Gå til innhold

6-åring som kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som var så flink til å leke selv og finne på ting før. Vi har alltid brukt mye tid med henne og lagt til rette for at hun skal få utfolde seg. Hun er med på to aktiviteter ila uka etter bhg, elsker å være i bhg og vil helst være der fra 07-16 hver dag, men hun er der fra 08-15. Hun vil ha besøk, dra på besøk til noen hver helg, helst på ettermiddagen, hvis hun ikke er på disse aktivitetene sine. Vi mener at vi kan være sammen som familie på helg, og ta det litt mer med ro. Hun har småsøsken. Burde vi fortsette å roe ned på alt eller må vi aktivisere henne mer? Når vi er hjemme vil hun helst se på tv hvis det ikke er noe annet som skal skje. Hun har maks 1,5 time skjerm ila dagen. Vi har andre barn og så vi mener det burde være nok å finne på. Vi har stort hus og hage. Hvordan er deres 6-åringer? 

Anonymkode: b17c0...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som seksåring er det innimellom vanskelig å komme i gang med leken. 

Så jeg pleier å lukke ørene for kjedsomhet og brått er leken i gang. 

Ofte kan jeg gi dem en jobb "går du og bygger noe kult i lego til meg" el, da de noen ganger trenger et push for å starte. 

Jeg synes kjedsomhet og rolige dager er svært viktig for et barn. Det skal ikke skje noe hele tiden.

Det må lære seg ro og det å finne leken selv. Spesielt i våre dager når det er så mye lett tilgjengelig stimuli alle veier. 

Anonymkode: f490b...5e4

Skrevet

Kanskje dere har gjort 6-åringen litt for avhengig av at det skjer noe hele tiden. Hun har aldri tid til å kjenne på at hun kjeder seg, eller å aktivisere seg selv. Det er enda viktigere enn nye annet du skriver. Har aldri hørt om et barnehagebarn som har to aktiviteter i uka etter barnehagen.... 

Anonymkode: f01ad...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kanskje dere har gjort 6-åringen litt for avhengig av at det skjer noe hele tiden. Hun har aldri tid til å kjenne på at hun kjeder seg, eller å aktivisere seg selv. Det er enda viktigere enn nye annet du skriver. Har aldri hørt om et barnehagebarn som har to aktiviteter i uka etter barnehagen.... 

Anonymkode: f01ad...67e

Ts her. Jeg vet, det er faktisk helt vanlig i den kommunen jeg bor i. Jeg ble litt satt ut. De andre foreldrene etterspør aktiviteter for yngre barn siden alt er fra 5 år og oppover. Vi har forsøkt å la henne "kjede seg", men hun blir bare gåendes å surre. Hun var så flink før. Jeg husker min egen barndom da vi måtte leke selv hele tiden. Hva er det med dagens barn tenker jeg. 

Skrevet

Jeg ville latt henne kjede seg… Ja, noen barn har mer energi som må ut og trenger mer fysisk aktivitet eller mentale utfordringer, men ikke hele tiden. Særlig når hun har søsken og dere har god plass, ville jeg ikke tenkt at jeg skulle hive meg med på alle forespørslene hennes. Hun har allerede nesten mer organiserte aktiviteter enn mine skolebarn…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Jeg vet, det er faktisk helt vanlig i den kommunen jeg bor i. Jeg ble litt satt ut. De andre foreldrene etterspør aktiviteter for yngre barn siden alt er fra 5 år og oppover. Vi har forsøkt å la henne "kjede seg", men hun blir bare gåendes å surre. Hun var så flink før. Jeg husker min egen barndom da vi måtte leke selv hele tiden. Hva er det med dagens barn tenker jeg. 

Tror desverre barnehagen spiller inn der. Opplever mye negativt atferd etter at vi startet sent i barnehagen. Man blir indoktrinert med en gang. Det er bare systemet som er sånn desverre. Og dette med aktiviteter i tillegg er jo helt vilt så tidlig. De små barna er slitene. Før de starter skolen engang. Det er noe trist i det. Prøver å ha en hel rolig dag pr uke her. Altså, det skjer mye den dagen og, men inne med rolige aktiviteter og mest mulig hvile. 

Anonymkode: 8d311...1b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...