Sveitserfrue Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Så et program her om dagen der det var snakk om Tradwife. Hadde dere klart å fungere sånn? https://www.youtube.com/watch?v=r4wkRhfR-ZY
skreppamedleppa Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Så den episoden med Stacey Dooley ja på NRK. Bra episode for all del, ser de mest fordi jeg liker SD, synes hun er dyktig. Men har nok langt mer til felles med hun enn hva jeg har med disse tradwifene for å si det forsiktig... At en mann noensinne skulle forsøkt å bestemme og plukke ut antrekket mitt på detalj nivå og hatt siste ord i saken om livet mitt ja jeg skulle likt å sett han forsøke Å tjene mannen og være husmor for fullt og mene at en kvinne sin plass er i hjemmet, få lommepenger av mannen og romantisere underkuelse så til de grader at en er fullstendig økonomisk avhengig av sin mann funker ikke får meg. Og jeg ville aldri hatt en sånn type mann heller som hadde ment at hans ord var viktigere enn mitt, at han hadde hatt retten på sin side innenfor husets fire vegger til å bli sur om middagen ikke sto på bordet når han forventet det. At han hadde trodd og forventet at jeg skulle vært hjemmeværende fremfor å ha en utdannelse og en jobb. Sånne typer menn med et slikt syn på verden og seg selv ikke minst må være det minst appellerende jeg kan tenke meg, og jeg ser på de som litt stakkarslig. Jeg er fritt for at kvinner selv må få velge om de ønsker å være 'tradwife' på heltid eller ikke, så lenge de da er villige til å ta risikoen på egen kappe om noe går galt som at f.eks manen ønsker å skille seg ( de selv har vel kanskje ikke denne "luksusen" med tanke på det økonomiske.) Men det er svært lite som tyder på at denne trenden holder på å slå om seg i Norge. At den er poppis i USA er overhode ikke noe sjokk, svært lite av det de holder på med der borte er vel egentlig det for tiden. Det knyttes til sterke konservative krefter, spesielt på ytre høyre siden. Også i England er trenden økende. Men her i Norge er et så pass strengt konservativt syn som de opererer med innenfor tradwife noe en egentlig ser litt absurd på, at en kan finne omtrent det samme tankegodset i konservative muslimske miljøer som taliban og ellers strenge kristen konservative (hva het nå han tøysekoppen som var med på Farmen som hadde et litt spesielt kvinnesyn? Ja Andreas Nørstud..) eller andre nermest sektlignende grupper. Folk står selvsagt fritt til å velge selv om de ønsker et så pass regulert liv men jeg tror absolutt og håper for den saks skyld at likestilling har slått sterkere røtter her i Norge. 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 Tradwife er stort sett en illusjon. Menn i dag har jo ikke råd til å betale alt for 2 voksne og 3+ barn. Da må i så fall gå i arveklær og billig mat. Anonymkode: b346c...7d9 1
Flintis Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 2.55): Tradwife er stort sett en illusjon. Menn i dag har jo ikke råd til å betale alt for 2 voksne og 3+ barn. Da må i så fall gå i arveklær og billig mat. Anonymkode: b346c...7d9 Nå vet ikke jeg hva disse tradvife greiene er, men en husmor gjorde det meste fra bunnen av. Bær fra skogen, kjøtt fra slakt, grønnsaker fra kjøkkenhage. Hjemmesydde klær osv. De regnet med at verdiskapingen i hjemmet var større enn den utenfor hjemmet og det er nok mye av forklaringen til at det gikk rundt økonomisk. Selv med 2 voksne og 3+ barn.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 Flintis skrev (7 minutter siden): Nå vet ikke jeg hva disse tradvife greiene er, men en husmor gjorde det meste fra bunnen av. Bær fra skogen, kjøtt fra slakt, grønnsaker fra kjøkkenhage. Hjemmesydde klær osv. De regnet med at verdiskapingen i hjemmet var større enn den utenfor hjemmet og det er nok mye av forklaringen til at det gikk rundt økonomisk. Selv med 2 voksne og 3+ barn. En husmor i dag kjøper nok kjøtt på butikken. I dag er det som regel dyrere å lage klær selv enn å kjøpe ferdiglagde. Anonymkode: b346c...7d9 2
Flintis Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En husmor i dag kjøper nok kjøtt på butikken. I dag er det som regel dyrere å lage klær selv enn å kjøpe ferdiglagde. Anonymkode: b346c...7d9 Da blir deler av verdiskapingen i hjemmet borte. Å ha folk gående på stas hadde de selvfølgelig ikke råd til.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Folk må få gjøre som de vil og det finnes langt verre samlivsformer enn det der. Men, for å holde oss til denne; det er problematisk i forhold til barn, synes jeg, I denne episoden så holdt dette paret barna sine hjemme fra skolen og heller satset på hjemmeundervisning. Det behøver ikke være negativt, men barna levde under et svært strengt regime. De var svært høflige, men så også nesten litt kuede ut. Når de da i tillegg ikke får møte andre barn og dermed ikke får andre inntrykk så kan man spørre seg hvor godt rustet disse barna er når de en gang skal ut i "virkeligheten". Og ikke minst; hva slags syn har de på kvinner om de er er vant med at farens ord er regelen hjemme. Anonymkode: 41223...385 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå