AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Piffer opp toro gryte, som regel. Det er enkelt og blir godt når man gjør litt mer ut av det. Favoritten er meksikansk gryte med tacokrydder, en skvett fløte, litt ekstra ris, kjøttdeig, bønner og mais. Serveres med rømme og nachochips. Anonymkode: a34d9...359 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 Har aldri vært matlei. Legger opp menyen slik at den er variert. Mye fisk og grønt i januar, for eksempel, når man er lei av tyngre julemat. Om vi er lei av å lage mat henter vi bare take-away. Anonymkode: 55756...713
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Her går det mye i grove tortillalefser med ferdiggrillet og krydret kylling, rømme, ost, salat og grønnsaker. Anonymkode: a368b...e2e
Gjest Elder Millennial Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Det varierer veldig, nå for tiden er pastasalat jeg havner tilbake på når jeg ikke kommer på noe jeg har lyst på. Enkelt og veldig kjapt, har stort sett alt jeg trenger i kjøleskapet til en hver tid uansett.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 Er vi matleie bestiller vi matkasse. Anonymkode: a2e30...736
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 Kutter opp det jeg har av grønnsker,slenger i panna med en boks kokosmelk,sopp soyasaus og krydder. Mens det godgjør seg lager jeg en marinade,kutter tofu og steker i airfryern Anonymkode: df76c...da7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Det dere over her beskriver, er jo helt alminnelig mat, jo. Er dere virkelig sikker på at dere vet hva det vil si å være matlei? For å svare på spørsmålet, de gangene jeg enten er matlei eller jeg er så trøtt at jeg sliter med å ta helt enkle avgjørelser som hva jeg skal spise til middag, går jeg for frukt og grønnsaker, iskrem, ferdig vaniljesaus og ferdig sjokoladepudding. Da vet jeg at da får jeg i meg noe. Anonymkode: f6d85...5a1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Toro tomatsuppe. Ostesmørbrød, brødskive med omelett eller speilegg. Potetstappe med frosne(men kokte) grønsaker/stekt løk/paprika/sopp/fiskepinner eller noe fra frysern. Stekte krydra bokskikerter med ferdigkutta salat og enkle grønsaker. Havregrøt. Anonymkode: 5cfed...016
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Veldig ofte blir det ostesmørbrød. Anonymkode: 9f2a8...4af
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det dere over her beskriver, er jo helt alminnelig mat, jo. Er dere virkelig sikker på at dere vet hva det vil si å være matlei? For å svare på spørsmålet, de gangene jeg enten er matlei eller jeg er så trøtt at jeg sliter med å ta helt enkle avgjørelser som hva jeg skal spise til middag, går jeg for frukt og grønnsaker, iskrem, ferdig vaniljesaus og ferdig sjokoladepudding. Da vet jeg at da får jeg i meg noe. Anonymkode: f6d85...5a1 Så når man er matlei å kan man ikke spise alminnelig mat ? Og ja jeg vet hva det er å være matlei!!! Anonymkode: df76c...da7 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det dere over her beskriver, er jo helt alminnelig mat, jo. Er dere virkelig sikker på at dere vet hva det vil si å være matlei? For å svare på spørsmålet, de gangene jeg enten er matlei eller jeg er så trøtt at jeg sliter med å ta helt enkle avgjørelser som hva jeg skal spise til middag, går jeg for frukt og grønnsaker, iskrem, ferdig vaniljesaus og ferdig sjokoladepudding. Da vet jeg at da får jeg i meg noe. Anonymkode: f6d85...5a1 Bare fordi du har en annen oppfatning av hva «matlei» er så betyr jo ikke det at du har fasiten. selv om man er matlei så går det an å prøve å finne noe annet enn godteri og sukker. Anonymkode: 9aa9a...a3d 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 Er aldri matlei. Tror man forebygger matleihet ved å sørge for å lage variert, god mat fra bunnen. Det gjør jeg nesten alltid, men orker jeg ikke å lage noe en dag spiser jeg frossenpizza:) det smaker helt greit siden det er så sjelden. Anonymkode: d420a...996 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og ja jeg vet hva det er å være matlei!!! Anonymkode: df76c...da7 Ja, når du skriver tre utropstegn så må det jo være sant 😏 Anonymkode: f6d85...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 Selv om en spiser variert, og lager mat fra bunnen så kan en bli matlei. Hjelper ikke å bestille take-way eller slenge frossenpizza i stekeovnen da. Anonymkode: 5d0df...0fc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #16 Skrevet 13. februar 2022 Jeg tror folk har veldig forskjellige oppfatninger av det å være matlei. Noen tolker det som å ikke ha lyst på noe, andre tolker det som å ikke klare å spise noe, andre igjen som det å ikke orke å lage noe. Så det blir veldig forskjellige innfallsvinkler her. Anonymkode: dc337...3d6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror folk har veldig forskjellige oppfatninger av det å være matlei. Noen tolker det som å ikke ha lyst på noe, andre tolker det som å ikke klare å spise noe, andre igjen som det å ikke orke å lage noe. Så det blir veldig forskjellige innfallsvinkler her. Anonymkode: dc337...3d6 Fra en som opplever alle tre på semi-regelmessig basis så er det liten reell forskjell på de tre du lister opp som «veldig forskjellige oppfatninger». Dersom man er i veldig dårlig form (ikke i stand til å lage noe) er det også veldig uvanlig å ha matlyst (ikke lyst på noe) og absolutt ingen friske mennesker er ute av stand til å spise. De tre er altså tilnærmet sammenfallende. Har du råd til å spise ferdigmat er ferdigmat svaret på alle tre spørsmål. Har du ikke råd er rester fra fryseren en god løsning. Har du verken fryser eller råd til ferdigmat er en god løsning å skaffe seg en brukt fryser gratis på Finn, eller låne fryseplass hos en venn. Et godt råd er også å behandle dette som normale tilstander som oppstår og forsvinner igjen. Fokuset når du er «matlei» er altså ikke god mat, men å få i seg ok med næring til det går over. Behandle deg selv som et barn med omgangssyka: mat skal være lite, ofte, nøytralt, kaloritett og uten motstand. Anonymkode: b9536...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #18 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Selv om en spiser variert, og lager mat fra bunnen så kan en bli matlei. Hjelper ikke å bestille take-way eller slenge frossenpizza i stekeovnen da. Anonymkode: 5d0df...0fc Nemlig. Anonymkode: f6d85...5a1
Gjest AprilRyan Skrevet 13. februar 2022 #19 Skrevet 13. februar 2022 Jeg blir vel ikke matlei sånn sett, men noen ganger kan jeg ha veldig lite motivasjon til å lage mat. Da blir det ofte noe enkelt som pasta med enkel fløtesaus til for eksempel. Eventuelt kan jeg lage en mer fancy brødskive med masse topping. Kan for eksempel steke kylling og ha avokado, tomat, rødløk, agurk og salat + en eller annen dressing eller majones. Eller kanskje en halloumiburger. Andre ganger lager jeg en salat som metter. Noen ganger har jeg også bare hatt brødskiver og stekt speilegg + skinke eller bacon. Alle de tingene gjør at det blir lite oppvask og det alene er noe som kan gjøre at jeg ikke orker å lage noe voldsomt fordi jeg må vaske opp for hånd og om jeg er litt lei og lite motivert så hjelper det ikke med masse skitne panner, tallerkener osv.
Heydayotheinterweb Skrevet 13. februar 2022 #20 Skrevet 13. februar 2022 Jeg prøver en kokebok som heter "Ettord" Så jeg lærer meg at "mat leie" og "matleie" er 2 vidt forskjellige ting. Akkurat som "grønn saker" og "grønnsaker" også er 2 vidt forskjellige ting! Fiskeboller er mat. Fiske boller er noen som fisker boller. etc etc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå