Gå til innhold

Hvordan blir utagerende barn som voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert ikke lett å svare på, altså. Men det er jo ofte barn som skiller seg ut. Som at de er urolige, har AdHD, slår og sparker mm i tide og utide, er ukonsentrerte og ikke mestrer teori, bruker stygge ord og utagerer. 

Blir de roligere til større de blir? Når kan man merke en forskjell? Kan de bli fintfungerende voksne?

Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne, det er bare så mange barn med noe "ekstra" nå, jeg håper det kan gå bra med dem. 

Anonymkode: 5889c...258

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på grunnen til at de utagerer og hvilken hjelp og behandling de får. Jeg kjenner to som var utagerende på skolen som nå sitter i fengsel, og jeg kjenner flere som var utagerende på skolen og nå er velfungerende voksne. 

Anonymkode: 50603...7ef

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet

Det er det ingen fasit på. Flere av de som bemerket seg sånn da jeg gikk på skolen, endte som narkomane. Men det var før kunnskapen om adhd og lignende diagnoser ble bedre. De ble sett på som dritunger bare og fikk sånn sett ikke hjelp. Men jeg tror alt avhenger av om de får hjelp eller ikke. Hvordan både foreldre og omgivelsene behandler dem. 

Anonymkode: 2f5a6...5d6

Skrevet

Mange blir dessverre rusmisbrukere. De finner jo aldri roen, men det gjør jo rus på en måte. Hvertfall en kort stund.

Anonymkode: 89ebd...de3

Skrevet

Jeg håper for guds skyld det , hilsen mor til utagerende jente . 

Anonymkode: 23732...a88

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble narkoman.Var traumelidelse i bunn. Har fortsatt ADHD/ADD-trekk, men lever nokså streit nå, da.

Anonymkode: 94795...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert ikke lett å svare på, altså. Men det er jo ofte barn som skiller seg ut. Som at de er urolige, har AdHD, slår og sparker mm i tide og utide, er ukonsentrerte og ikke mestrer teori, bruker stygge ord og utagerer. 

Blir de roligere til større de blir? Når kan man merke en forskjell? Kan de bli fintfungerende voksne?

Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne, det er bare så mange barn med noe "ekstra" nå, jeg håper det kan gå bra med dem. 

Anonymkode: 5889c...258

Jeg tror de blir enten bankranere, seriemordere eller andre former for kriminalitet.

Anonymkode: 53522...67b

Skrevet

Jeg er lærer. Vi hadde en ansatt i kommunen som miljøterapeut som fulgte en elev tett på skolen. Dette var jobben hans. Når denne eleven ble 18, var det å følge et annet barn. Dette var barnevernsbarn, som kunne utagere. Vi spurte han hvordan det gikk med disse barna han jobba med. Han hadde jobbet en del år med det. Dessverre går det dårlig med de fleste av dem. Med store traumer fra barndom og familie, er det sjeldent at man blir helt frisk og fungerer som forventet i samfunnet. 

Med de som "bare" har adhd, kan det gå fint. De har jo ikke traumer og psykiske problemer. De har ingen "grunnleggende" vansker sånn sett. Å ha adhd er ikke traumatisk i seg selv. Du blir ikke traumatisert av å bli tvunget til å sitte stille på skolen. Om de ikke får seg høy utdannelse,  klarer de hvertfall skaffe seg en jobb. 

Anonymkode: 6ada3...5c4

• Liker 2
Skrevet

Det gikk bra med meg ! 

Anonymkode: b2f8a...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gikk bra med meg ! 

Eller… jeg sitter jo her. På kvinneguiden 😜 hehe, men det går fint altså. Bare har en samtale med meg selv.

neida, fra alvor til spøk til alvor. Jeg er bare overtrøtt. Men så lenge man er sterk og har et sterkt støtteapparat (familie) rundt seg så hjelper det veldig på. Og en fantastisk dyktig lege som tok meg på alvor og fikk rett hjelp til traumebehandling. Så nå sover barna mine og jeg har en god jobb og høyere utdanning. Så alle ender ikke opp i fengsel

• Liker 1
Skrevet

I dag ser man både utagerende atferd og tilbaketrekkende atferd som problematferd.  Tidligere hadde man en tendens til å se de rolige barna som ikke-problemer, men slik er det selvfølgelig ikke.  

Hvis du virkelig er interessert i dette bør du lese denne artikkelen:  https://www.utdanningsnytt.no/angst-fagartikkel-psykisk-helse/samarbeid-om-og-med-elever-som-sliter-med-utagerende-eller-tilbaketrekkende-atferd-i-skolen

Barn er ikke født utagerende og/eller tilbaketrekkende.  Ofte er det forhold rundt skole som de reagerer på.  Det er viktig at du får hjelp og støtte tidlig.   

Det foreligger ingen forskning som bekrefter at utagerende barn får problemer i voksenlivet.  

Anonymkode: 89f0e...b94

Skrevet

De jeg kjente i min ungdom som var utagerende har klart seg ganske så bra, majoriteten iallfall. De fleste hadde adhd og i så oppegående foreldre og det kan bli en litt mislykket kombinasjon men som voksne har de gjort det godt. 

Anonymkode: eafaa...06c

Skrevet

Min sønn ble rolig, fornuftig og reflektert.

Men jeg jobbet HARDT for det.

Anonymkode: 9b89b...702

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...