Gå til innhold

Når begynner barn å bli ertet for foreldrenes utseende (overvekt).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hvilken alder er det vanlig at barn begynner å bli mobbet på grunn av hvordan foreldrene ser ut? Er det vanligere ved overvekt enn der foreldrene «bare» er generelt uheldig med utseende? Går det på yrke, økonomi og sånn også? 

Anonymkode: 4581c...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at de som mobbes pga foreldrene, enten har foreldre som skiller seg ekstremt ut på en negativ måte, eller at det er tilfeldig. Både når det skjer og hvem det skjer med. Jeg er overvektig, eneste mammaen i klassen til eldste som er det. Likevel er jeg den mest populære mammaen blant de andre ungene. De elsker å være her, kommer bort for å snakke til meg hvis de ser meg osv. de har flere ganger sagt han er heldig som har meg av ulike grunner. Tror ikke de ser overvekten engang 

Anonymkode: 083ad...a63

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Slår meg ikke at barn er spesielt interesserte i foreldrene til andre barn - om de engang husker dem, men det kan jo være annerledes på bygda hvor det er færre barn.

Når det kommer til foreldrenes utseende, kan det komme et par frekke spørsmål om de er funksjonshemmede eller har arr/utypiske trekk. Overvekt har jeg aldri kommet borti er et ertepunkt, unntatt for barnet selv.

Økonomi blir gjerne angrepet hardt av andre barn. Det går jo utover klær, bosted, ferier og bursdager, egentlig alt mellom himmel og jord. Når en gruppe barn er sammen hver eneste dag i flere år, finner man ut av hvem som har gryn og hvem som ikke har. Da kan det gjerne bli litt erting mot den personen som ikke var i syden, eller som ikke har merkeklær, bor i leilighet etc. 

Anonymkode: ce757...470

• Liker 2
Gjest SnowBells
Skrevet

Det kommer helt an på barnas foreldre. Hvis ikke foreldrene påpeker f eks andres overvekt ovenfor sine egne barn, så tenker nok ikke barna så mye over det heller. Det var en tråd her hvor noen mente at barn kommenterte at enkelte barn hadde veldig gamle foreldre. Men unnskyld meg. ALLE over 30 år er gamle fossiler for barn på 10 år. Så her tenker jeg at vi som foreldre har det hele og fulle ansvar for hva vi formidler til våre egne barn.

Skrevet

De som blir mobbet pga foreldrene, er de som hadde blitt mobbet uansett. Mobberne finner de som er mottakelig for dette uansett om de ønsker å mobbe andre barn. 

Anonymkode: e3bb1...474

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Overskrifter som slår fast påstanden som en sannhet, innbyr ikke til særlig debatt. 
"Når begynner...." impliserer at dette er noe som skjer, uansett, når sannheten er at du ikke har belegg for å si at dette er noe som faktisk skjer.

Anonymkode: a6ef7...a4e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ingen oppegående foreldre eller omsorgspersoner, lærer barna sine og mobbe andre. Oppegående foreldre eller omsorgspersoner lærer barna sine om og godta andre individer som de er. Det er ingen som er helt like. Min vi alle er unike, uavhengi hvor mye man veier. Barn som mobber andre mennesker har det nok ikke så greit selv. Og trenger mennesker som lærer at og mobbe og erte ikke fører til noe bra.

Endret av Barmhjertighet
  • Liker 1
Skrevet

Når? Tenker heller «om» 

har ikke opplevd at barn mobber andre barn pga foreldrene nå i dag.

Anonymkode: d493f...66d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er oppvokst med en overvektig forelder, men ble aldri mobba for akkurat det. Jeg ble mobbet for alt mulig annet, som blant annet mitt helt ordinære navn, og for jobben til pappa. Sistnevnte bunna sannsynligvis i misunnelse fra noen av mobberne.

• Liker 3
Skrevet

var mobbing som skjedde i klassen(e) titt og ofte, men foreldre ble aldri tenkt på. selv til de som ble mobbet. som nevnt over, tror at foreldrene må skille seg godt ut i så fall. for barn og ungdom så er jo alle foreldre bare teite og "foreldre"

Anonymkode: 4ae29...dc5

Skrevet

Det er vel en vanlig misoppfatning at mobbing skjer fordi det er noe å mobbe for. Mobbing skjer derimot fordi noen vil mobbe og så finner de noen som ikke vet hvordan man skal håndtere det. Sistnevnte er gjerne hva som gjør mobbing til nettopp mobbing og ikke en slengkommentar. Nøyaktig hva man mobber for er mindre viktig så lenge man kan finne noe personen tar seg nær av.
Så mobbing for foreldrenes vekt begynner når en mobber finner et offer som tar seg nær av nettopp den kommentaren.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Barneskolealder sånn ca 10-11.

Anonymkode: 9583b...9a1

• Liker 1
Skrevet

Husker det på barneskolen, før fjerde klasse begynte barna å legge merke til foreldrene som skilte seg ut. 

Anonymkode: 3501b...427

Skrevet
nisselue skrev (44 minutter siden):

Det er vel en vanlig misoppfatning at mobbing skjer fordi det er noe å mobbe for. Mobbing skjer derimot fordi noen vil mobbe og så finner de noen som ikke vet hvordan man skal håndtere det. Sistnevnte er gjerne hva som gjør mobbing til nettopp mobbing og ikke en slengkommentar. Nøyaktig hva man mobber for er mindre viktig så lenge man kan finne noe personen tar seg nær av.
Så mobbing for foreldrenes vekt begynner når en mobber finner et offer som tar seg nær av nettopp den kommentaren.

Tror det kommer litt ann på, det er vel to typer mobbing, en der man har en eller flere aktive mobbere som finner seg et offer og plager de jevnlig.

Og den andre typen (som  jeg også ser på som mobbing) er når noen er upopulære og folk generelt hvisker/gjør narr av noen. Har aldri opplevd aktive mobbere i min skoletid, men har sett mye «passiv»mobbing mot de som er upopulære. Og de som var upopulære var ofte det pga. utseende eller oppførsel som ble sett på som rart. Har særlig ett minne av ei jente som hadde et veldig uheldig utseende, jeg var innflytter(den lille bygda jeg kom fra hadde godt miljø, så var ganske overrasket), så jeg kjente ikke miljøet så godt, men jeg hørte alle gjøre narr av henne KUN pga utseende på skolebussen.. selv elever fra trinnet over. Der ble også faren dratt med i det også. Hun hadde bleket håret sitt (hjemme, så det var gult) men folk så han utenfor skolebussen engang og han hadde brukt resten av blekemiddelet til å bleke tuppene sine.. da hørte jeg MASSE latterligjørelser om det også. Syntes det var synd, kan se for meg at det var et hyggelig øyeblikk de hadde hjemme der faren gjorde det for morroskyld i typisk «dad-joke»-stil. Så blir det ødelagt av slikt. Barn kan være ganske fæle.

Anonymkode: c133e...37d

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ved hvilken alder er det vanlig at barn begynner å bli mobbet på grunn av hvordan foreldrene ser ut? Er det vanligere ved overvekt enn der foreldrene «bare» er generelt uheldig med utseende? Går det på yrke, økonomi og sånn også? 

Anonymkode: 4581c...10f

Man trenger ikke å bli mobbet for noe av dette. Jeg har vokst opp med en hjemmeværende og sykelig overvektig mor, samt dårlig økonomi. Jeg har aldri blitt mobbet. Moren min var derimot veldig populær blant vennene mine, fordi hun var grei mot alle, hadde åpent hus og alltid stilte opp.

Anonymkode: 21fff...1c1

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det kommer litt ann på, det er vel to typer mobbing, en der man har en eller flere aktive mobbere som finner seg et offer og plager de jevnlig.

Og den andre typen (som  jeg også ser på som mobbing) er når noen er upopulære og folk generelt hvisker/gjør narr av noen. Har aldri opplevd aktive mobbere i min skoletid, men har sett mye «passiv»mobbing mot de som er upopulære. Og de som var upopulære var ofte det pga. utseende eller oppførsel som ble sett på som rart. Har særlig ett minne av ei jente som hadde et veldig uheldig utseende, jeg var innflytter(den lille bygda jeg kom fra hadde godt miljø, så var ganske overrasket), så jeg kjente ikke miljøet så godt, men jeg hørte alle gjøre narr av henne KUN pga utseende på skolebussen.. selv elever fra trinnet over. Der ble også faren dratt med i det også. Hun hadde bleket håret sitt (hjemme, så det var gult) men folk så han utenfor skolebussen engang og han hadde brukt resten av blekemiddelet til å bleke tuppene sine.. da hørte jeg MASSE latterligjørelser om det også. Syntes det var synd, kan se for meg at det var et hyggelig øyeblikk de hadde hjemme der faren gjorde det for morroskyld i typisk «dad-joke»-stil. Så blir det ødelagt av slikt. Barn kan være ganske fæle.

Anonymkode: c133e...37d

Vanskelig å vite hva man skal si til slikt. Tanken jeg sitter igjen med er at dersom du hadde sagt noe slikt om et voldtektsoffer hadde du blitt hengt opp på torget etter ørene mens hunder gjorde sitt fornødne på deg. De var jo uheldige med utseende og barn er jo så fæle. For et voldtektsoffer ville tilsvarende vært at hun kledde seg jo så utfordrende og menn er jo så fæle.

Nei, mobbing er ikke fordi folk har en kvalitet som kan mobbes. Alle har en kvalitet som kan mobbes men kun et fåtall blir mobbet for det. Som om alle på den bussen var så forbasket heldige med utseende? Jeg finner det tvilsomt. Slik kollektiv mobbing som du beskriver er en øvelse i gruppedynamikk hvor medlemmene i gruppen har en sjanse til å hevde sin overlegenhet uten at det går ut over noen i gruppen. En særdeles vanskelig gruppeøvelse, men fullt mulig ved at man kollektivt velger ut noen som skal bli holdt utenfor.

Skrevet

Jeg begynte å få kommentarer på min mors utseende (fattigslig klesstil og dobb i nesa) og livsstilen hennes med katteoppdrett osv. 

Jeg hadde en fast frase, "snakk stygt om oss i familien, det er helt greit- kattene har du ikke sett en gang, så hold kjeft" eller noe sånn. De var min store glede her i livet de pusene. Skjønne som bare det, og en god trøst på vonde dager. 

Jeg ble også mobbet eller, men mest fordi jeg gikk kledd som en dass og ikke alltid visste hvordan jeg skulle te meg. Heldigvis var det noe som kom seg raskt når jeg observerte andre og andres foreldre gikk inn for å oppdra meg til en viss grad. 

Anonymkode: 5c398...b94

Skrevet

Ut fra hva jeg kan huske fra egen barndom, og hva jeg observerer på skolen til barna mine, skal det veldig mye til for at foreldres utseende eller væremåte blir et tema blant barna. Jeg fikk en del negative kommentarer på moren min da jeg var barn, men hun var åpenbart psykisk syk, kjeftet på andre barn og var generelt stressa og sur når hun var ute blant andre folk, og gikk i veldig rare og ofte for små klær. Hun var også overvektig, men jeg vet ikke en gang om noen tenkte over det. Merkelig nok ble jeg ikke mobbet, selv om mange sa mye rart om moren min. Broren min ble derimot mobbet på skolen, og der var kommentarer på moren vår en av mange ting han fikk høre. Jeg tror han hadde blitt mobbet uansett, fordi det var noen skikkelig ekle gutter i klassen hans og han var en stille og forsiktig gutt som ikke svarte tilbake og hadde problemer med å få seg venner.

Anonymkode: 1f352...757

Skrevet

Jeg tror at i stor grad kommer det ann på foreldrene til de andre barna og hvordan de snakker om og forholder seg til andre menneker. 

Skrevet

Hadde du håpet at du fikk en fasit på dette, slik at du kunne tenke "Pju! Ted Hugo begynner ikke i tredje klasse før om to år, så da trenger jeg ikke slanke meg ennå"?

Er du feit, bør du slanke deg, helt uavhengig av om barna dine blir mobbet for det. 

Anonymkode: b1df9...3ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...