Gå til innhold

Interessert i retinol, men jeg kan ingenting. Hvilke produkter bør man velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt en del om retinol, men jeg har aldri brukt det før. Jeg så et produkt på apoteket med retinol, men det kostet over 1000 kroner. Jeg vil gjerne lære litt mer før jeg bruker en del penger på noe. Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. 

Litt om meg:

• Kjønn: Kvinne 
  • Alder: 32, men jeg ser ganske ung ut. 
  • Hudtype: Huden min er "litt" oljete, men også tørr samtidig. Jeg har som oftest ikke betente kviser.

Jeg kan se litt tegn på aldring, men det er ofte ting jeg ser selv. Jeg får ofte høre at jeg ser ut som jeg er ca. 24-25, men jeg føler at det er på tide å ta litt mer vare på ansiktet mitt. Jeg har begynt med SPF. 

Anonymkode: d3dd1...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut skincity eller skinsecret, de har flere rimelige produkter med retinol. bla. Paulas choice :) Du trenger ikke den dyreste retinolen liksom. Jeg har brukt den fra the ordinary, merka ikke noe særlig forandringer/forbedringer i huden av den for å være ærlig. Men nå har jeg begynt på tretinoin, som man får på resept av hudlege, og allerede etter tre uker ser jeg store forbedringer! Mindre porer og i det hele tatt jevnere hudtone. Og som du sier er solfaktor kjempeviktig. 

Anonymkode: 16476...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjekk ut skincity eller skinsecret, de har flere rimelige produkter med retinol. bla. Paulas choice :) Du trenger ikke den dyreste retinolen liksom. Jeg har brukt den fra the ordinary, merka ikke noe særlig forandringer/forbedringer i huden av den for å være ærlig. Men nå har jeg begynt på tretinoin, som man får på resept av hudlege, og allerede etter tre uker ser jeg store forbedringer! Mindre porer og i det hele tatt jevnere hudtone. Og som du sier er solfaktor kjempeviktig. 

Anonymkode: 16476...be6

Hei. 😊 Takk for svar. Jeg var akkurat inne på Skincity og så på Paula's Choice. Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe denne (link) og kjøpe den med Skin Perfecting BHL Gel. Jeg kunne også tenke med en exfoliator. Jeg har aldri prøvd Paula's Choice, men det virker som jeg kan kjøpe mindre pakker og prøve. 
Tretinoin har jeg aldri hørt om. 🙂

Anonymkode: d3dd1...38c

Skrevet

Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege.

Andre retinoider som benyttes i hudpleie er bl.a.

• Hydroxypinacolone Retinoate (HPR) også kalt Granactive Retinoid
  • Retinaldehyd/retinal
  • Retinol esters (Retinyl Palmitate, Retinyl Propinoate, Retinyl Acetate, Retinol Linoleate)

Flere tiår med forskning har dokumentert at retinoider kan

• øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre)
  • stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst)
  • bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon
  • reparere solskadet hud
  • bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring

Felles for alle disse er at de må gjennom en konverteringsprosess for å ha effekt. Denne prosessen skjer i kontakt med enzymene i huden, og ser slik ut:

Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retina/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre

I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet.

Dersom du vurderer å starte med retinoider, bør du være oppmerksom på følgende:

• Ikke alle kan bruke retinol/retinoider. Vær spesielt obs dersom du har svært sensitiv hud eller har hudlidelser som eksem, alvorlig rosacea etc.
  • Retinoider gjør huden mer solsensitiv, så de bør derfor i hovedsak brukes om kvelden og det er svært viktig å bruke bredspektret solbeskyttelse med høy faktor på dagtid (UVA + UVB og minimum faktor 30).
  • Retinoider gjør ofte at huden får økt behov for fuktighet, så se etter en krem med høyt innhold av lipider, fettsyrer og ceramider, fuktighetsgivende ingredienser som glycerin, aloe vera og hyaluronsyre samt beroligende ingredienser som niacinamide, allantoin, centella asiatica og collodial oatmeal. Unngå produkter med parfyme, alkohol og eteriske oljer.
  • Ta en pause fra eksfoliering, både kjemisk (syrer) og fysisk (skrubb) når du begynner med retinoider. Disse kan du introdusere gradvis igjen når huden din har blitt vant til retinoider.
  • Less is more. Begynn alltid med en lav konsentrasjon av retinol eller retinaldehyd (0.1-03% for retinol, 0,3-0,6% for retinaldehyd) eller velg produkter med HPR/granacive retionid eller retinol esters, som er mer skånsomme mot huden. Til å begynne med er det også tilstrekkelig å bruke produktet èn gang i uka, og øke bruken gradvis etterhvert som huden bygger opp toleransen.
  • Retinol/retionider er ikke noe "quick-fix" - beregn minst 3-6 måneder før du kan forvente synlige resultater.
  • Det er ikke uvanlig å oppleve lett hudirritasjon som rødhet og/eller flassing når man starter med retinoider, men hvis irritasjonen vedvarer, bør man trappe ned på konsentrasjon og/ eller antall dager, eventuelt slutte helt med produktet.
  • Retinoider skal ikke brukes av gravide eller ammende.

Det produktet du linker til, TS, har for høy konsentrasjon til å begynne med, som du ser så anbefales det å begynne med 0,1- 0,6% konsentrasjon. Gode retinolprodukter for begynnere er f.eks. Exuviance Super Retinol Concentrate, Medik8 3TR Intense Intelligent Retinol eller Medik8 Crystal Retinal 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...