AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Ser titt og ofte at folk som studerer siviløkonomi får skrive masteroppgaven sammen - men ser aldri dette for realfag eller sivilingeniør. Hva er loggen bak dette? Anonymkode: 18451...387
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Sivilingeniører på NTNU kan jobbe sammen med masteroppgaven, i hvert fall på flere av linjene. Anonymkode: 66465...054
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er loggen bak dette? Anonymkode: 18451...387 De tenker vel at begge kommer til å jobbe med masteroppgaven. I tillegg så har karakteren på masteroppgaven svært lite å si med mindre man skal bli forsker. Anonymkode: 66465...054
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 TS her: Driver å leser masteroppgaver rettet mot teknologi og økonomi akkurat nå, og ser jo at de som studerer sivilingeniør ved div. universitet nesten alltid skriver alene. Det er ofte snakk om 80-120 sider. Noen ganger helt opp mot 200 sider. Så har man siviløkonomistudentene, der halvparten ser ut til å skrive med noen andre. På toppen av alt, så er jo disse litt kortere, type 50-100 sider. Anonymkode: 18451...387
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Går sivilingeniør ved NTNU og skriver masteroppgave sammen med en medstudent. På vårt institutt oppfordres det til å skrive oppgave to og to sammen. Begrunnelsen for dette er at mindre tid brukes på formaliteter rundt oppgaveskrivingen, og mer tid frigjøres til forskning. Anonymkode: 6ea7a...ff2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): TS her: Driver å leser masteroppgaver rettet mot teknologi og økonomi akkurat nå, og ser jo at de som studerer sivilingeniør ved div. universitet nesten alltid skriver alene. Det er ofte snakk om 80-120 sider. Noen ganger helt opp mot 200 sider. Så har man siviløkonomistudentene, der halvparten ser ut til å skrive med noen andre. På toppen av alt, så er jo disse litt kortere, type 50-100 sider. Anonymkode: 18451...387 Antall sider sier veldig lite. Noen har mye tekst, mens andre har mye tegninger, kode, osv . Lengden på masteroppgavene er uansett begrenset for å unngå at det skal ta for lang tid for sensor å lese gjennom oppgaven. Anonymkode: 66465...054 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 På bachelor skrev jeg sammen med ti medstudenter, mens på masteren så kommer jeg til å skrive alene fordi vi har litt forskjellig interesseområde - men like tema, så vi kan fortsatt kaste ball og diskutere problemer vi møter på i prosjektene våre. Går teknisk siv.ing Anonymkode: 84669...dae
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På bachelor skrev jeg sammen med to(2) medstudenter, mens på masteren så kommer jeg til å skrive alene fordi vi har litt forskjellig interesseområde - men like tema, så vi kan fortsatt kaste ball og diskutere problemer vi møter på i prosjektene våre. Går teknisk siv.ing Anonymkode: 84669...dae TO, ikke ti! Autokorrekt haha. Synes forøvrig det var fint å jobbe med andre, man dykker så dypt i en snever problemstilling at hvis man jobber alene så er det ingen som synes at resultatene dine er like kule som du synes selv - er spent på hvordan det blir på master.. Anonymkode: 84669...dae
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TO, ikke ti! Autokorrekt haha. Synes forøvrig det var fint å jobbe med andre, man dykker så dypt i en snever problemstilling at hvis man jobber alene så er det ingen som synes at resultatene dine er like kule som du synes selv - er spent på hvordan det blir på master.. Anonymkode: 84669...dae 30-poengs masteroppgaver pleier vel ikke gå spesielt dypt? Men det varierer kanskje fra studium til studium. Anonymkode: 66465...054
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her: Driver å leser masteroppgaver rettet mot teknologi og økonomi akkurat nå, og ser jo at de som studerer sivilingeniør ved div. universitet nesten alltid skriver alene. Det er ofte snakk om 80-120 sider. Noen ganger helt opp mot 200 sider. Så har man siviløkonomistudentene, der halvparten ser ut til å skrive med noen andre. På toppen av alt, så er jo disse litt kortere, type 50-100 sider. Anonymkode: 18451...387 Det er vel innholdet som har betydning, ikke antall sider? Det kan være 200 sider med mye bla-bla-bla. Mens en oppgave på 60 sider kan ha en veldig omfattende datainnsamling, for eksempel. Det frigjør veilederressurser når studenter skriver sammen. Både med at det blir færre oppgaver for de ansatte å veilede, og at studentene kan sparre med hverandre i stedet for å løpe til veileder med alle mulige humper i veien. Dessuten er det en fin øvelse i samarbeid! Anonymkode: 6fa02...306
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: 30-poengs masteroppgaver pleier vel ikke gå spesielt dypt? Men det varierer kanskje fra studium til studium. Anonymkode: 66465...054 Kan jo hende personen skal skrive 60 poeng? Det var vanlig på mitt studie iallfall (IT) La merke til det samme for noen år siden da jeg gikk ut TS, ingen på mitt IT-studie skrev sammen med andre, men mange av øknomistudentene jeg begynte å jobbe sammen med hadde skrevet i par så jeg. Anonymkode: 26073...c59
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Det er for å frigjøre ressurser (for de som skal veilede og vurdere disse oppgavene). Anonymkode: 6ce62...3ef
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her: Driver å leser masteroppgaver rettet mot teknologi og økonomi akkurat nå, og ser jo at de som studerer sivilingeniør ved div. universitet nesten alltid skriver alene. Det er ofte snakk om 80-120 sider. Noen ganger helt opp mot 200 sider. Så har man siviløkonomistudentene, der halvparten ser ut til å skrive med noen andre. På toppen av alt, så er jo disse litt kortere, type 50-100 sider. Anonymkode: 18451...387 "å leser"? Anonymkode: 55333...28c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #14 Skrevet 14. februar 2022 På UiO kan folk på IT skrive master sammen. Anonymkode: 4035b...eb0
Myrmica Skrevet 14. februar 2022 #15 Skrevet 14. februar 2022 Skrev masteroppgave i biologi sammen med en medstudent. Det gjorde at forskningsarbeidet i forkant kunne være mye større og mer omfattende, og vi fikk et mye bedre prosjekt enn om vi hadde skrevet hver for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå