Gå til innhold

Spise eller ikke

Gjest ChaseDurer

Anbefalte innlegg

Gjest ChaseDurer

Er det lurt å spise selv om man bare ligger på sofaen? Lurer fordi jeg er overvektig pga medisiner og innaktivitet. I sommer gikk jeg 20 dager uten mat, var så dårlig at jeg klarte ingenting, dette var i forbindelse med et mislykket forsøk på å slutte på medisinen. Gikk meg en 1,5 timer gåtur i går, nå verker det i hele kroppen. Er på dag 3 uten mat, burde jeg spise eller faste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig bør du spise. Du har et basalbehov selv om du ligger i ro. 

Anonymkode: 1c354...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du bare ligger i ro, så trenger kroppen å få tilført energi for å fungere optimalt. Men du trenger jo ikke dytte inn burger og alt som åpenbart er usunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Man trenger næring selv om man bare ligger på sofaen, du blir alvorlig syk om du ikke spiser, og organene dine blir ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer
Athena79 skrev (1 minutt siden):

Man trenger næring selv om man bare ligger på sofaen, du blir alvorlig syk om du ikke spiser, og organene dine blir ødelagt. 

Jeg er allerede alvorlig syk, og blir aldri bedre når jeg spiser. Gidder ikke mer snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise! Dersom man ikke spiser går kroppen inn i sultmodus og setter i gang en masse prosesser for å holde deg i live. Det er katastrofemodus. Bla setter den ned energibruken for å spare på energien og det kan gi skade på organer. Selvom man er overvektig så vil dette skje. 

Hvorfor tenker du at du skal prøve å ikke spise? Hva er det du tenker det vil gi deg?

Om du har blitt overvektig pga medisiner er det enda viktigere at du spiser sunt og variert. Å dreie maten mot råvarer og vekk fra ultraprossesert mat kan hjelpe både på vekt, energinivå, kroppens evne til å regulere seg, mental helse osv. 

Anonymkode: 19f05...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
ChaseDurer skrev (Akkurat nå):

Jeg er allerede alvorlig syk, og blir aldri bedre når jeg spiser. Gidder ikke mer snart

Da drar du til legen, og får deg den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (6 minutter siden):

Da drar du til legen, og får deg den hjelpen du trenger.

Det er nok det beste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer

Nettopp bestilt pizza, burger, kebab og chilli cheese. Gir faen i hva jeg spiser, har prøvd å spise sunt, men det gjør faen meg ikke noe forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChaseDurer skrev (50 minutter siden):

Nettopp bestilt pizza, burger, kebab og chilli cheese. Gir faen i hva jeg spiser, har prøvd å spise sunt, men det gjør faen meg ikke noe forskjell

Så det er enten overspising/fråtsing eller ingenting? Du virker veldig rar/uopplyst. Bare ta en brødskive og en banan vel.

Anonymkode: 4c259...651

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er enten overspising/fråtsing eller ingenting? Du virker veldig rar/uopplyst. Bare ta en brødskive og en banan vel.

Anonymkode: 4c259...651

Jeg er veldig rar, men også veldig syk, både psykisk og fysisk. Har prøvd alt for å bli bedre. Nå venter jeg bare på å dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen

_popcorn_, mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...