeles anbefalt å holde seg hjemme i fire dager. Men om man er i fin form, og det får store følger for jobben at man ikke kommer (for eksempel hvis sykefraværet er veldig høyt), kan man nå gå på jobb. Før hadde man ikke lov - nå kan man. Men det er ikke alle ting man kan, som det er lurt å gjøre. 

Anonymkode: f0c5e...c2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, nå sier TS hun er forkjølet, med covid, nok til og ha fått sykemelding, så da anser jeg at du er syk, og at du bør holde deg hjemme også. Når du har sykemelding, kan man overprøve den, men det er en lang prosess. Bare fordi man har eller ikke har covid, trenger man ikke smitte alle med alt annet - forkjølelse eller influensa :) 

Anonymkode: e5b51...65c

Isolasjonsplikten ble først opphevet i går, lørdag kl 10.00. Ts fikk med andre ord sykemeldingen før dette da det fortsatt var 4 dagers isolasjonsplikt uavhengig av hvor syk man måtte være, og hadde nok derfor sykemelding grunnet plikten og ikke nødvendigvis hvor syk hun var. Sykefravær mer enn 3 dager krever i de fleste bransjer sykemelding, om man ikke jobber i en IA bedrift, så da måtte man ha sykemelding ved påvist corona inntil i går kl 10.00

Anonymkode: daa81...ee7

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke lengre pålagt å gå i isolasjon. Etter lørdag formiddag var eneste kravet ifht covid at du har vært feberfri i 24 timer. Det er fortsatt en anbefaling om isloasjon, tror det fortsatt anbefales i fire døgn, men det er ikke pålagt.

Sykemeldinng er dog litt annerledes, da har egentlig legen vurdert at du ikke er i stand til å jobbe. Nå høres det kanskje ut som du faktisk var i stand til å jobbe da, og da er det ikke ulovlig. Du må bare huske å fylle ut papirene  på NAV riktig, sånn at du ikke får sykepenger for de dagene du var på jobb - men vanlig lønn. 

Dersom du er/var sykemeldt fordi du var for syk til å jobbe (uavhengig av om grunnen var covid eller noe annet) kan de ikke uten videre kreve at du møter på jobb. Arbeidsgiver kan riktignok bestride sykemeldingen, om de tror den ikke er reell, men hvorden de må gå frem rent formelt da det vet jeg ikke.

Kravet er minimum 4 døgn og man må ha vært feberfri det siste døgnet.

Anonymkode: e5998...1c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du sykemeldt, så er du sykemeldt. En sykemelding endrer ikke karakter eller gyldighet bare fordi at Støre endrer covidreglene.

Men. Hadde du fått covid i dag, så hadde du dog ikke hatt rett til å være hjemme i isolasjon siden denne regel nå er avskaffet. Du kunne dog ha brukt egenmeldingsdagene dine. Regner med at en del arbeidsplasser er litt runde i kantene også når det kommer til covidsmitte, ettersom det er lite lønnsomt at hele bedriften blir slått ut av covid. Men man har altså ikke «rett på» fri mer.

Anonymkode: 202e9...09c

• Liker 1
Skrevet

Kravet er minimum 4 døgn og man må ha vært feberfri det siste døgnet.

Nei, følger du ikke med på nyhetene? Det er ikke lenger isolasjonsplikt, anbefaling om 4 døgn, men ikke ett påbud.det ble opphevet i går.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, følger du ikke med på nyhetene? Det er ikke lenger isolasjonsplikt, anbefaling om 4 døgn, men ikke ett påbud.det ble opphevet i går.

Nei, det gjorde det ikke.

Ved symptomer: https://www.helsenorge.no/koronavirus/isolasjon/

Skrevet

Nei, det gjorde det ikke.

Ved symptomer: https://www.helsenorge.no/koronavirus/isolasjon/

Ja? Det står «bør» og det er ikke det samme som på påbud. Det er en anbefaling, men ikke et påbud eller krav.

• Liker 3
  • Opprett ny...