AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Hodet går i spinn pga alt jeg har lest de siste dagene, vil høre om noen råd til hvor mange karbohydrater man kan spise daglig ved type 2 diabetes? er det for eksempel innafor å unne meg noe spaghetti til middag om jeg har spist lavkarbo mat resten av dagen? Anonymkode: 8199b...b4a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #2 Skrevet 12. februar 2022 Fedon Lindberg tillater litt karbohydrater som du mener mens atkins blant annet er mer streng. Det er vel opp til deg selv å kanskje prøve deg litt ut, eller finne ut hva som passer deg best. Anonymkode: 3ad94...4b4
I Grosny Skrevet 12. februar 2022 #3 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hodet går i spinn pga alt jeg har lest de siste dagene, vil høre om noen råd til hvor mange karbohydrater man kan spise daglig ved type 2 diabetes? er det for eksempel innafor å unne meg noe spaghetti til middag om jeg har spist lavkarbo mat resten av dagen? Anonymkode: 8199b...b4a Hvis du spiser nok medisin så kan du spise spagetti, men dersom målet er å bli frisk og medisinfri så dropper du spagettien og legger inn en times svettefrembrinende mosjon hver eneste dag. Raske karbohydrater som spagetti/hvetemelsbasert mat, ris øl og sukker bør bort. Begrens poteter også, gjerne ned til halvparten eller fjerdeparten av det du hadde på tallerkenen sist. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 Du kan jo teste og se hvor mye du tåler? Anonymkode: f037d...24a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Det spørs hvor langt diabetes’en har utviklet seg? Hva var resultatet på sukkerbelastningsprøven? Har du et blodsukkerapparat hjemme nå? Jeg har selv diabetes 2, og de første årene var jeg kjempenøye med å spise minst mulig karbohydrater, og evt bare sunne karbohydrater som ga langsom blodsukkerstigning. Nå er jeg ikke like flink lenger, og har altfor høyt blodsukker på kveldstid og natten gjennom pga dette. Ikke bra.. det er ikke umiddelbart farlige verdier jeg har, men det er ikke bra for langtidsvirkningene hvis jeg ikke skjerper meg snart. Nå er ikke fin pasta det aller beste å spise. Men av og til går det nok fint. Jeg foreslår at du måler blodsukkeret ditt før du spiser pastamåltidet, også to timer etter du har spist, og deretter tre timer etter. Det er den eneste måten du kan finne ut hvordan akkurat din kropp tåler det pastamåltidet😊 Anonymkode: 62ef9...620 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 Folk med diabetes tåler karbohydrater forskjellig. Det er forskjell på langsomme karbohydrater (feks fiber) og raske. Måltidssammensetning er lurt å kunne litt om (fett feks bremser blodsukkerstigningen). Du finner ut hvordan du tåler pasta ved å ta en totimersverdi etter måltidet. Fullkornsprodukter er å anbefale over vanlig lys pasta. Her er det bare å prøve seg fram i moderate mengder. Ellers råder jeg deg til å lese på diabetes.no, masse god info der. Anonymkode: 125fd...902 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 I Grosny skrev (31 minutter siden): dersom målet er å bli frisk og medisinfri så dropper du spagettien og legger inn en times svettefrembrinende mosjon hver eneste dag. Uenig. Skal man trene bør man spise karbs, ellers går man fort på tomgang. Så jeg vil heller anbefale spaghetti de gangene hun trener. Et viktig tips er å alltid gjøre noe rett etter et måltid, om det så bare er å sette inn i oppvaskmaskinen, skylle/vaske grytene, henge opp en vask, etc. Det har en enorm effekt på stabiliseringen av blodsukkeret: https://forskning.no/trening-diabetes-forebyggende-helse/spasertur-mot-hoyt-blodsukker/682928 Anonymkode: 6760c...9a6 1
I Grosny Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Uenig. Skal man trene bør man spise karbs, ellers går man fort på tomgang. Så jeg vil heller anbefale spaghetti de gangene hun trener. Et viktig tips er å alltid gjøre noe rett etter et måltid, om det så bare er å sette inn i oppvaskmaskinen, skylle/vaske grytene, henge opp en vask, etc. Det har en enorm effekt på stabiliseringen av blodsukkeret: https://forskning.no/trening-diabetes-forebyggende-helse/spasertur-mot-hoyt-blodsukker/682928 Anonymkode: 6760c...9a6 Derom blodsukkeret ligger på f.eks 8 så skal du trene mange timer før du ender på tomgang. Dette kan hun selvfølgelig teste. Mål blodsukker før trening, etter 1, 2 og 3 timer og se hvor langt det faller. Normalt blodsukker skal ligge mellom 4 og 6,5, så jeg tror man kan vente med karbohydratene til det faller til 5,5 (ta 5,5 med en klype salt), jeg har ikke nøyaktig kunnskap). Jeg tror iallfall ikke man bør trene mer dersom det faller under 4,5. Jeg kunne vært enig med deg om du snakket om folk med vanlig blodsukkerreguleringsmekanisme, men her sliter vi altså med diabetes 2, og da er blodsukkeret såpass høyt at man ikke trenger å tilføre mange karbohydrater. Tipset om å gjøre noe rett etter karboinntak likte jeg Jeg gjorde en kjapp googling for å lete etter info om dette, og denne artikkelen støtter dine råd, men det står ingenting der om forholdet mellom blodsukkernivå og når man skal spise karbohydrater.Type 2 Diabetes - The Best And Worst Times To Eat Carbohydrates (ezinearticles.com) Jeg tror ikke blodsukkernivået kan ignoreres , og at man i det minste må justere karbohydratmengde etter blodsukkernivå, men timingen, for når man skal spise karbohydrater slik du og denne artikkelen beskriver, virker i utgangspunktet god. Endret 13. februar 2022 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Du bør velge grovere alternativer de gangene du skal spise karbohydrater, siden det gir en langsommere stigning av blodsukkeret. Ellers bør du be legen din henvise deg til en kostholdsekspert, som kan veilede deg ut i fra dine målinger og behov. Det er viktig at du får en balansert diett du kan leve med over lang tid. Anonymkode: 2ef8e...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Det skulle ikke så mye googling til for å finne noe som tyder på at hun over her har rett; https://www.bbc.com/news/health-13887909 Anonymkode: 6760c...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 For ikke å snakke om denne her; Due to its fiber content, brown rice may improve blood sugar control, which is critical for people with diabetes. It may also lower your risk of developing type 2 diabetes to begin with. https://www.healthline.com/nutrition/brown-rice-for-diabetes#basics Anonymkode: 6760c...9a6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 TS, du må snakke med lege. Du aner ikke hvem som kommer med råd her og om de er bra for din helse. Anonymkode: edced...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 Går du på blodsukkersenkende medisiner? Hvis ja, er det mulig du kan unne deg litt av og til (du må nesten bare måle deg frem). Hvis du kun skal regulere blodsukkeret med kosten, så kan du sannsynligvis ikke spise spaghetti. Lag "spaghetti" av squash f.eks😊 Anonymkode: 6db24...64d 1
I Grosny Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For ikke å snakke om denne her; Due to its fiber content, brown rice may improve blood sugar control, which is critical for people with diabetes. It may also lower your risk of developing type 2 diabetes to begin with. https://www.healthline.com/nutrition/brown-rice-for-diabetes#basics Anonymkode: 6760c...9a6 Jeg vet ikke hvilke motiver de har de som skriver dette ( selge brun ris?), men de sier iallfall at man må være forsiktig med mengden. Det framgår at brun ris pga fiber er bedre enn nei- maten hvit ris, men fiberinnholdet er ikke all verden. Poenget her er at oppgradering fra hvit til brun ris gir mer fiber og nyttige ting enn man får i hvit ris, men jeg tror man skal oppgradere til mye mer fiberrik og karbohydratfattig mat. Endret 13. februar 2022 av I Grosny
Perelandra Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 Tråden er ryddet for mulig helseskadelig innhold og svar til dette. Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege, klinisk ernæringsfysiolog eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg