Gå til innhold

Bilstol til 4-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å bytte bilstol til en som fyller 4 ganske snart. Er derimot helt blank på stol til større barn, og vet ikke hvilken stol vi bør ha. Han sitter forovervendt, og kommer til å fortsette med dette (uten at dette er noe jeg er interessert i å diskutere).

Bør vi ha stol med 5 punkt sele, eller vanlig belte? Virker som vanlig belte er anbefalt om barnet sitter forover, men vil han ikke da ha lettere for å skli ut av stolen? 

Anonymkode: 49f61...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt umulig å anbefale noe når du ikke nevner vekt eller lengde. 

Anonymkode: da7c2...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 pkt er det beste nå ja, men det avhenger av vekt og lengde. Og ja, en 4 åring kan ha større risiko for undergliding(god nok grunn til å ikke velge fremovervendt for tidlig.) om han ikke er stor nok.

Det finnes jo beltestoler med et fjerde punkt mellom beina som kan være å foretrekke, men igjen, barnet må passe i stolen, så vekt og lengde er vesentlig å vite før man kan gi skikkelig råd om hvilken stol

Anonymkode: ccea5...763

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt umulig å anbefale noe når du ikke nevner vekt eller lengde. 

Vekt og lengde på barnet?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 pkt er det beste nå ja, men det avhenger av vekt og lengde. Og ja, en 4 åring kan ha større risiko for undergliding(god nok grunn til å ikke velge fremovervendt for tidlig.) om han ikke er stor nok.

Det finnes jo beltestoler med et fjerde punkt mellom beina som kan være å foretrekke, men igjen, barnet må passe i stolen, så vekt og lengde er vesentlig å vite før man kan gi skikkelig råd om hvilken stol

Ok, han er 15-16 kg og rundt 107 cm lang.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, han er 15-16 kg og rundt 107 cm lang.

Ts

Da er det få beltestoler som passer optimalt. Egentlig bare Britax Kidfix 2 R / S om du vil ha med festepunkt mellom beina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da er det få beltestoler som passer optimalt. Egentlig bare Britax Kidfix 2 R / S om du vil ha med festepunkt mellom beina. 

Da bør vi gå for en med 5 (3?) punkt sele?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da bør vi gå for en med 5 (3?) punkt sele?

Ts

Dere bør gå for en rent bakovervendt stol. Hva er problemet med å ha han bakovervendt, kanskje du kan få noen råd til å løse problemet?

Anonymkode: a5848...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker å bytte bilstol til en som fyller 4 ganske snart. Er derimot helt blank på stol til større barn, og vet ikke hvilken stol vi bør ha. Han sitter forovervendt, og kommer til å fortsette med dette (uten at dette er noe jeg er interessert i å diskutere).

Bør vi ha stol med 5 punkt sele, eller vanlig belte? Virker som vanlig belte er anbefalt om barnet sitter forover, men vil han ikke da ha lettere for å skli ut av stolen? 

Skulle ønske du fikk råd. Men her på kg går det ikke an å spørre om bilstol/beltestol for barn fra 4 år. Her på kg er regelen at de skal sitte bakovervendt til de fyller 5. For i følge trygg trafikk velger mange kg-brukere å tolke «til minst 4 år» (bakovervendt) til å menes ut 4 år. Altså til 5 år. I tillegg bør det brukes så lenge som overhodet mulig. 
Jeg har ikke annet råd enn at du spør i butikker som selger bilstoler. Ikke vits å komme meg egne råd her for tråden ødelegges av mammapolitiet.

Husk forøvrig at det ikke bare er frontkollisjoner som skjer. Jo, en frontkollisjon er alvorlig. Men er ofte frontkollisjon som tas utgangspunkt i når det snakkes om bakovervendt vs fremovervendt. 

Anonymkode: 2d239...928

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og lengde på barnet?

Ts

Nei, på bilen så klart.

Anonymkode: 95875...41d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere bør gå for en rent bakovervendt stol. Hva er problemet med å ha han bakovervendt, kanskje du kan få noen råd til å løse problemet?

Anonymkode: a5848...a9a

Bortkastet råd, ts har jo tydeliggjort at bakovervendt er uaktuelt.

ts: beltestol ❤️ dra på barnas hus etc., der kan dere prøve stolene og får bedre råd av eksperter enn her på KG :) 

Anonymkode: 98721...0b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte cybex solution X2 mener jeg som vant sånn best i test, den har isofix til og med 😊 dattera mi sier at den er god å sitte i. 

Jeg trodde det ikke var anbefalt å ha 5 punkt sele forover mtp at de kan bli halshugget innvendig dersom det er kollisjon? 

Anonymkode: 7962c...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skulle ønske du fikk råd. Men her på kg går det ikke an å spørre om bilstol/beltestol for barn fra 4 år. Her på kg er regelen at de skal sitte bakovervendt til de fyller 5. For i følge trygg trafikk velger mange kg-brukere å tolke «til minst 4 år» (bakovervendt) til å menes ut 4 år. Altså til 5 år. I tillegg bør det brukes så lenge som overhodet mulig. 
Jeg har ikke annet råd enn at du spør i butikker som selger bilstoler. Ikke vits å komme meg egne råd her for tråden ødelegges av mammapolitiet.

Husk forøvrig at det ikke bare er frontkollisjoner som skjer. Jo, en frontkollisjon er alvorlig. Men er ofte frontkollisjon som tas utgangspunkt i når det snakkes om bakovervendt vs fremovervendt. 

Ærlig talt. TS spør om råd, og lurer på hvilken bilstol de bør velge. Da er det helt innafor å gi råd om det de faktisk bør velge, som er bakovervendt. Det er som å spørre om det er best å bruke kniv eller ostehøvel for å skrelle poteter og så bli sur når noen svarer at det beste er potetskreller. 

Det er dessverre vanskelig å svare TS på om hun bør gå for integrerte seler eller beltestol fordi ingen av delene er optimalt. Trygg trafikk anbefaler beltestol som neste valg etter bakovervendt, men beltestol er ikke anbefalt før barnet er 110 cm. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn ditt barns høyde, vekt og alder i bilstolvelgeren til trygg trafikk.

Screenshot_20220213-220240_Chrome.jpg

Anonymkode: 45236...951

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig talt. TS spør om råd, og lurer på hvilken bilstol de bør velge. Da er det helt innafor å gi råd om det de faktisk bør velge, som er bakovervendt. Det er som å spørre om det er best å bruke kniv eller ostehøvel for å skrelle poteter og så bli sur når noen svarer at det beste er potetskreller. 

Det er dessverre vanskelig å svare TS på om hun bør gå for integrerte seler eller beltestol fordi ingen av delene er optimalt. Trygg trafikk anbefaler beltestol som neste valg etter bakovervendt, men beltestol er ikke anbefalt før barnet er 110 cm. 

Enig i dette siste innlegget.

Om vekt og høyde tilsier at bilens seler ikke er trygt fordi barnet er for lav feks, og man vet at 5-punkt-sele fremovervendt ikke er trygt, så er det jo ikke noen av de to man kan anbefale siden ingen av dem blir riktige...

Og det er ikke noen rare KG-folk som tolker Trygg Trafikk feil, de mener til barnet fyller 5, det ser man enkelt i bilstol-velgeren deres (med mindre barnet er veldig stort kanskje)

Og grunnen til at frontkollisjon vektlegges mest er statistikk som dette, ikke synsing:

image.thumb.png.026e694d63eb6fe2af3b8cc5aaa332ab.png

Anonymkode: 45925...28f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La inn ditt barns høyde, vekt og alder i bilstolvelgeren til trygg trafikk.

Screenshot_20220213-220240_Chrome.jpg

Anonymkode: 45236...951

Men småbarnstolene er vel kun til x antall kg? 16 kg mener jeg å huske? Derfor jeg tenkte det var på tide å bytte, men da beholder vi bare den vi har litt til.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men småbarnstolene er vel kun til x antall kg? 16 kg mener jeg å huske? Derfor jeg tenkte det var på tide å bytte, men da beholder vi bare den vi har litt til.

Ts

Framovervendt stol med internsele er godkjent til 18 kg(enten det er isofix eller beltemontert.) Bakovervendt får man beltemonterte stoler til 25 el 32 kg. Isofix til 18 eller 23 kg.

Mulig det jeg skriver nå virker krasst, men av og til er det bare rett fram som funker. Men det virker ikke som du har helt kunnskapen eller interesse rundt bilsikring. Sikring av barn i bil er et av de viktigste ansvarsområdene man har når man har barn. Så syns man skylder barnet sitt å lese seg litt opp, har man internett er det ikke så vanskelig. Det er en vanskelig tanke å tenke, men riktig/feil sikring kan bli avgjørende for liv eller død om ulykken først skulle være ute.

Sjekk ut: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/

https://www.dyrebarlast.org/

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig i dette siste innlegget.

Om vekt og høyde tilsier at bilens seler ikke er trygt fordi barnet er for lav feks, og man vet at 5-punkt-sele fremovervendt ikke er trygt, så er det jo ikke noen av de to man kan anbefale siden ingen av dem blir riktige...

Og det er ikke noen rare KG-folk som tolker Trygg Trafikk feil, de mener til barnet fyller 5, det ser man enkelt i bilstol-velgeren deres (med mindre barnet er veldig stort kanskje)

Og grunnen til at frontkollisjon vektlegges mest er statistikk som dette, ikke synsing:

image.thumb.png.026e694d63eb6fe2af3b8cc5aaa332ab.png

Anonymkode: 45925...28f

Det gjelder ikke bare til barnet fyller fem heller. Jeg la inn mitt barn (som er 5,5 år), og også der kom bakover opp som førstevalg. Selv om han er stor/tung nok til å sitte i beltestol. 
(Han sitter bakover, forresten.) 

Anonymkode: 586b5...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...