AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Hei! Er det noen her som aktivt går inn for å lære barna lesing og skriving før skolen begynner? Jeg kunne lese og skrive da jeg var fire år, kunne alle bokstavene da jeg var to år. Jeg har alltid hatt et godt språkøre, så det har vel kanskje vært lettere for meg. Idag snakker jeg 6 språk og lærer meg et syvende. Jeg har liksom hele tiden tatt det som en selvfølge at barn kan lære det om man bare tar ansvaret for det, men etterhvert som eldste ble større så skjønte jeg at det muligens har med interesser å gjøre. Hun er ikke interessert i å lære seg å skrive, uansett hvor smarte ideer jeg har 😅 hun har forsåvidt begynt å lære seg noen bokstaver, forbokstaver på folk hun kjenner, arabiske bokstaver på sånn spill, men utover det er hun ikke interessert i å gjøre dette med meg, så vil jeg selvsagt ikke mase. Hun er veldig god på tall, og har faktisk kunnet subtrahere små tall i to år allerede, så jeg kjøpte en regnebok som hun har hatt stor glede av. Men altså.. Dere som har barn i fire, fem års alderen, går dere aktivt inn for å lære barna å lese før skolen om de ikke viser så stor interesse? Hvordan gjør dere det hjemme? Anonymkode: c65cd...536
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Nei, ingen av våre har kunnet lese før de begynte på skolen. De har kunnet de fleste bokstavene, lært gjennom lek og spill. De har vært mer opptatt av tall enn bokstaver. Alle lærte raskt å lese raskt etter skolestart og har vært blant de beste leserene i klassen. Ikke stress, det kan bli kjedelig på skolen og om en kan alt fra før. Anonymkode: e14e7...08e 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ingen av våre har kunnet lese før de begynte på skolen. De har kunnet de fleste bokstavene, lært gjennom lek og spill. De har vært mer opptatt av tall enn bokstaver. Alle lærte raskt å lese raskt etter skolestart og har vært blant de beste leserene i klassen. Ikke stress, det kan bli kjedelig på skolen og om en kan alt fra før. Anonymkode: e14e7...08e Så fint å lese 😊💕 ja har virkelig ikke lyst til å "ødelegge" noe for henne ved å gjøre det til noe kjedelig eller stressende. Anonymkode: c65cd...536
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Det å stresse med å lære lesing i barneskolealder er som å øve masse på gåing med babyer. Unødvendig. Og de blir verken den nye Shakespeare eller Bjørn Dæhlie av det, mest sannsynlig. Og blir de det, så er det neppe fordi de leste som 5, eller gikk som 9 mnd gammel Anonymkode: b3114...3eb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, ingen av våre har kunnet lese før de begynte på skolen. De har kunnet de fleste bokstavene, lært gjennom lek og spill. De har vært mer opptatt av tall enn bokstaver. Alle lærte raskt å lese raskt etter skolestart og har vært blant de beste leserene i klassen. Ikke stress, det kan bli kjedelig på skolen og om en kan alt fra før. Anonymkode: e14e7...08e Akkurat slik har det vært hos oss også😊 Anonymkode: 26738...b3c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 4 år her. Interessert i å bla i bøker og skrive sin egen forbokstav. Liker å telle. Synger ABC sangen på norsk og engelsk. Kjenner sin egen forbokstav og noen flere. Lar interessen komme av seg selv, men tilrettelegger for det. Dvs jeg leser selv, har bøker rundt i huset, leser for barnet, har bokstaver på veggen på soverommet, har penn og papir tilgjengelig. Interessen kommer nok. Ikke stress eller press. Sett deg heller ned med en bok selv. Anonymkode: e4490...b2a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 Må legge til at jeg ser ikke noe stort poeng i at barnet skal lese før skolestart. Men ved interesse, er jeg tilgjengelig. Anonymkode: e4490...b2a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Her har de førskole siste året i bhg, der de lærer alle bokstavene osv, skrive navnet sitt. Vi har ikke stresset noe med det, og alle har lært å skrive og lese i 1.klasse. Anonymkode: 3eb5e...076
Arkana Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 (endret) Vi har aldri gått aktivt inn for å lære barna våre å lese før skolen. To av dem har likevel lært å lese da de var 4 og 5 år gamle (jeg lærte meg selv å lese da jeg var 3). Vi har alltid lest for barna våre hver dag, men ikke drevet med bokstavlek eller annet rettet mot lesing. Jeg ville ikke holdt igjen et barn som uttrykker et ønske om å lære seg å lese, samtidig som jeg ikke ville gått inn for å lære dem det bare for å gjøre det. Endret 13. februar 2022 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 å skrive navnet vårt, og de aller fleste av bokstavene, lærte vi faktisk i barnehagen. Jeg gjorde i alle fall det. men når alle sammen for eksempel skulle bytte på å lese høyt i klassen, så var det ett par elever som hadde omtrent like dårlig lese-ferdigheter som det jeg hadde i første eller andre klasse. Anonymkode: 95b35...6dc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 Å være sterk i lesing er (dessverre) nøkkelen til å bli god i alle andre fag, inkludert matematikk. Så vi lærte sønnen vår og lese da han var 4. Han er halvveis gjennom første klasse nå og det er ikke lengre slik at de får god tid til å lære å lese. De fleste skoler praktiserer rask bokstavinnlæring og barna forventes å kunne lese innen juleferien. Vi merker at sønnen vår har en enorm fordel, fordi han kan fokusere på alt det andre som skolestart innebærer. Jeg ville ikke presset en tre-fire-femåring som åpenbart ikke er klar, men ellers ville jeg absolutt lagt litt tid og innsats i bokstavleker o.l. Anonymkode: 9c5ce...204 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Jeg begynte å lære sønnen min å lese, og ble helt forskrekket over hvor fort og lett han tok det. Da skjønte jeg at det var dumt å lære han det hjemme, for da ville han bare kjede seg på skolen og kanskje begynne å bli urolig i timene pga kjedsomhet. Så jeg stoppet å lære han mer, men da lærte han seg like godt resten selv på egenhånd. Han hadde fattet interesse for det og ønsket å lese. Han kunne dermed lese og skrive litt da skolen begynte. Anonymkode: df1b5...131
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 Nei, jeg kunne lese før jeg begynte på skolen og kjedet meg veldig i 1.klasse😅 Anonymkode: 07664...f02
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 Sønnen min kunne lese ett år før han begynte på skolen. Anonymkode: 3211c...666
Gjest SnowBells Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 (endret) Noe som er langt viktigere enn å lære barna å lese før skolestart er å lære dem av-og påkledning helt på egenhånd; å lære dem å vurdere hva de skal ha på seg om det regner eller er iskaldt, å gå inn og bytte sko om de blir våte osv. Barna blir ikke løpt etter med luer og votter på SFO, slik som i bhg. Og at de lærer seg å være selvstendige i fht å kunne åpne/lukke termos og å kunne grille pølse på bål uten hjelp når de er på klassetur osv. Og ikke minst det å være et inkluderende menneske som inviterer andre inn i leken. Ingen av mine tre kunne lese før skolestart men de lærer seriøst én bokstav i uka; det har gått veldig fint å lære seg å lese uansett. Man må bare innføre gode lekserutiner fra starten av, noe barna uansett drar stor nytte av når leksemengden dobler seg på mellomtrinnet. Endret 13. februar 2022 av SnowBells
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #16 Skrevet 13. februar 2022 Eldste kunne ikke brydd seg mindre. Hun knekte lesekoden løpet av 3 uker på skolen. Minste er 5 og kan snart lese. Fordi hun er interessert. Men til en viss grense. Merker selv at får hun får mye informasjon blir hun surrete i hodet. Anonymkode: b2352...e8a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 Nei, vi har fokusert på språkleker. Lytte ut første bokstav i ord, klappe stavelser, rime etc. Anonymkode: 88f75...852 1
Ulrikke Skrevet 13. februar 2022 #18 Skrevet 13. februar 2022 Jeg leste som 4-åring. Datteren min hadde null og niks interesse, og jeg stresset overhodet ikke med det. Tror vi øvde på å skrive navnet bare, før skolestart - det er ofte en greie som dukker opp helt i starten. Hun leste før høstferien, ikke side opp og side ned, men nok til å kunne fortelle meg at det sto "garderobe" da vi var på teater før høstferien. Er de interessert, så legg til rette for språklek. Men er de ikke interessert, så ikke stress.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #19 Skrevet 13. februar 2022 Jeg kunne skrive hele navnet mitt og lese de fleste bokstavene før jeg begynte på skolen. Uten at mine foreldre gjorde noe spesielt innsats for det. Jeg har alltid vært ekstra interessert i språk. Mine barn kan skrive og stave navnene sine og skrive før skolestart, men ikke lange og kompliserte ord og setninger. Jeg synes det er bra og positivt hvis de viser interesse for det og mine gjorde det. Anonymkode: c8cc0...f9e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #20 Skrevet 13. februar 2022 Jeg har tre barn, to av de leste bra før de begynte på skolen, den mellomste lærte det fort etter skolestart. Har ikke aktivt prøvd å lære dem å lese før de begynte på skolen. Det som er fint å kunne før skolestart, er å kunne klare seg selv mht påkledning og sko, toalettbesøk, ha litt kontroll på tingene og klærne sine, å kunne vente på tur, dele med andre, passe seg i trafikken osv. Lese og skrive og regne osv, det lærer de på skolen. Anonymkode: 6816d...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå