Gå til innhold

Hvordan sette på plass/svare et barn som spør om du er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er overvektig - men ikke en dundre heller! 

Det er en veslevoksen unge som kommer til stadighet til meg i skolegården og sier: "du har baby i magen!". Jeg svarer at nei det har jeg ikke, og da blir barnet sjokkert og løper av gårde. 

Når det har gått en stund kommer samme unge tilbake og sier det samme.. 

Jeg har lyst til å sette ungen ordentlig på plass, men vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. Er ikke interessert i spydige tilbakemeldinger, alle kroppsfasonger er fine på hver sin måte - men likevel sårer denne ungen meg gang på gang. 

Jeg er mest urolig for at venner til mitt barn skal høre det, for jeg ønsker ikke at ungen min skal bli ertet av å ha "en stor mor". 

Anonymkode: e294d...725

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke er et stort barn, så er det slik at barn gjerne sier det de tenker på og tenker ikke over hva det får andre til å føle seg. 

Så å tenke at man skal "sette på plass" barnet for at det sier noe uten at det har en ond hensikt blir feil tenker jeg. 

Anonymkode: 602de...1f4

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg pleier bare å si at stor mage ikke trenger bety at man er gravid og at ikke alle liker å bli spurt om de er gravide eller hvorfor de har stor mage. 

Anonymkode: 6dd6a...407

• Liker 32
  • Nyttig 2
Skrevet

Slanke deg? Det sies at ingen er så ærlig som barn og fulle folk.

Anonymkode: 25572...f77

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slanke deg? Det sies at ingen er så ærlig som barn og fulle folk.

Anonymkode: 25572...f77

Men hva er denne ærligheten godt for?  

Skrevet

Spør: «Hvorfor tror du det?» eller «hvorfor sier du det?» og så tar du det videre ut i fra svaret. Det er ikke sikkert det er slik du tror. 

Anonymkode: 7ba4d...8cc

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

De andre barna vet jo at barnet ditt har tjukk mor, å tro meg, det blir hun allerede mobbet for. Slank deg hvis du har så stor mage du ser gravid ut, siden dette er noe som plager deg. 

«sette på plass» et barn?! Tror du burde sette på plass deg selv. Og sette ned sjokoladen. 

Anonymkode: 8ada3...bae

• Liker 15
  • Hjerte 1
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg er overvektig - men ikke en dundre heller! 

Det er en veslevoksen unge som kommer til stadighet til meg i skolegården og sier: "du har baby i magen!". Jeg svarer at nei det har jeg ikke, og da blir barnet sjokkert og løper av gårde. 

Når det har gått en stund kommer samme unge tilbake og sier det samme.. 

Jeg har lyst til å sette ungen ordentlig på plass, men vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. Er ikke interessert i spydige tilbakemeldinger, alle kroppsfasonger er fine på hver sin måte - men likevel sårer denne ungen meg gang på gang. 

Jeg er mest urolig for at venner til mitt barn skal høre det, for jeg ønsker ikke at ungen min skal bli ertet av å ha "en stor mor". 

Anonymkode: e294d...725

Ungen sårer deg fordi hen påpeker en sannhet du ignorerer. 

Skrevet

Jeg er ikke gravid, jeg  er bare veldig glad i junk food. Det kan du svare.

Anonymkode: bccb9...818

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De andre barna vet jo at barnet ditt har tjukk mor, å tro meg, det blir hun allerede mobbet for. Slank deg hvis du har så stor mage du ser gravid ut, siden dette er noe som plager deg. 

«sette på plass» et barn?! Tror du burde sette på plass deg selv. Og sette ned sjokoladen. 

Du.. dette var en mobbende kommentar.  Folk ser forskjellige ut.

Skrevet

Jeg har også spurt damer med mage om de er gravide fordi de har sett gravide ut, og har blitt forferdelig flau etterpå🙈

Sønnen min var veldig opptatt av babymager som han kalte det når han var 6-8 år, og hadde en lærer som så ut som hun var 4-5 mnd på vei i åresvis.

Han spurte henne sikkert et par ganger i året😉

Anonymkode: 0fe0d...f5b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du sette på plass barnet? Det høres ut som et lite barn som rett og slett synes du ser så gravid at det ikke tror på deg når du sier du ikke er det. Kanskje har barnet noen nære som er gravide og er veldig opptatt av graviditet og babyer?

Si til barnet at nei, jeg er ikke gravid, magen min er bare litt stor. Enkelt og greit. Du må gi barnet en forklaring, ikke bare svare «nei». Fortsetter barnet kan du svare «nå har jeg sagt til deg mange ganger at jeg ikke har baby i magen, og nå synes jeg det er litt slitsomt at du fremdeles spør og maser om det samme, nå må du slutte»

Anonymkode: 6283c...99a

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Om man ikke er gravid svarer man ganske enkelt nei.

Anonymkode: 600a6...894

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Å «sette på plass» et lite barn har vel ingen hensikt. 🤷‍♀️ Barn har ikke filter og sier det de sier, uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Selv hadde jeg bare svart: «Nei, jeg har ikke baby i magen. Jeg har bare spist for mye kake! 😱». Også hadde jeg svart ærlig på eventuelle oppfølgingsspørsmål («Får man SÅ stor mage av kake??» «Ja, hvis man spiser for mye. Men et lite stykke i blant går greit. 😊») 

Og det spiller ingen rolle om du aldri spiser kake i det hele tatt, poenget er å forklare barnet at det fint går an å ha stor mage uten å ha baby i magen, og hvorfor. 

Anonymkode: d2217...47e

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Si: nå er jeg lei av at du spør om det gang på gang når jeg sier nei og jeg vil at du slutter med det.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Her høres det ut som det er deg selv du bør jobbe med. Enten bør du akseptere vekten din, "eie den", og da vil ikke et spørsmål fra et lite barn være sårende.

Eller så bør du prøve å gjøre noe med vekten.

Det er ikke et annets barn som er problemet her. Og det er ikke din jobb å "sette det på plass".

Anonymkode: 606e3...07d

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal vi tro på deg? 

Er du en slik som mobber barn med overvektige foreldre? Har du lært barna dine til å gjøre det? 

Hvordan VET du at det er en sannhet? 

Jeg har fem barn,  og er overvektig.  Mine barn har aldri blitt mobbet for det. 

• Liker 19
Skrevet

«Nei, jeg er feit» svarer jeg. Jeg er ikke veldig overvekt, men får fort mage. 

Anonymkode: 1e6c9...a4e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Hvorfor er det ingen som forsøker å lære barn at mennesker er forskjellige og at det er helt ok?  Ungene hadde ikke vært så opphengt i å kommentere utseende om de hadde lært det.  Nå overfører foreldre sine egne negative menneskesyn til sine barn. Foreldre bør ha et sterkt ansvar for denne delen av oppdragelsen.

Se rundt dere, se på folk i gata, på tv og aviser, ikke på motesider og blogger osv.  verden er full av mennesker i alle variasjoner.

Jeg er fullstendig klar over hvordan jeg ser ut. Jeg ignorerer det ikke, men jeg må leve med det.  Hvilken sannhet er det så viktig å fortelle meg, lang, tynn, stygg mann?  Det rammer helt vilt også, man vet aldri hvor. Det kan være i matbutikken, i heisen, på stranden eller på fortauet.

Skrevet

Slank deg. Det er kun du som får gjort noe med vekten din. Klarer du å gå ned så vil du ikke se gravid ut lenger og barnet ditt slipper kanskje å ikke bli mobbet pga deg.

Ditt ansvar å ta tak i overvekten. Du skal ikke sette på plass ett barn som lurer.

Anonymkode: 45f64...e75

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...