Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg har ein baby på ca 11 uker som har en atferd som gjør at jeg tror den sliter med noe muskulært eller har smerter. Jeg har tatt baby til kiropraktor, men han kunne ikke finne noe feil. Han sa likevel at han  trodde at det var noe som plaget baby, men han kunne ikke finne ut hva. Vurderer derfor å oppsøke annen kiropraktor. Baby har stramt tungebånd, men har blitt vurdert av tre uavhengige helsepersonell som alle sier at seglet er tynt og ikke så stramt at klipping er aktuelt. 

Så til selve atferden: baby vil bli bært i søvn på dagtid. Sovner i sengen på kvelden når jeg ligger inntil en stund. På dagtid er det bare bæring eller av og til vogn i bevegelse som gjelder. Forstår jo at dette er normalt, men det jeg reagerer på er at når baby har sovnet ved bæring, så våkner han med en gang jeg setter eller legger meg ned med han på meg. Jeg legger han altså ikke fra meg, da kunne jeg lettere skjønne at han våknet mtp temperaturforskjell etc. Det virker som om det at jeg sitter eller ligger gir baby smerte på grunn av stillingen. Han våkner og begynner med en gang og spenne seg bakover i bro. Og gråte. Reiser jeg meg opp sovner baby nesten alltid med en gang igjen. Baby skriker i sjal og i sele. Virker som han plages av å henge beint. Faller bare til ro når han blir bært skeivt, halvveis liggende mot ene armen. Dette er hinsides tungt, og jeg kan ikke fortsette å bære han i timesvis hver dag, hadde han i det minste kunne sovet på meg så skulle jeg gladelig sittet pal i ro og aksepter at jeg ikke fikk gjort så mye annet.  Men å bære i time etter time går jo nesten ikke an. Får så vondt i skuldre og armer. Far avlaster på kveld etter jobb, men blir mange lange timer fra 08.00 til 17.00 alene hver dag. Må legge til at baby av og til sovner lengre lurer på far, noe jeg tror handler om at han er lengre i overkroppen enn jeg er? Vet ikke om det gir mening. Men ofte prøver han i søvne å legge seg skjevt på far. Karrer seg liksom til en stilling som seg helt forferdelig ut å ligge i. Baby kobler noen ganger fra brystet etter bare noen få dietak, og bøyer hodet bakover, for så å ta noen nye tak, bøye hodet bak igjen etc. andre ganger dier han helt fint og rolig lenge. 

Flere som har det slik? Er dette vanlig, eller kan det tyde på at baby har muskelplager av noe slag. Kan det ha noe med tungebandet å gjøre? At han strammer muskler i kjeve og nakke etc pga tungebandet? Bør jeg oppsøke en annen kiropraktor? Baby legger forresten veldig godt på seg. 

Anonymkode: 005a2...def

Skrevet

Min gjorde dette. 

Viste seg etter (alt for) lang tid at babyen hadde melkeproteinallergi. 

Ingen mistenkte dette, da babyen la så mye på seg. Men dette var trolig fordi den søte morsmelka lindret smertene. 

Det er enkelt å ta en blodprøve, men når man begynner å leve melkefritt, så tar lang tid før man merker bedring. Og det melk i så mye man ikke tenker over (slik som feks tannkrem og paprikachips..)

Men dette må du jo ta med lege. 😊

Anonymkode: f3e72...949

• Liker 1
Skrevet

Sånn var vår også, det var også melkeproteinallergi. 

Anonymkode: cb485...429

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn var vår også, det var også melkeproteinallergi. 

Anonymkode: cb485...429

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min gjorde dette. 

Viste seg etter (alt for) lang tid at babyen hadde melkeproteinallergi. 

Ingen mistenkte dette, da babyen la så mye på seg. Men dette var trolig fordi den søte morsmelka lindret smertene. 

Det er enkelt å ta en blodprøve, men når man begynner å leve melkefritt, så tar lang tid før man merker bedring. Og det melk i så mye man ikke tenker over (slik som feks tannkrem og paprikachips..)

Men dette må du jo ta med lege. 😊

Anonymkode: f3e72...949

Takk for svar. Baby har ingen andre symptomer på allergi. Sover rolig om natten, aldri blod i avføring, gulper veldig sjeldent og lite, ingen hudreaksjoner. Men det kan likevel være allergi? 

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei.

jeg har ein baby på ca 11 uker som har en atferd som gjør at jeg tror den sliter med noe muskulært eller har smerter. Jeg har tatt baby til kiropraktor, men han kunne ikke finne noe feil. Han sa likevel at han  trodde at det var noe som plaget baby, men han kunne ikke finne ut hva. Vurderer derfor å oppsøke annen kiropraktor. Baby har stramt tungebånd, men har blitt vurdert av tre uavhengige helsepersonell som alle sier at seglet er tynt og ikke så stramt at klipping er aktuelt. 

Så til selve atferden: baby vil bli bært i søvn på dagtid. Sovner i sengen på kvelden når jeg ligger inntil en stund. På dagtid er det bare bæring eller av og til vogn i bevegelse som gjelder. Forstår jo at dette er normalt, men det jeg reagerer på er at når baby har sovnet ved bæring, så våkner han med en gang jeg setter eller legger meg ned med han på meg. Jeg legger han altså ikke fra meg, da kunne jeg lettere skjønne at han våknet mtp temperaturforskjell etc. Det virker som om det at jeg sitter eller ligger gir baby smerte på grunn av stillingen. Han våkner og begynner med en gang og spenne seg bakover i bro. Og gråte. Reiser jeg meg opp sovner baby nesten alltid med en gang igjen. Baby skriker i sjal og i sele. Virker som han plages av å henge beint. Faller bare til ro når han blir bært skeivt, halvveis liggende mot ene armen. Dette er hinsides tungt, og jeg kan ikke fortsette å bære han i timesvis hver dag, hadde han i det minste kunne sovet på meg så skulle jeg gladelig sittet pal i ro og aksepter at jeg ikke fikk gjort så mye annet.  Men å bære i time etter time går jo nesten ikke an. Får så vondt i skuldre og armer. Far avlaster på kveld etter jobb, men blir mange lange timer fra 08.00 til 17.00 alene hver dag. Må legge til at baby av og til sovner lengre lurer på far, noe jeg tror handler om at han er lengre i overkroppen enn jeg er? Vet ikke om det gir mening. Men ofte prøver han i søvne å legge seg skjevt på far. Karrer seg liksom til en stilling som seg helt forferdelig ut å ligge i. Baby kobler noen ganger fra brystet etter bare noen få dietak, og bøyer hodet bakover, for så å ta noen nye tak, bøye hodet bak igjen etc. andre ganger dier han helt fint og rolig lenge. 

Flere som har det slik? Er dette vanlig, eller kan det tyde på at baby har muskelplager av noe slag. Kan det ha noe med tungebandet å gjøre? At han strammer muskler i kjeve og nakke etc pga tungebandet? Bør jeg oppsøke en annen kiropraktor? Baby legger forresten veldig godt på seg. 

Ååå det er som å lese om min baby!

Alt dette er mest sannsynlig veldig normal atferd hos en 11 ukers baby :) At han spenner seg i bro kommer av at han prøver å snu seg over på magen. Sånn var det med min i alle fall. Rundt den alderen skjer det vanvittig mye i hjernen deres og det kan være derfor han våkner og har et plutselig behov for å snu seg. Prøv å hjelpe ham rundt og se om han roer seg.

Min vil heller ikke bæres i noen av selene/ sjalene vi har. Enormt frustrerende, men hun er en nysgjerrig jente som ikke vil føle seg fanget.

Og om hun sover aldri så tungt på meg, våkner hun og griner hver gang jeg setter meg ned. Kan sikkert ha noe mef at hun blir litt trykket ihop når dette skjer.

Jeg sier ikke at du ikke skal undersøke dette videre altså, men jeg har hatt akkurat samme problemstilling og svaret er nesten alltid at det er normal babyatferd. Lykke til!

Gjest Chicchi
Skrevet

Og dette med at han kobler segfra brystet: Antagelig også nysgjerrighet. De oppdager verden rundt seg i den alderen. Kjempefrustrerende, men det hjelper å amme dem i et litt mørkt rom uten for mange distraksjoner

Skrevet

Høres ut som en normal baby. Det er en slitsom periode.

Anonymkode: fd269...6d5

• Hjerte 1
Skrevet

Å gå opp i bro forbindes ofte med refluks eller stille refluks. Sjekk det opp.

Anonymkode: 54303...cf7

Skrevet

Høres ut som min første, en skikkelig klistremerkebaby. Ingen allergier eller noe annet galt her, trengte bare litt mer støtte og trøst i overgangen fra å være i magen til å være utenfor.

Anonymkode: 59b9e...d20

• Liker 1
Skrevet

Har to stk, en var slik, hadde melkeproteinallergi.

Det du beskriver er en smertepåvitket baby og er ikke normalt. Be om blodprøver, vær så snill. Vi ventet alt for lenge, det gjorde at babyen sov dårlig, brukte mye energi på smerter fremfor utvikling og utviklet et uheldig reaksjonsmønster.

Ta blodprøve det er ingenting å vente med. 

Anonymkode: f9894...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...