Gå til innhold

Er dere veganere fornøyde med det butikkene har å tilby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke veganer selv, kommer aldri til å bli det, men jeg er allikevel interessert i å prøve veganske retter innimellom. Jeg har prøvd mange forskjellige retter og matvarer, fra "kjøttboller" til vegansk kaviar, og for å si det sånn: Hadde jeg vært veganer, ville jeg ha vært forbanna, og fått det for seg at de gir faen. Alt jeg har smakt til nå smaker høgg, det er som om god smak ikke er så nøye for de som lager disse produktene. 

Dog er det smak og behag, kanskje det er mine smaksløker som er sære, hvem vet. Så, hva synes du, som veganer? Er du fornøyd med det du får kjøpt, eller mekker du heller et eller annet selv? 

Anonymkode: f9b59...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet flere produkter både veganske og vegetariske som smaker dårlig enn jeg har funnet gode. Men de som er gode er som regel GODE. Så jeg er bob bob fornøyd med det jeg har idag, men misfornøyd med at man må kjøpe så jæææævlig mange bomkjøp før man finner et godt produkt.

Hadde den perfekte kjøttdeigen, alt annet jeg har smakt (smakt 100vis) og så velger de å fjerne den slik at det ikke går an å få kjøpt den i Norge mer….. Men… det finnes en del gode produkter. 

Anonymkode: 01d66...fc6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke veganer selv, kommer aldri til å bli det, men jeg er allikevel interessert i å prøve veganske retter innimellom. Jeg har prøvd mange forskjellige retter og matvarer, fra "kjøttboller" til vegansk kaviar, og for å si det sånn: Hadde jeg vært veganer, ville jeg ha vært forbanna, og fått det for seg at de gir faen. Alt jeg har smakt til nå smaker høgg, det er som om god smak ikke er så nøye for de som lager disse produktene. 

Dog er det smak og behag, kanskje det er mine smaksløker som er sære, hvem vet. Så, hva synes du, som veganer? Er du fornøyd med det du får kjøpt, eller mekker du heller et eller annet selv? 

Hvorfor skulle en veganer ønske å spise "kjøttboller" og "kaviar". Er ikke en veganer en som ønsker å kun leve på plantebasert føde? Hvorfor skal man da herme etter alt mulig som smaker kjøtt og fisk?

Anonymkode: 65559...291

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle en veganer ønske å spise "kjøttboller" og "kaviar". Er ikke en veganer en som ønsker å kun leve på plantebasert føde? Hvorfor skal man da herme etter alt mulig som smaker kjøtt og fisk?

Aner ikke, men jeg fant produktene, prøvde dem, og de fikk stryk. Sånn er det. 

Skrevet

Nei, er ikke fornøyd...lite bra utvalg . Norge ligger sykt langt etter når det gjelder slikt som vegansk mat, mat for folk med ulike sykdommer som ikke kan ha både ene og andre...osv

Anonymkode: cdadb...76f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte akkurat det samme.

Jeg er vegetarianer, ikke veganer, men jeg er lut lei av at folk tror jeg vil ha kjøtterstatningsprodukter i maten. Hjelpes så mye ekkelt det finnes som lages av soya og lignende ting.

Heldigvis har flere og flere tilbydere (Fjordland, Hoff, Rema1000) begynt å fatte poenget, og lager god mat uten dette kjøtt-sentriske synet på mat.

Vet ikke hvordan disse er for veganere, men for vegetarianere er de nå like gode som de er for kjøttspisere. Uten at det nødvendigvis sier så mye mer enn at det er enkelt og helt grei mat.

En annen ting er at tidligere så tilbød Fjordland vanlige middager med normalt kaloriinnhold for en voksen person (500-600 kcal) mens vegetarmiddagene var mindre og lå på halvparten av dette (200-300 kcal). Som om vegetarianere trenger mindre mat enn andre, eller er på slankeren.

Men nå har Fjordland kommet på banen på det området også, med vegetar stroganoff og vegetar thaigryte i normal middagsstørrelse og normal middags-energiinnhold.

Jeg er uenig i at man behøver noe som smaker eller ser ut som kjøtt/meierivarer. Men en annen ting er formen på maten. Enkelte hevder at kjøttspisere har enerett på pølser og burgere, men det er ingen dyr som kommer i pølse- eller burgerform. Det handler kun om at det er enkelt å spise. Så særlig burgere og boller kan godt inneholde vegetar/veganer-mat, uten at det er meningen å "se ut som kjøtt".

Anonymkode: 98abb...e44

• Liker 9
Skrevet

Jeg er ikke veganer, men prøver å spise en del plantebasert. For min del bruker jeg få av disse produktene. Spiser «vanlig» mat liksom.

Indisk dhal bruker jeg linser

Thai red curry med masse grønnsaker og tofu

Til taco bruker jeg Naturli’ kjøttdeig (og merker ikke særlig forskjell på det og vanlig kjøttdeig)

I jula lager jeg nøttestek som er helt nydelig, har blitt en tradisjon hos oss

Vegansushi

Pasta Alfredo med hvit saus av soyamelk, langstekte småtomater og marinerte små tofubiter

osv. 

Alt i alt tenker jeg på disse ferdigerstatningene litt som Toro. Man kan kjøpe det hvis man har dårlig tid, men det er ingen god matopplevelse. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg prøver også å ha en dag eller to i uka som jeg spiser vegetarisk, men jeg kjøper ikke erstatningsprodukter. Jeg lager grønnsakssupper, falafler eller tar et par brødskiver. 

Minn grunn til å spise vegetarisk er å kutte ned på  kjøttforbruket, så jeg spiser egg- og melkeprodukter disse dagene også. 

Om jeg har besøk av vegetarianere lager jeg gjerne mat der jeg "erstatter" kjøtt med bønner og/eller sopp.

Og jeg ser nå at det var snakk om veganere, så egentlig hadde jeg ikke noe her å gjøre. Sorry.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg er veganer og lager i utgangspunktet alt selv, inkl pålegg, men trenger noen hurtigløsninger innimellom. Jeg bor ikke i Norge, og blir alltid sjokkert over hvor dårlig utvalget og kvaliteten er i Norge. Skjønner ikke at de kan tjene penger i det hele tatt. Synes også det er synd at det kun selges junkfood.

Anonymkode: 317c6...8fd

Skrevet

Jeg spiser aldri ferdigmat som omnivor/ fleksitarianer, så de dagene jeg spiser vegansk har jeg mer eller mindre like godt tilbud som ellers - grønnsaksdisken og utvalget i mel, gryn og linser/bønner er det samme.

Men klart, utvalget av økologisk frukt og grønt i sesong og av god kvalitet kan alltid bli bedre i norske butikker. 

Anonymkode: d2b44...448

Skrevet

Jeg er vegetarianer og jeg VIL ha produkter som smaker likt fordi jeg liker smaken av kjøtt. Det er jo ikke på grunn av at jeg ikke liker smaken jeg sluttet å spise det men pga dyrevelferd. 

Så jeg håper at de fortsetter å lage kjøtterstatninger. Men håper jo generelt at de lager flere valgmuligheter og noe for de som ikke liker smaken av kjøtt og de som liker det. Jeg og samboer har ofte helt forskjellig mening på vegetar produktene. 

Liker veldig godt coop sine vegetardag pølser, beyond sin burger og halsans køk snitzler for å nevne noe. 

Anonymkode: 01d66...fc6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi mange veganere liker smaken og konsistensen av kjøtt, men velger å avstå fordi det ikke er forenelig med deres syn på dyrevelferd.

Jeg er ikke veganer, men spiser endel vegetarisk da jeg er allergisk mot fisk og skalldyr og ikke ønsker å spise kjøtt hver eneste dag, og bruker da sjeldent erstatningsprodukter. De fleste jeg har smakt synes jeg smaker høgg, i tillegg  til at mye laget av erteprotein som jeg blir syk av. Jeg bruker grønnsaker, linser, poteter, bønner, tofu m.m i mine vegetariske retter.

• Liker 4
Skrevet
Beneviento skrev (23 minutter siden):

Fordi mange veganere liker smaken og konsistensen av kjøtt, men velger å avstå fordi det ikke er forenelig med deres syn på dyrevelferd.

Jeg har skrevet tidligere at jeg er vegetarianer og at jeg ikke forstår hvorfor man absolutt skal spise kjøtterstatningsprodukter. Men jeg er ikke spesielt glad i kjøtt, og litt av grunnen til at jeg sluttet med det, var fordi jeg ikke likte verken konsistensen eller smaken. Det finnes så vanvittig mye digg mat, som rett og slett ikke er basert på kjøtt. Så jeg har selvfølgelig ikke noe ønske om erstatning.

Jeg sliter enda litt mer å forstå at noen kan slutte med kjøtt kun på grunn av dyrevelferd, og likevel ønsker smaken og teksturen av døde dyr. For meg blir dette litt bakvendt liksom. Jeg liker ikke at dyr blir drept, men jeg liker likevel å føle at jeg spiser et dødt dyr. Jaha 😳

Så har du disse som slutter kun på grunn av helse og miljø, eller som en tilpasning for de har en partner/familie/venner som spiser vegetarisk, og der kan jeg til en viss grad forstå ønsket om noe som ser ut som og smaker som kjøtt. Jeg spiste f.eks. vegisterkaker av blomkål til jul, det smaker ikke akkurat medisterkaker, men passer sammen med det samme tilbehøret som medisterkaker.

Apropos tilbehør, det savner jeg. Brun saus, tyttebærsyltetøy, surkål...dette passer sjelden til vegetarmat med mindre vegetarmaten hermer etter kjøtt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seriøst? Du er mere oppegående en så? 

Anonymkode: 9d070...2ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Du er mere oppegående en så? 

Hva er din grunn til å skrive et slikt snøvlete fresende innlegg?

Klarer du ikke å formulere deg, eller gidder du bare ikke?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter enda litt mer å forstå at noen kan slutte med kjøtt kun på grunn av dyrevelferd, og likevel ønsker smaken og teksturen av døde dyr. For meg blir dette litt bakvendt liksom. Jeg liker ikke at dyr blir drept, men jeg liker likevel å føle at jeg spiser et dødt dyr. Jaha 😳

Poenget er jo at det ikke er et dødt dyr man spiser når man spiser kjøttboller av erteprotein. Det er ikke et etisk dilemma lenger. Jeg er ikke så opptatt av kjøtterstatninger selv, men det er jo fullstendig logisk at noen både liker kjøtterstatninger og ser på det som tidsbesparende å innlemme den typen løsninger i måltider som i vår matkultur ofte inkluderer kjøtt. 

Anonymkode: 9a15d...f66

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har skrevet tidligere at jeg er vegetarianer og at jeg ikke forstår hvorfor man absolutt skal spise kjøtterstatningsprodukter. Men jeg er ikke spesielt glad i kjøtt, og litt av grunnen til at jeg sluttet med det, var fordi jeg ikke likte verken konsistensen eller smaken. Det finnes så vanvittig mye digg mat, som rett og slett ikke er basert på kjøtt. Så jeg har selvfølgelig ikke noe ønske om erstatning.

Så har du disse som slutter kun på grunn av helse og miljø, eller som en tilpasning for de har en partner/familie/venner som spiser vegetarisk, og der kan jeg til en viss grad forstå ønsket om noe som ser ut som og smaker som kjøtt. Jeg spiste f.eks. vegisterkaker av blomkål til jul, det smaker ikke akkurat medisterkaker, men passer sammen med det samme tilbehøret som medisterkaker.

Apropos tilbehør, det savner jeg. Brun saus, tyttebærsyltetøy, surkål...dette passer sjelden til vegetarmat med mindre vegetarmaten hermer etter kjøtt.

Jeg skjønner ikke hvorfor kjøttetere alltid prøver å få kjøttet til å smake planter ved å strø på krydder og urter, hvorfor ikke bare spise kjøttet som det er?

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor kjøttetere alltid prøver å få kjøttet til å smake planter ved å strø på krydder og urter, hvorfor ikke bare spise kjøttet som det er?

Dette!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det som er bakvendt er å være vegetarianer for dyrene,men samtidig fortsette å betale for lidelse ved å spise egg og meieriprodukter 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

:laugh: touche! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...