Gå til innhold

Kjæresten sier jeg har adhd eller autisme, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til det er at jeg liker at kommunikasjon er rett frem, at man er enige om å være på samme side eller forstår hverandre. Eksempler på det er at vi snakker sammen, vi er i samtale, gjerne om viktige ting, så kan han finne på å reise seg og gå eller bare snu ryggen til, eller bare bytte tema brått. Jeg blir usikker og spør om det var noe jeg sa, eller om det er noe i veien? Da kan han bli irritert og si at han ønsker ikke å snakke mer og at det burde alle skjønne. 

En annen gang skulle han hente meg og han kom ikke, jeg ringte flere ganger og måtte til slutt ta taxi hjem. Han ringte senere og sa at han hadde vært på jobb og at han hadde ikke sagt at han skulle hente meg, men at jeg hadde blitt enig meg selv. Den samtalen om hentinga endte spesifikt med "men da ses vi utenfor der kl 20?" Han svarte "mhm". I følge han betyr det "må se det an".

En annen gang ringte han meg fra en restaurant og spør hvor jeg er, jeg ble helt satt ut fordi jeg trodde ikke vi hadde en avtale. Dagen før skrev han til meg "vi burde stikke og spise kinamat i morgen!" Og jeg svarte "det vil jeg gjerne" men så snakka vi ikke mer om det, han gikk utfra at jeg forstod at vi skulle møtes på kinaresturanten når vi var ferdige på jobb, vi slutter ca samtidig, og at alle normale ville forstått det.. 

Og det er mange sånne ting.. jeg føler meg dum fordi det er ting jeg ikke forstår og at det er min oppfatning det er noe med. Burde jeg få en adhd vurdering? 

Anonymkode: c2d9c...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du kan ikke kreve at han skal ha en adhd-vurdering. Han er et voksent menneske.

Men dere sliter åpenbart med avtaler, og må kunne kommunisere bedre. Prøv å ta en samtale om det, og bli enige om hva som er en avtale, for her er dere uenige. Er "ses til kinamat imorgen" en avtale for han, så mangler det for deg et klokkeslett. Og han kan ikke svare "mhm" og forvente at du skal tolke det som "får se". Dere må være helt tydelige begge to her. Er en av dere i tvil, spør "hva mente du nå?". Dette må jeg og mannen gjøre iblant, bedre å spørre en gang for mye enn å misforstå :)

Anonymkode: f39c0...4dc

Skrevet

Ser ikke noe her som tyder på at du har adhd eller autisme?

Anonymkode: c3b79...094

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, du kan ikke kreve at han skal ha en adhd-vurdering. Han er et voksent menneske.

Men dere sliter åpenbart med avtaler, og må kunne kommunisere bedre. Prøv å ta en samtale om det, og bli enige om hva som er en avtale, for her er dere uenige. Er "ses til kinamat imorgen" en avtale for han, så mangler det for deg et klokkeslett. Og han kan ikke svare "mhm" og forvente at du skal tolke det som "får se". Dere må være helt tydelige begge to her. Er en av dere i tvil, spør "hva mente du nå?". Dette må jeg og mannen gjøre iblant, bedre å spørre en gang for mye enn å misforstå :)

Er HAN som mener jeg har adhd

.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som aids. Ikke adhd eller autisme, 

Jeg er uføretrygded. Så jeg vet hva jeg snakker om. I motsetning til kjæresten din. 

Anonymkode: 158f6...787

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som dere har litt kommunikasjonsproblemer som par, men at han legger skylden på det på deg og kaster ut diagnoser uten grunnlag. Slik jeg ser det er det noe dere begge må jobbe med i lag, og det er ingenting galt i det. Hadde en venninne ei stund og vi snakket forbi hverandre HELE tiden! Vi måtte gå aktivt inn for å bedre det og det ble bedre:) Ellers enig med AB over her. Bli enig om tid og sted på avtaler.

Anonymkode: cf445...1a9

• Liker 3
Skrevet

Dere trenger å lære å dere å kommunisere med hverandre! 

Han er utydelig og du forstår det ikke. 

Tror ikke noe av det du beskriver kvalifiserer til en diagnose! 

Anonymkode: 4a131...af9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Grunnen til det er at jeg liker at kommunikasjon er rett frem, at man er enige om å være på samme side eller forstår hverandre. Eksempler på det er at vi snakker sammen, vi er i samtale, gjerne om viktige ting, så kan han finne på å reise seg og gå eller bare snu ryggen til, eller bare bytte tema brått. Jeg blir usikker og spør om det var noe jeg sa, eller om det er noe i veien? Da kan han bli irritert og si at han ønsker ikke å snakke mer og at det burde alle skjønne. 

En annen gang skulle han hente meg og han kom ikke, jeg ringte flere ganger og måtte til slutt ta taxi hjem. Han ringte senere og sa at han hadde vært på jobb og at han hadde ikke sagt at han skulle hente meg, men at jeg hadde blitt enig meg selv. Den samtalen om hentinga endte spesifikt med "men da ses vi utenfor der kl 20?" Han svarte "mhm". I følge han betyr det "må se det an".

En annen gang ringte han meg fra en restaurant og spør hvor jeg er, jeg ble helt satt ut fordi jeg trodde ikke vi hadde en avtale. Dagen før skrev han til meg "vi burde stikke og spise kinamat i morgen!" Og jeg svarte "det vil jeg gjerne" men så snakka vi ikke mer om det, han gikk utfra at jeg forstod at vi skulle møtes på kinaresturanten når vi var ferdige på jobb, vi slutter ca samtidig, og at alle normale ville forstått det.. 

Og det er mange sånne ting.. jeg føler meg dum fordi det er ting jeg ikke forstår og at det er min oppfatning det er noe med. Burde jeg få en adhd vurdering? 

Hahahaha neida, du burde slå opp med han derimot! Han er helt på viddene og er det noen av dere som er på spektret(autist) så er det han! Han driver med psykisk mishandling

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig respektløst å bare reise seg å gå fra en samtale på den måten.

Slik du fremstiller  det virker det som han prøver å få deg til å tvile på din egen fornuft. Har du hørt om "gaslighting" før? Google det så ser du om det passer på beskrivelsen  av bl.a disse restaurantbesøkene. Som vedkommende ovenfor her så synes jeg dette minner om psykisk mishandling!

Anonymkode: 5aa92...2fa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

.

Ah, beklager. Jeg ser ingenting som tyder på det, men dere kommuniserer dårlig. Det kan dere jobbe med :)

Man går ikke til legen og ber om adhd/autisme-utredning basert på at partner sier det ut av frustrasjon over kommunikasjon.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Avtaler bør inneholde konkrete klokkeslett hvis man skal møtes andre steder enn hjemme.

Anonymkode: 30815...a5f

• Liker 1
Skrevet

Hver gang dere legger planer må dere dobbeltsjekke at dere oppfatter det samme. 

Skal vi gjøre... i morgen/kveld/neste lørdag. 

Da må begge dobbeltsjekke rett etterpå:

Har jeg forstått deg riktig ved at du mente......med det det du sa? 

Anonymkode: ffaa6...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hver gang dere legger planer må dere dobbeltsjekke at dere oppfatter det samme. 

Skal vi gjøre... i morgen/kveld/neste lørdag. 

Da må begge dobbeltsjekke rett etterpå:

Har jeg forstått deg riktig ved at du mente......med det det du sa? 

Ja jeg liker at det er så nøye forklart, men han sier at det er unormalt og bare autister trenger det så inn med teskje 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

.

Han har jo adhd selv sånn jeg ser det 😅

Anonymkode: 7ca76...160

• Nyttig 3
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slett ikke. Han kommuniserer dårlig og er lite spesifikk. Lurt å stille han kontrollspørsmål når du er i tvil. Det at han snur ryggen til når du snakker til han er jo direkte frekt. 

Skrevet

Beklager, men er det noen som har adhd eller autisme, så er det han. 

Jeg har autisme, og muligens litt adhd i tillegg. Å reise seg og gå vekk fra en samtale som gjør meg frustrert eller jeg ikke synes er interessant, er noe jeg kan finne på å gjøre. Jeg er dog veldig bevisst på at det er frekt, så jeg tar meg selv i nakkeskinnet på akkurat det.

Han virker veldig sikker på at han er den som alltid har rett, og du er den som alltid tar feil. Å være veldig sikker i sin sak er et typisk autistisk trekk.

Om noen av dere har autisme eller adhd er umulig å si, men han har absolutt ikke rett når han sier at "mhm" ikke betyr "ja".

Les deg opp om gaslighting, for det er det han driver med. 

Anonymkode: db4aa...375

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg liker at det er så nøye forklart, men han sier at det er unormalt og bare autister trenger det så inn med teskje 

Det er ikke sant. Han høres ikke grei ut. Manipulerende, at han prøver å få deg til å tvile på deg selv. Få deg på kroken ved å holde tilbake kjærlighet og forpliktelse (mhm=vi får se, avtalen er u ditt hode) Mulig jeg tolker for mye her, men jeg får skikkelig dårlige vibber av slik du beskriver ham. 

Det er ikke normalt og sunt å gå slik midt i en samtale, det er normalt å avtale tidspunkt konkret. Det høres ut som maktdemonstrasjon fra hans side. Hvor lenge har du vært sammen med ham? Er dere samboere? Jeg får lyst til å rope at du skal komme deg vekk, men ikke alltid det er like lett. Ikke tvil på deg selv! Ingenting av det du skriver tyder på autisme eller ADHD. Han derimot, høres giftig ut. 

Anonymkode: 5b366...83d

• Liker 2
Skrevet

Det at han bruker autisme som ett skjellsord for å beskrive deg, sier så utrolig mye om han! Og ikke på en bra måte. Det viser jo hva slags kunnskap han ikke har, og hvor lite han bryr seg.  Samme hvilke verdier han har. Er dette noe du har lyst å være sammen med? Han er i tillegg manipulerende og slem. 

Anonymkode: 4a131...af9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da kan jeg diagnosere han med lidelsen usympatisk rasshøl slik at du får et perspektiv. 

Går samtalen slik? 

Har jeg forstått det slik at du mener jeg har en psykologisk lidelse fordi du antar ting? Og i stedet for å ville jobbe sammen med meg vil du at jeg skal kaste borte fellesskapets ressurser på å utredes for en diagnose? 

Skrevet

Det han holder på med er gaslighting.

Han er jo helt forferdelig mot deg.

Du bør komme deg vekk fra denne fyren så fort som mulig. 

Anonymkode: ed254...4fe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...