Gå til innhold

Bilstol til 4-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det gjelder ikke bare til barnet fyller fem heller. Jeg la inn mitt barn (som er 5,5 år), og også der kom bakover opp som førstevalg. Selv om han er stor/tung nok til å sitte i beltestol. 
(Han sitter bakover, forresten.) 

Anonymkode: 586b5...1a9

Ja, men før fylte 5 kommer bakovervendt småbarnsstol opp som eneste alternativ. Etter 5 foreslår de bakovervendt (som førstevalg) med beltestol som mulig alternativ. 

Anonymkode: da7c2...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/isofix/britax-romer-kidfix-2-s-bilstol-grey-marble

Men denne kan jeg bruke fremovervendt med den vekten han har nå?

Ts

Anonymkode: 49f61...1c7

Han er sannsynligvis for liten. Beltestol er frarådet for barn under 110 cm. 

Anonymkode: 6ab60...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/isofix/britax-romer-kidfix-2-s-bilstol-grey-marble

Men denne kan jeg bruke fremovervendt med den vekten han har nå?

Ts

Jeg er ingen ekspert, men fra det jeg har sett på bilstolgruppa er det denne som trekkes frem som eneste mulige valg som kan passe de minste fordi den ikke er like dyp i setet som de andre.

Anonymkode: 95875...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er sannsynligvis for liten. Beltestol er frarådet for barn under 110 cm. 

Anonymkode: 6ab60...39f

Ok, nå er ikke jeg 100% sikker på høyde, og tenker uansett ikke bytte for nærmere sommeren, så da tror jeg det går bra.

Skal innom barnas hus osv å forhøre meg. 

Takk for svar!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men fra det jeg har sett på bilstolgruppa er det denne som trekkes frem som eneste mulige valg som kan passe de minste fordi den ikke er like dyp i setet som de andre.

Men når er det egentlig da meningen å bytte? Min er 4 om noen måneder, og han er høy for alderen. Han er også slank, men har likevel snart bikket maksvekt på stolen han har nå..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men når er det egentlig da meningen å bytte? Min er 4 om noen måneder, og han er høy for alderen. Han er også slank, men har likevel snart bikket maksvekt på stolen han har nå..

Ts

De på den gruppa mener tidligst ved fylte 5 år, pluss at krav om høyde og vekt skal fylles, men helst enda lenger. Så ofte fra minst 6-7 år. De er ganske rigide uansett hvor høy og tung barnet er så mener de at barnet ikke er utviklet nok til å tåle en kollisjon sittende foroverlent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De på den gruppa mener tidligst ved fylte 5 år, pluss at krav om høyde og vekt skal fylles, men helst enda lenger. Så ofte fra minst 6-7 år. De er ganske rigide uansett hvor høy og tung barnet er så mener de at barnet ikke er utviklet nok til å tåle en kollisjon sittende foroverlent.

Snakker du nå om når man skal bytte bilstol, eller når det er anbefalt å sitte foroverlent? Jeg lurte på førstenevnte ☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne har vi til vår 4 åring:

https://www.babyshop.no/kore-i-size-booster-sete-authentic-black/p/305701

Anonymkode: aba8e...4b1

Den passer fra tidligst 130 cm. Det er en stol for større barn. Beklager, men din unge sitter neppe sikret ordentlig i bil.

Anonymkode: a5848...a9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok, nå er ikke jeg 100% sikker på høyde, og tenker uansett ikke bytte for nærmere sommeren, så da tror jeg det går bra.

Takk for svar!

Ts

Barnas hus selger ikke Britax. Forhåpentligvis vil de råde deg til å fortsette med bakovervendt, for det er absolutt ingen beltestol som vil passe en liten 4 åring.

Hvorfor kan du ikke gi et ordentlig svar på hvorfor du risikerer livet til ungen din?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Den passer fra tidligst 130 cm. Det er en stol for større barn. Beklager, men din unge sitter neppe sikret ordentlig i bil.

Hvor har du denne infoen i fra?

Den er fra 100 cm til 150 cm i følge Babyshop🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnas hus selger ikke Britax. Forhåpentligvis vil de råde deg til å fortsette med bakovervendt, for det er absolutt ingen beltestol som vil passe en liten 4 åring.

Hvorfor kan du ikke gi et ordentlig svar på hvorfor du risikerer livet til ungen din?

Hvorfor bryr du deg om det egentlig?

(Du risikerer alltid livet når du setter deg inn i en bil. Hvorfor ønsker du å gjøre barna dine foreldreløse?🙄)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det leser jeg også..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å leve er å risikere livet. Vi ser ikke på det å la barnet sitte forovervendt som noe farligere enn alt annet i livet. Men hvorfor, har faktisk ikke du noe med. Er ikke påbudt å sitte bakovervendt, så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan respektere at folk tar ulike valg (av ulike grunner).

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Ts

Trodde greia med bakovervendt bilstol var pga at hodet til barn er uproporsjonalt i forhold til kroppen, slik at de brekker nakken om de sitter riktig vei når bilen kræsjer? Noen som vet? Da hjelper det vel ikke om fireåringen din er lang for alderen? Vi vurderer axkid one til guttungen nå, han blir fire i år.

Anonymkode: 7820c...030

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Test selv, da. Så ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å leve er å risikere livet. Vi ser ikke på det å la barnet sitte forovervendt som noe farligere enn alt annet i livet. Men hvorfor, har faktisk ikke du noe med. Er ikke påbudt å sitte bakovervendt, så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan respektere at folk tar ulike valg (av ulike grunner).

Ts

Dere virker litt enkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Men i alle dager... Ok, sannsynligheten for å kræsje bilen med barn i er ganske liten, men konsekvensen hvis du gjør det og du ikke har sikret barnet ditt er enorm. Billig forsikring å sikre skikkelig vel? Hva er ulempen med å gjøre det ordentlig? 

Anonymkode: 7820c...030

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men småbarnstolene er vel kun til x antall kg? 16 kg mener jeg å huske? Derfor jeg tenkte det var på tide å bytte, men da beholder vi bare den vi har litt til.

Ts

Du har rett i at stolene er godkjent opp til x antall kilo. Det har med hva slags tester de har gjennomgått, og hvordan de er festet.

Men hvor mange kilo akkurat deres stol er godkjent til, må dere lese dere fram til på stolen eller i bruksanvisningen. Det finnes bakovervendte stoler som er godkjent til 18 kg (festet med isofix) og det finnes bakovervendte stoler som er godkjent til 25 kg (festet med bilens belter). Det smarteste er selvsagt å kjøpe en bakovervendt stol som er godkjent til 25 kg med en gang, slik at man slipper å kjøpe to stoler, og også  slipper å snu barnet for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Snakker du nå om når man skal bytte bilstol, eller når det er anbefalt å sitte foroverlent? Jeg lurte på førstenevnte ☺️

Ts

Da misforsto jeg litt ja. Hvis du har en slik som som både kan være bakovervendt og forovervendt med isofix og barnet er tyngre enn maksvekten godkjent for stolen så er tiden inne for å bytte nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...