Gå til innhold

Vårslepp / koronaslepp !

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Djungelvrål skrev (39 minutter siden):

Bra det. Nå kan de som vil eller må isolere seg gjøre det og resten kan leve normalt. Deilig.

Snakk om å ikke bry seg en dritt om de i risikogruppene. Kvalmt. 

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Snakk om å ikke bry seg en dritt om de i risikogruppene. Kvalmt. 

Slutt å sette grupper opp mot hverandre. Det er ingen som sier at de ikke bryr seg om de i risikogruppe. Har man noen i sin omgangskrets som er i risikogruppe, så tar de fleste hensyn til dem, likevel så kan ikke de 200 000 i risikogruppe forvente og kreve at de resterende 5 millionene skal leve isolert og under strenge restriksjoner for et virus som nå heldigvis ser ut til å gi mild sykdom hos de aller fleste. Vi kan ikke stenge ned alt for noen få - det er ikke samfunnsøkonomisk riktig, og vi gjøre det heller ikke for andre, tilsvarende virus. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Li skrev (5 minutter siden):

Slutt å sette grupper opp mot hverandre. Det er ingen som sier at de ikke bryr seg om de i risikogruppe. Har man noen i sin omgangskrets som er i risikogruppe, så tar de fleste hensyn til dem, likevel så kan ikke de 200 000 i risikogruppe forvente og kreve at de resterende 5 millionene skal leve isolert og under strenge restriksjoner for et virus som nå heldigvis ser ut til å gi mild sykdom hos de aller fleste. Vi kan ikke stenge ned alt for noen få - det er ikke samfunnsøkonomisk riktig, og vi gjøre det heller ikke for andre, tilsvarende virus. 

Den kommentaren jeg svarte på var smakløs. "Bra det. Nå kan de som vil eller må isolere seg gjøre det og resten kan leve normalt. Deilig."

Man har tidens smitte i Norge nå, mange har kreft, er på cellegift osv, mange andre har dårlig immunforsvar. Å si at folk bare kan isolere seg og komme med deilig etterpå er kvalmt. 

Hvem snakker om å stenge ned alt? Vi har hatt rimelig få tiltak her i Norge. Man kunne beholdt munnbind påbudet feks som ikke er ett veldig inngripende tiltak til våren kommer i april. Det er mange i risikogrupper som må ta bane, buss osv.. Vi snakker om ett virus som er smittsomt på meslinger nivå.. altså noe av det mest smittsomme som finnes. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg håper at de som kaster alle forsiktighetsregler og feirer friheten sin, vil la oss andre i fred når vi forsøker å unngå nærkontakt i butikker og der vi er nødt til å være. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sarbare-grupper-de-blir-ofrene-av-gjenapningen/o/5-95-388606?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3grckn9vRi4HVe72ItNvZrxeyLSsIaBjzF8xvM8rBmCcOt6sREBCJnTRU#Echobox=1644662320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som hele tiden skyver "risikogruppene" foran dere, har dere noen av disse i egen familie? Har dere hatt noen i risikogruppen i nær omgangskrets nå eller kanskje for 5 - 10 - 15 år siden? Er dere i noen slik gruppe selv? Eller bare misbruker dere en sammensatt gruppe for å verne om egen frykt?

Jeg er i såkalt risikogruppe, men har selv valgt å leve mest mulig normalt. Ikke smittet enda. Men jeg har vært syk i snart 35 år. Tror dere virkelig at jeg har brukt 35 år av mitt liv på å gå rundt å være redd for å bli smittet av ting? Nei, selvsagt ikke. Da hadde jeg ikke kunne levd, fått barn, hatt en jobb, venner, reist på ferie osv. Jeg må ta mine hensyn, men jeg forventer ikke at andre skal lage spesielle regler for min del. 

Begge foreldrene mine hadde alvorlige, dødelige sykdommer på slutten. Vi tok selvsagt hensyn, men de ønsket ikke et fort bygget opp rundt seg. De ville leve den tiden de hadde, og ville mye heller se barnebarna, enn at barnebarna ikke kom fordi de var litt snufsete.

"Risikogrupper" er så mangt, og måten vi takler vår uhelse varierer like mye. De som ønsker å verne seg og ikke få noen tillegg, de må ta ansvar for det selv. Nå, som for 5 - 10 - 15 år siden. 

Og til dere som gjentar dette "på lik linje med meslinger", les dette https://legerutengrenser.no/glemte-kriser/meslinger-i-skyggen-av-korona/. Det er ganske usmakelig å mene at vi i den rike delen av verden har et virus som kan sammenlignes med noe som tar livet av mange, mange barn i den fattige delen av verden. Vi får en vaksine, men de får den ikke. Vi prioriteres, de blir det fortsatt ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...