AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Hei! jeg ønsker å desinfisere (rengjøre så godt som mulig) et lite område på en overflate (gulv) og ser etter riktiktig desinfeksjonsmiddel for dette. Ser at det på Biltema selges «overflate-desinfeksjon» med 75 prosent alkohol samt «hånd-desinfeksjon» - som på sin side har 85 prosent. Hvilket middel fjerner/dreper skitt (av alle sorter) mest? Alkoholprosenten er jo høyere i sistnevnte, men kanskje samtidig tilsatt mildere ingredienser for å ikke tørke ut huden? hva er mest effektivt? På forhånd tusen takk for svar! Anonymkode: 832ff...844
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Du kan bruke 75%, men når man desinfiserer overflater skal det være såpass mye at overflaten holder seg fuktig i minst ett minutt. Hånddesinfeksjonen inneholder mykgjørende preparater som glyserol, slik at den vil trolig gi et mer klissete resultat. Om gulvmaterialet tåler sterk alkohol uten at det synes etterpå, i hvert fall om dette er noe du planlegger å gjøre ofte, er en annen sak. Anonymkode: 52c04...e88 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 Som hovedregel holder det lenge med vanlig såpe og vann for å få det rent. Akkurat som med hendene. Om det er vindt lukt, så kan du jo prøve med utblandet eddik? Anonymkode: 184e4...6b0 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Dampvasker. Anonymkode: 92e50...151 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Skal du desinfisere ville jeg kjøpt Virkon S på feks Felleskjøpet. Anonymkode: 96495...c94
Taluno Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 Du kan bruke hånddesinfeksjon ja, på samme måte som du kan vaske gulvet med sjampo. Glyserolen i hånddesinfeksjon legger igjen en hinne på gulvet, som både kam gi skjolder og bli glatt, i tillegg til å gi gode vekstvilkår for nettopp bakterier og sopp. Så vinning går nok litt opp i spinning der.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 Hva slags gulv er det? Ikke alle gulv tåler alt. På badet bruker jeg klor. Det desinfiserer. Anonymkode: a14ac...57f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Hvorfor desinfisere et gulv? Skal du foreta et kirurgisk inngrep der? Neivel, da er det heller ikke noe poeng i å desinfisere. Et gulv tråkker vi på og det er sterilt i tre sekunder. Folk i barnehagen f.eks prøver seg på slik, resultatet er kun gulv som er ødelagte. Prøv å tenk! Anonymkode: 221f0...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som hovedregel holder det lenge med vanlig såpe og vann for å få det rent. Akkurat som med hendene. Om det er vindt lukt, så kan du jo prøve med utblandet eddik? Anonymkode: 184e4...6b0 Enig. Såpe og vann er meget effektivt, billig og mildt (avhengig av såpe-type selvfølgelig) mot overflaten. Desinfisering av gulv anser jeg som noen som har misforstått hva de egentlig ønsker å oppnå. Anonymkode: 49eb2...651
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Jeg bruker vann og tre dråper tea-tree olje på badet og gulvet der kattene har sin do. Anonymkode: 78fe6...5bb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bruker vann og tre dråper tea-tree olje på badet og gulvet der kattene har sin do. Anonymkode: 78fe6...5bb Den effekten er jeg veldig tvilende til. Anonymkode: 931e0...18b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå