Gå til innhold

Hva skjer med ansiktet mitt om morgenen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg var deg ville jeg holdt meg unna syrer og exfolierende produkter i noen uker, og heller fokusert på fukt og skånsomme produkter. Cerave har en dødsgod rens til tørr og irritert hud (grønn flaske).

Jeg hadde en periode i 2017 hvor jeg slet mye med kviser. Jeg mistenker at de skyldes noe hormonelt, men jeg ble etterhvert så lei og desperat at jeg brukte ganske sterke syrer fra the Ordinary annenhver dag og huden min endte opp med å flasse rundt kvisene og nesevingene, mens særlig panna og nesa ble superblank (så oljete ut men følte meg kjempetørr). Fikk med andre ord ikke bukt med kvisene og de tørre partiene gjorde det bare vanskeligere å sminke seg pent

I ettertid har jeg lært mye om hva huden min trenger og ikke trenger. Jeg har i utganspunktet tørr (fettfattig) hud over hele kroppen (også hodebunnen) så exfolierene syrer er jeg veldig sparsom med. Det viktigste for god balanse og hudbarrieren er riktig mengde fukt og fett. Særlig hvis du hat dehydrert og/eller fettfattig hud

Anonymkode: b8d4d...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elani skrev (20 timer siden):

Jojoba olje er det som egner seg mest da den renser porene og huden godt. Jeg tar olje på en fuktig ansiktsklut og renser huden i sirklelbevegelser. Kanskje oljen du brukte ikke passet din hud? Kokosolje kan trigge frem kviser så det ville jeg holdt meg unna. 

Problemet med skumrens er at det forstyrrer og dreper den naturlige floraen/de gode bakteriene på huden. Dette skaper prematur aldring og andre hudproblemer. Vi trenger at de er i balanse for at huden skal holde seg fin, ren og fuktig. Bare google skin microbiomes for mer info om dette. 

Jeg har selv brukt skumrens i mange år tidligere og det gjorde huden verre. Huden ble fet og uren. Da jeg byttet til oljerens har jeg aldri slitt med fet og uren hud. Mange kan tro at oljerens gir fet hud, men det er virkelig helt motsatt. Jojoba olje balanserer talgproduksjonen og renser porene samt gir næring til den naturlige floraen. 

Takk for svar! Har du link til en slik god oljerens? 

Anonymkode: 51fc8...a48

Skrevet

Snegleslim er veldig sterkt, selv har jeg aldri brukt det i ansiktet. Men jeg behandler vorter og mollusker som ungene har hatt med snegleslim-krem, tror ikke de finnes noe som er like effektivt. Virker nesten som det har en slags etsende effekt. 

Anonymkode: 20646...05d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snegleslim er veldig sterkt, selv har jeg aldri brukt det i ansiktet. Men jeg behandler vorter og mollusker som ungene har hatt med snegleslim-krem, tror ikke de finnes noe som er like effektivt. Virker nesten som det har en slags etsende effekt. 

Anonymkode: 20646...05d

Så rart. Jeg bruker Cosrx snegleslim i ansiktet daglig ( om kvelden før nattkrem ) og har ikke opplevd noen etsende effekt. Tvert imot er ansiktet mitt  fått gjevnere hudtone og blir mindre blank og fet på dagtid.

Anonymkode: 546fc...96a

Skrevet

Har du sjekket om du kan ha seborre? Kan ofte forveksles med tørr flassende hud.

Har du problemer med flass i øyenbryn og hår?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare hyggelig! 

Jeg bruker en veldig god en fra Living libations. Den heter best skin ever sandalwood. Dessverre får du ikke den i Norge, men jeg bestiller fra Dotch health store. Denne er ikke billig men den er av aller høyeste reneste kvalitet med eteriske oljer. Den er drøy i bruk og kan også brukes som "fuktighetskrem". Har brukt denne i årevis og huden gløder og er så fin og ren. Ren jojoba olje fungerer også perfekt. Bare sørg for at det er høy kvalitet, kaldpresset og økologisk. Ellers finnes det sikkert flere bra, men jeg har kun testet ut dette.

Endret av Elani
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg opplever ikke en sånn effekt av jojobaolje, brukt det i åresvis.

Om du vil dobbeltrense mildt holder rensebalm fra Clinique/the Inkey List/skin city og en mild rens lenge. 

Mild = uten parfyme, eteriske oljer og ikke minst kjemisk eksfoliator som den du bruker nå. 

Skrevet

Kutt ut "hudrutine". Det skaper mer problemer enn det løser.
Rens/rengjøring er bare nødvendig når du har behov for det - typ ved sminke, når man er svett om sommeren, hormonell kviseutbrudd etc. Det å rense bare for å rense skaper problemer. Huden er et levende organ, det har gode og dårlige dager, det å behandle det uten behov skaper bare større problemer. 

Huden påvirkes mest fra innsiden. Kosthold og vann. Her er det individuelt hva som påvirker hva og hvor mye man påvirkes. Noen får utbrudd av meieriprodukter mens andre blir så å si upåvirket. 

Ellers så er det enkleste som oftest det beste og du trenger bare to ting i rutinene din;
Rent vann morgen og kveld. Først varmt, så kaldt. Så én hudkrem for å korrigere enten oljete hud eller tørrhud. Som oftest ikke nødvendig to ganger for dagen, kommer an på huden. Når det stormer som verst om vinteren så kan jeg ha behov for morgen og kveld, ellers så er kveld mer enn nok. 

Det er alt du trenger. Verken mer eller mindre. Jeg falt nedi koreansk kosmetikk dragsuget med 8 til 11 trinns hudrutiner for noen år siden. Det var ikke bare den ene rutinen, for du har en rutine for morgen og en for kveld, og enda en for spakveld en gang i uken. Huden min har aldri sett så rævva ut i mitt liv! Jeg som aldri har hatt problemer med kviser, får maks 5 små hormonkviser rundt mensen (men som har blitt mindre og mindre av jo nærmere 30 jeg har kommet), for så å plutselig ha konstant utbrudd og den neste er verre enn den forrige. Tørr og sår hud, oljete eller knusktørr. Klaser av uspesifikke utbrudd som du har på kinnet.. forferdelig hud. Jo flere produkter jo verre blir det. 

Anonymkode: 59404...935

Skrevet
StrøkenFrøken skrev (På 13.2.2022 den 13.57):

Heisann! Takk for svar!

Dere har nok sikkert helt rett at jeg har brukt for mye produkter nå ja..

Jeg skal prøve å skalere ned til rens, 1 serum og fuktighetskrem fremover. Kanskje det vil hjelpe 🙂 Er heldigvis ikke hver dag jeg bruker så mange produkter..men noen ganger klarer jeg ikke bestemme meg for hva jeg vil bruke så da tar jeg på alt, hehe..

TS

Det som skjer når du bruker mange ulike produkter samtidig er at de kan reagere på hverandre. I krem 1 er det ingredienser som er satt sammen og skal være bra for huden. I krem 2 er det andre ingredienser, men disse skaper en krem som også skal være bra for huden. Når du blander 1 og 2 kan ingredienser fra begge kremer blandes og "bli" annerledes. Se for deg mentos. Putt en mentos i en melkekartong og (jeg antar) at det skjer lite. Putt en mentos i cola og voila, POFF. 

Anonymkode: 0663d...f0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...