AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Jeg har fått 8000 i regninger for to måneder i strøm som jeg sliter med å betale ned. Lurer på hvor mye som må betales eller hva skjer ved ubetalt regninger. Slår de av strømmen? Fått varsel om det og kontaktet strømselskap. Fikk beskjed at 4000 skulle bli betalt av staten men ser ikke om de trukket fra det i regninger. Anonymkode: f906a...d0b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått 8000 i regninger for to måneder i strøm som jeg sliter med å betale ned. Lurer på hvor mye som må betales eller hva skjer ved ubetalt regninger. Slår de av strømmen? Fått varsel om det og kontaktet strømselskap. Fikk beskjed at 4000 skulle bli betalt av staten men ser ikke om de trukket fra det i regninger. Anonymkode: f906a...d0b Fikk du beskjed av strømselskapet at staten skulle betale 4000 av de 8000? Det virker ikke veldig sannsynlig. Sikker på at du ikke misforsto? Anonymkode: d5511...80e 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk du beskjed av strømselskapet at staten skulle betale 4000 av de 8000? Det virker ikke veldig sannsynlig. Sikker på at du ikke misforsto? Anonymkode: d5511...80e Fikk et eget brev fra selskapet med 4000 tllgode som skulle krediteres fra regningen/ konto. Men likevel er regningen så høy. Brukt minimalt strøm og kun peis Anonymkode: f906a...d0b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 De kan stenge strømmen, men ikke om vinteren. Tviler på at du får tilbake 50%, er det ikke ca 30%? Anonymkode: 9cc27...9e9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på hvor mye som må betales Alt av det opprinnelige, og ellers kan du nok forsøke deg på å forhandle på gebyrer og renter, men siden det er snakk om såpass ny gjeld blir det nok vanskelig. 19 minutter siden, AnonymBruker said: hva skjer ved ubetalt regninger De går til inkasso, og du får til slutt varsel om stenging av strømmen. Du kan også risikere trekk i lønn og annet. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Slår de av strømmen? Fått varsel om det og kontaktet strømselskap. Her svarer du jo egentlig ditt eget spørsmål. Du har fått varsel om stenging av anlegget, så ja - de slår av strømmen til slutt. Som det står i varselet/i skriv som ligger ved, så er det en del unntak. Årstiden, om du har dyr osv. vil spille inn. Men det generelle svaret er ja; betaler du ikke for strømmen (varen) så vil de stenge tilgangen til den. Anonymkode: d6081...6f6 2
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan stenge strømmen, men ikke om vinteren. Tviler på at du får tilbake 50%, er det ikke ca 30%? Anonymkode: 9cc27...9e9 Hvis TS har fått strømregning på 8.000 hvor 4.000 allerede er trukket da blir jo det ca 30 % eller hür? Ja, de kan stenge strømmen, men de har vel noe som kalles pliktleveranse. TS: inngå avbetalingsordning med strømselskapet?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men likevel er regningen så høy. Brukt minimalt strøm og kun peis Ja, vi er mange i den båsen, strømmen har vært helt sykt dyr over en stund nå, sammenlignet med hva vi har vært vant med. Klarer rett og slett ikke komme under 500 kwh/mnd her, og da sparer jeg på alle områder jeg kan, sitter med ullsokker og ullundertøy i 16-17 grader inne. Hygiene, klesvask osv. kan jeg ikke gjøre stort med, heller være ren og fattig. Anonymkode: d6081...6f6 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Hva gjør jeg hvis strømmen blir stengt? Forbrukerådet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Alt fra staten er fratrukket regningen du får på nettleie. Dvs at om du får faktura på er det du skal betale, summen er trukket fra. Strømselskapet kan stenge strømmen med et tastetrykk via ams-måleren din eller fysisk i boligen din, men de færreste nettselskaper gjør dette i vintermånedene. Men det du må gjøre er å kontakte strømselskapet ditt å be om en nedbetalingsavtale. Anonymkode: a219f...413
Taluno Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Dem stenger ikke strøm nei, men de kan si opp avtalen. Da blir du flyttet over til leveringspliktig strøm fra nettselskapet, som er vesentlig dyrere. Hvor mye du må betale må du snakke med strømselskapet om. Be om en nedbetalingsavtale, og få denne skriftlig, da får du konkrete tall å forholde deg til. Strømstøtten kommer på faktura for nettleie, så det kommer an på om du har strøm og nettleie på samme faktura eller om de er individuelt. Jeg har de individuelt, så strømregning må jeg betale i sin helhet, men samtidig fikk jeg penger tilbakebetalt fra nettselskapet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 Før strømmen kan stenges så skalnettselskapet ha forsøkt å komme i personlig kontakt med kunden (typisk en telefonoppringning), samt at det skal være sendt et stengevarsel med 4 ukers frist. Følgende skal fremgå av et stengevarsel: At kunden kan unngå stenging ved å betale kravet innen 4 uker. Kilde: https://www.inkassoguiden.no/artikler/295-din-stromleverandor-kan-ikke-kutte-strommen-din Anonymkode: 1aafa...a37
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Får du en regning på 8000kr må den betales, evt rabatt er allerede gitt, eller trekkes fra på neste regning. Husk at du kun får rabatt for dager med gjennomsnittlig strømpris over 70 øre, og kun på beløpet over 70 øre. For Sør-Norge var utgjorde dette ca 32% rabatt i januar. Men merk at du ikke har noen rabatt på linjeleie, så om det er felles faktura der også linjeleie ligg inne så vil rabatten fremstå langt lavere, kanskje rund 10% av totalregning. Men andre ord, om du har fått inntrykk av at staten skulle ta 50% av strømregningen har du nok dessverre misforstått. Anonymkode: 1aafa...a37
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 Taluno skrev (1 time siden): Dem stenger ikke strøm nei, men de kan si opp avtalen. Da blir du flyttet over til leveringspliktig strøm fra nettselskapet, som er vesentlig dyrere. Dette stemmer jo ikke. De kan stenge strømmen, og de gjør det også. Ts, ta ny kontakt og be om å dele opp regningen i flere avdrag. Det er fullt mulig, nemlig. Anonymkode: f3c4e...f3e
Taluno Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette stemmer jo ikke. De kan stenge strømmen, og de gjør det også. Ts, ta ny kontakt og be om å dele opp regningen i flere avdrag. Det er fullt mulig, nemlig. Anonymkode: f3c4e...f3e Nei, strømselskapet kan ikke stenge. Netteier kan stenge, om nettleie ikke blir betalt. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/12/20/195635936/ulik-praksis-for-stenging-av-strom-dette-er-rettighetene-dine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå