Gå til innhold

Hjelp! Veldig aktiv 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig aktiv gutt, som virker ganske fri til sinns.. Hvis han vil noe, så gjør han det. Bryr seg ikke om konsekvenser eller om noen sier nei eller stopp. Med konsekvenser så mener jeg feks skade ved fall. Han skal helst klatre oppå bord, hvis det er stuebordet hopper han ned i sofaen for å løpe og hoppe i sofaen. Alle møbler blir til klatrestativ.. dette resulterer ofte i fall. Jeg har alltid vært konsekvent og sagt at det ikke er lov og prøvd å avlede til å få fokus på andre ting. Jeg har også forsøkt å bruke streng stemme og si «Nei» eller forklart på en rolig måte. Ingenting fungerer. Med en gang jeg snur meg et øyeblikk er han Tarzan oppå bordet. Han kan gjerne ha lekt og herjet ute i timesvis før han kommer inn og er Tarzan igjen. Ofte ser han på meg og smiler og ler mens han holder på, selv om han vet hva jeg syns om det.

Er det noen som har noen råd eller teknikker? Er ganske slitsomt å ha det sånn. 

Vurderer også å tilpasse hjemmet enda mer til han og muligens kjøpe en liten trampoline til å ha inne, så han har et sted og holde på. Noen som har prøvd? Vi bor i flermannsbolig med folk under oss, så er litt redd støy ned. Men det er generelt høyt støynivå her fra før med den herjingen, så vet ikke om det ville blitt så forskjell. 

Tar gjerne imot allslags tips med en stor takk 😉

Anonymkode: 4a955...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er autist, helt klart.

Anonymkode: e8dfa...cdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er autist, helt klart.

Anonymkode: e8dfa...cdf

Vittig du 😉 Det er han ikke, altfor velutviklet på andre måter til det

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Så viljesterke og aktive barn er en prøvelse. Vår gutt nr 3 er slik og det er utmattende, spesielt når man har flere barn å ta hensyn til. Vær konsekvent, vær trygg og ha klare grenser. Da trygger dere ham. Og la ham få være MYE ute og løpe fra seg, det minsker bajas-oppførselen inne. Vår sprellebass syklet forresten uten støttehjul før han var tre år og dykket etter dykkeleker på bassengbunnen når han var 4, så det er mange gleder også 😆

Anonymkode: e4aaf...252

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så viljesterke og aktive barn er en prøvelse. Vår gutt nr 3 er slik og det er utmattende, spesielt når man har flere barn å ta hensyn til. Vær konsekvent, vær trygg og ha klare grenser. Da trygger dere ham. Og la ham få være MYE ute og løpe fra seg, det minsker bajas-oppførselen inne. Vår sprellebass syklet forresten uten støttehjul før han var tre år og dykket etter dykkeleker på bassengbunnen når han var 4, så det er mange gleder også 😆

Anonymkode: e4aaf...252

Spennende! Så fin måte å se det på 😍 Vi er ganske stolt av han her også, han er utrolig god på allslags motoriske oppgaver. Men ja, slitsomt! Spesielt når man har andre barn som er helt forskjellig. Prøver å komme oss ut så ofte som mulig. Takk for støtte, tror vi må dra han med i basseng og ja 😁

• Liker 1
Skrevet

Har ei på 16 mnd med samme tendensene. Hun har alltid vært veldig aktiv, når hun var 11 mnd løp hun.. 

Klatrer i alt som hun kommer seg oppå, hopper i sofaen, oppå på bord.. hun drar i gardinene og ser på meg og ler for hun vet hun ikke har lov. Alt som ikke er lov er ekstra gøy🙈 det bare glinser i øynene hennes da. Åpner skuffer og river ut alt..

Er veldig sliten jeg også, kan ikke snu ryggen til. Heldigvis kan hun roe seg lenge med bøker, puslespill osv.. men da må vi sitte sammen med henne hele tiden. Hvis vi bare skal ta ut av oppvaskmaskinen eller lage til kveldsmat er det rett på klatring/hopping/gjøre ting hun ikke har lov til. 

Vet at dette bare er en fase/periode, men gud så slitsomt😂 godt hun er søt🥰

Anonymkode: 24491...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ei på 16 mnd med samme tendensene. Hun har alltid vært veldig aktiv, når hun var 11 mnd løp hun.. 

Klatrer i alt som hun kommer seg oppå, hopper i sofaen, oppå på bord.. hun drar i gardinene og ser på meg og ler for hun vet hun ikke har lov. Alt som ikke er lov er ekstra gøy🙈 det bare glinser i øynene hennes da. Åpner skuffer og river ut alt..

Er veldig sliten jeg også, kan ikke snu ryggen til. Heldigvis kan hun roe seg lenge med bøker, puslespill osv.. men da må vi sitte sammen med henne hele tiden. Hvis vi bare skal ta ut av oppvaskmaskinen eller lage til kveldsmat er det rett på klatring/hopping/gjøre ting hun ikke har lov til. 

Vet at dette bare er en fase/periode, men gud så slitsomt😂 godt hun er søt🥰

Anonymkode: 24491...0ef

Så søt😍 Ja, vi får håpe det bare er en fase! 🥳

Skrevet

Hm, synes det høres helt normalt ut? Jeg har to som begge er slik. Veldig aktive gutter som henger i lysekrona 🤣

Når de springer i sofaen sier jeg feks: Jeg vil at du sitter /hopper på knærne/krabber i sofaen. Dersom der er på bordet likeså, etterfulgt av at jeg løfter de ned hver gang de fortsetter. 

Aktive barn er en veldig positiv ting! La de utfolde seg og utvikle motorikken. Heller det enn barn som stortsett sitter stille eller ser skjerm hele dagen 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Sånn er våre gutter også. Utrolig slitsomt.. 

Det hjelper for meg å huske på at de ikke har impulskontroll, og at min jobb er å hjelpe dem, ikke kjefte og irettesette. De klarer ikke styre seg, så min jobb er å hjelpe dem med det. 

Klatrer de på noe de ikke har lov til? "Bordet er til å sitte ved, ikke til å klatre på". Tilby alternativer. "Vil du klatre, kan du klatre på denne putehaugen". Om han fortsetter å klatre på bordet: "Jeg ser det er veldig fristende å klatre på bordet. Jeg vil ikke du skal skade deg, så nå går vi ut fra spisestuen så du ikke faller og slår deg". 

Men altså, det er jo ikke alltid man KAN fjerne "fristelsen" eller fjerne ungen.. Man må jo stå på kjøkkenet og røre i maten, og da er det ikke bare å gå ut.. eller å hive ut kjøkkenbordet ;) Så det er ikke alltid så lett... 

Vi har utfordring med minsten og planter. VI vil ikke kaste plantene, og vi kan ikke tilbringe hele dagen på soverommet og kjøkkenet heller, vi vil jo være i stuen også.. 

Anonymkode: 28b50...24e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 22.28):

Vittig du 😉 Det er han ikke, altfor velutviklet på andre måter til det

Autister kan også være velutviklet og ha høyere IQ enn snittet. Det du beskrev er eksakt hvordan barnet mitt var som 2-åring, og han er nylig blitt diagnostisert med Asperger (autisme). 

Men lykke til, og husk å være obs for ulykker skjer fort med superaktive barn. Mitt barn roet seg ned litt ved 4-årsalderen, men 2-årsalderen var sikkert den tøffeste tiden sånn fysisk sett.

Anonymkode: 7c528...3a5

• Nyttig 1
Skrevet

Jenta vår var sånn fra hun lærte seg å gå, dvs når hun var 8mnd. Ved 9mnd LØP hun som en gal. Nå er hun straks to og en villmann. Det eneste som hjelper her er å gå ut. Om så bare ut på parkeringsplassen. For barn er ute mye mer spennende enn for oss voksne. En times tid ute = rolig inne. 

Kjøp dere skikkelige uteklær (vinterdress/regntøy/votter) og en stor termoskopp. Så fins det ikke dårlig vær lenger. 

Anonymkode: a71e4...042

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er våre gutter også. Utrolig slitsomt.. 

Det hjelper for meg å huske på at de ikke har impulskontroll, og at min jobb er å hjelpe dem, ikke kjefte og irettesette. De klarer ikke styre seg, så min jobb er å hjelpe dem med det. 

Klatrer de på noe de ikke har lov til? "Bordet er til å sitte ved, ikke til å klatre på". Tilby alternativer. "Vil du klatre, kan du klatre på denne putehaugen". Om han fortsetter å klatre på bordet: "Jeg ser det er veldig fristende å klatre på bordet. Jeg vil ikke du skal skade deg, så nå går vi ut fra spisestuen så du ikke faller og slår deg". 

Men altså, det er jo ikke alltid man KAN fjerne "fristelsen" eller fjerne ungen.. Man må jo stå på kjøkkenet og røre i maten, og da er det ikke bare å gå ut.. eller å hive ut kjøkkenbordet ;) Så det er ikke alltid så lett... 

Vi har utfordring med minsten og planter. VI vil ikke kaste plantene, og vi kan ikke tilbringe hele dagen på soverommet og kjøkkenet heller, vi vil jo være i stuen også.. 

👏🏼

Skrevet

Vi har en sånn. Han er 4,5 nå, og er fremdeles ganske propell uten hemninger. Jeg tenker at selv om dette er slitsomt nå, så er det bra på sikt. Han har mye energi, og den energien kommer til å bli bra bare han får kanalisert den. 

vi går aktivt inn for å slite han ut, trampoline, lange turer, spille fotball med han etc. det hjelper og vi får mer harmoniske dager. 

Anonymkode: 1681c...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jenta vår var sånn fra hun lærte seg å gå, dvs når hun var 8mnd. Ved 9mnd LØP hun som en gal. Nå er hun straks to og en villmann. Det eneste som hjelper her er å gå ut. Om så bare ut på parkeringsplassen. For barn er ute mye mer spennende enn for oss voksne. En times tid ute = rolig inne. 

Kjøp dere skikkelige uteklær (vinterdress/regntøy/votter) og en stor termoskopp. Så fins det ikke dårlig vær lenger. 

Det virker ikke for oss. Det er jo det vi håper på, at han skal rase fra seg ute, og så være rolig inne, men det som heller skjer er at det er et helvete å få ham med inn igjen, samme hvor mye man forbereder og har på timere og kjekke ting å gjøre når vi kommer inn. Så ender det med å bære en rabiat sprellende og hylende unge inn, tvangsavkle, og så raser han omkring og er rabiat inne.. Så joda... Good times.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 22.20):

Har en veldig aktiv gutt, som virker ganske fri til sinns.. Hvis han vil noe, så gjør han det. Bryr seg ikke om konsekvenser eller om noen sier nei eller stopp. Med konsekvenser så mener jeg feks skade ved fall. Han skal helst klatre oppå bord, hvis det er stuebordet hopper han ned i sofaen for å løpe og hoppe i sofaen. Alle møbler blir til klatrestativ.. dette resulterer ofte i fall. Jeg har alltid vært konsekvent og sagt at det ikke er lov og prøvd å avlede til å få fokus på andre ting. Jeg har også forsøkt å bruke streng stemme og si «Nei» eller forklart på en rolig måte. Ingenting fungerer. Med en gang jeg snur meg et øyeblikk er han Tarzan oppå bordet. Han kan gjerne ha lekt og herjet ute i timesvis før han kommer inn og er Tarzan igjen. Ofte ser han på meg og smiler og ler mens han holder på, selv om han vet hva jeg syns om det.

Er det noen som har noen råd eller teknikker? Er ganske slitsomt å ha det sånn. 

Vurderer også å tilpasse hjemmet enda mer til han og muligens kjøpe en liten trampoline til å ha inne, så han har et sted og holde på. Noen som har prøvd? Vi bor i flermannsbolig med folk under oss, så er litt redd støy ned. Men det er generelt høyt støynivå her fra før med den herjingen, så vet ikke om det ville blitt så forskjell. 

Tar gjerne imot allslags tips med en stor takk 😉

Har han behov for noe å klatre på inne, gi han noe å klatre på. Meg og søsknene hadde stor glede av noe lignende som denne:

https://www.jollyroom.no/fritid-hobby/utelek/taustiger-klatrenett/horby-bruk-klatrestige-3d

Anonymkode: e9cc7...c59

Skrevet

Vi hadde sønnen vår i naturbarnehage. Der var de ute hele dagen! Gikk lange skogsturer,grillet,red på hest etc. Det gjorde at han klarte å være inne en stund på ettermiddagene på hverdagene ihvertfall. I helgene var han oppe 0500 og vi var aldri ute av døren senere enn 09. Da var vi i skogen,lekeland,svømming hele dagen. Kom typisk hjem til middag. Trampoline og lekeapparater hjemme var et must. Svømmebasseng på sommeren. Sønnen min som nå er 14 år har fortsatt et enormt energinivå som overgår de fleste.(antagelig ADHD). Kombinert med en voldsom impulsivitet har det vært mange episoder med skader og utrolige episoder. Vet ikke hvor mange steder han har sydd!

Anonymkode: a4839...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...