Gå til innhold

Renhold: hvilket desinfeksjons-middel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg ønsker å desinfisere (rengjøre så godt som mulig) et lite område på en overflate (gulv) og ser etter riktiktig desinfeksjonsmiddel for dette. Ser at det på Biltema selges «overflate-desinfeksjon» med 75 prosent alkohol samt «hånd-desinfeksjon» - som på sin side har 85 prosent. Hvilket middel fjerner/dreper skitt (av alle sorter) mest? Alkoholprosenten er jo høyere i sistnevnte, men kanskje samtidig tilsatt mildere ingredienser for å ikke tørke ut huden? 

hva er mest effektivt? 

På forhånd tusen takk for svar!

Anonymkode: 832ff...844

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke 75%, men når man desinfiserer overflater skal det være såpass mye at overflaten holder seg fuktig i minst ett minutt. 

Hånddesinfeksjonen inneholder mykgjørende preparater som glyserol, slik at den vil trolig gi et mer klissete resultat.

Om gulvmaterialet tåler sterk alkohol uten at det synes etterpå, i hvert fall om dette er noe du planlegger å gjøre ofte, er en annen sak.

Anonymkode: 52c04...e88

• Liker 1
Skrevet

Som hovedregel holder det lenge med vanlig såpe og vann for å få det rent. Akkurat som med hendene. Om det er vindt lukt, så kan du jo prøve med utblandet eddik?

Anonymkode: 184e4...6b0

• Liker 3
Skrevet

Dampvasker. 

Anonymkode: 92e50...151

• Liker 1
Skrevet

Skal du desinfisere ville jeg kjøpt Virkon S på feks Felleskjøpet.

Anonymkode: 96495...c94

Skrevet

Du kan bruke hånddesinfeksjon ja, på samme måte som du kan vaske gulvet med sjampo. Glyserolen i hånddesinfeksjon legger igjen en hinne på gulvet, som både kam gi skjolder og bli glatt, i tillegg til å gi gode vekstvilkår for nettopp bakterier og sopp. Så vinning går nok litt opp i spinning der.

Skrevet

Hva slags gulv er det? Ikke alle gulv tåler alt. 

På badet bruker jeg klor. Det desinfiserer. 

Anonymkode: a14ac...57f

Skrevet

Hvorfor desinfisere et gulv? Skal du foreta et kirurgisk inngrep der? Neivel, da er det heller ikke noe poeng i å desinfisere. Et gulv tråkker vi på og det er sterilt i tre sekunder. Folk i barnehagen f.eks prøver seg på slik, resultatet er kun gulv som er ødelagte. Prøv å tenk! 

Anonymkode: 221f0...e3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som hovedregel holder det lenge med vanlig såpe og vann for å få det rent. Akkurat som med hendene. Om det er vindt lukt, så kan du jo prøve med utblandet eddik?

Anonymkode: 184e4...6b0

Enig. Såpe og vann er meget effektivt, billig og mildt (avhengig av såpe-type selvfølgelig) mot overflaten. Desinfisering av gulv anser jeg som noen som har misforstått hva de egentlig ønsker å oppnå. 

Anonymkode: 49eb2...651

Skrevet

Jeg bruker vann og tre dråper tea-tree olje på badet og gulvet der kattene har sin do.

Anonymkode: 78fe6...5bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker vann og tre dråper tea-tree olje på badet og gulvet der kattene har sin do.

Anonymkode: 78fe6...5bb

Den effekten er jeg veldig tvilende til. 

Anonymkode: 931e0...18b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...