Gå til innhold

Gjeldsordning og livsopphold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som holder på søke gjeldsordning, og når jeg regnet på summene i ordningen oppdaget jeg at personen ikke vil sitte igjen med det en har krav på i livsopphold. 
Jeg skrev ned regnestykket, og skrev ned noe personen skulle levere til den som skrev avtalen. Svaret var at personen kunne ikke forvente få 9000 i mnd til livsopphold. Husleien er på 6000, og det er ikke mulig finne noe lavere heller.

Det jeg lurer på er om de kan sette opp en avtale som gjør at en har mindre en det som er fastsatt som livsopphold? Litt rart sette summen opp med en paragraf om en bare kan droppe følge den. 

Anonymkode: c12f3...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele poenget med gjeldsordning er vel å betale ned så mye du kan i løpet av fem år, men at du beholder det du tjener opp til disse satsene for livsopphold? Det vil si at hvis du har så lav inntekt at du kun har til livsopphold (f.eks ved sosialstønad), så kan du i teorien betale null og niks ned på gjelden din i den perioden, og likevel få slettet gjelden når ordningen er over. Høres veldig rart ut, hadde fått ordnet opp i dette skriftlig. 

Skrevet

Personen har krav på 9232kr i livsopphold hvis vedkommende er enslig. 6000kr innvilget i bokostnader burde å bli innvilget,  jeg har fått innvilget 10.000kr til husleien.

Anonymkode: 3f2c8...2e9

Skrevet
Sigyn skrev (20 minutter siden):

Hele poenget med gjeldsordning er vel å betale ned så mye du kan i løpet av fem år, men at du beholder det du tjener opp til disse satsene for livsopphold? Det vil si at hvis du har så lav inntekt at du kun har til livsopphold (f.eks ved sosialstønad), så kan du i teorien betale null og niks ned på gjelden din i den perioden, og likevel få slettet gjelden når ordningen er over. Høres veldig rart ut, hadde fått ordnet opp i dette skriftlig. 

Ja, det jeg ikke skjønte. For tenker at alt utenom husleie og livsoppholdet skal til kreditorer, men de kan jo ikke akkurat kreve mer. Blir jo lite leve for om en skal sitte med 5000-6000 i mnd som blir tilfellet med den utregningen namsmannen har gjort. Og jeg kan ikke skjønne det skal være lovlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personen har krav på 9232kr i livsopphold hvis vedkommende er enslig. 6000kr innvilget i bokostnader burde å bli innvilget,  jeg har fått innvilget 10.000kr til husleien.

Vedkommende er enslig, samme tallene og paragrafen som jeg har funnet fram. Så skjønner ikke hvordan namsmannen mener de kan kreve mer slik at personen sitter med 5000-6000 til livsopphold. Jeg har dobbeltsjekket skatten med Skatteetaten, og de kommer frem til samme som meg. Så regnestykket til personen går ikke opp, og da var svaret at personen kunne ikke forvente sitte med 9000 til livsopphold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vedkommende er enslig, samme tallene og paragrafen som jeg har funnet fram. Så skjønner ikke hvordan namsmannen mener de kan kreve mer slik at personen sitter med 5000-6000 til livsopphold. Jeg har dobbeltsjekket skatten med Skatteetaten, og de kommer frem til samme som meg. Så regnestykket til personen går ikke opp, og da var svaret at personen kunne ikke forvente sitte med 9000 til livsopphold. 

9000 til livsopphold, altså det studenter lever på FØR husleie? 😱

Anonymkode: bd69a...f70

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

9000 til livsopphold, altså det studenter lever på FØR husleie? 😱

Anonymkode: bd69a...f70

Ja, livsopphold er satt til 9232 + husleie. Forskjellen er vel at en på gjeldsordning ikke akkurat kan tjene mer ved en ekstra jobb. Alt en tjener utenom går tross alt til gjelden. I tillegg er det nok ikke alle på gjeldsordning som kan bo billig på hybler eller i kollektiv ettersom disse plassene ikke nødvendigvis ønsker en 40-50 åring. 

At studenter burde fått utbetalt mer er nok en annen sak. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det jeg ikke skjønte. For tenker at alt utenom husleie og livsoppholdet skal til kreditorer, men de kan jo ikke akkurat kreve mer. Blir jo lite leve for om en skal sitte med 5000-6000 i mnd som blir tilfellet med den utregningen namsmannen har gjort. Og jeg kan ikke skjønne det skal være lovlig. 

Hvem fikk du det svaret fra, og er det skriftlig? Hadde klaget, først direkte og sett om det var nok, eller formelt om nødvendig. Vet ikke hvordan/til hvem det skal gjøres i dette tilfellet, men det er vel alltid mulig å klage på offisielle vedtak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje Th Berg her på forumet kan hjelpe? 

Men vedkommende må ikke signere på go som gir mindre enn 9232 i livsopphold.  

Skrevet

Det var tider da livsoppholdssatsen var på 10715 i mnd. Man levde som en greve under hele ordningen.

Anonymkode: e49b8...f3d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var tider da livsoppholdssatsen var på 10715 i mnd. Man levde som en greve under hele ordningen.

Nåvel. Det forutsetter at man faktisk har såpass med inntekt. Og hadde man ikke satt seg i økonomisk uføre hadde man levd enda bedre enn en greve.

Anonymkode: 2e16b...4b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nåvel. Det forutsetter at man faktisk har såpass med inntekt. Og hadde man ikke satt seg i økonomisk uføre hadde man levd enda bedre enn en greve.

Anonymkode: 2e16b...4b5

Jo, men tenk på hva det ville utgjort i dag. Sikkert 13-14000

Skrevet
Sigyn skrev (1 time siden):

Hvem fikk du det svaret fra, og er det skriftlig? Hadde klaget, først direkte og sett om det var nok, eller formelt om nødvendig. Vet ikke hvordan/til hvem det skal gjøres i dette tilfellet, men det er vel alltid mulig å klage på offisielle vedtak. 

Det ble sagt muntlig når personen fortalte at beløpene som var satt opp i nedbetalingsplanen var for høye, og at det måtte endres før forslaget til avtale ble sendt. Personen får svar på om det blir godkjent om noen uker, men funker jo ikke at de godkjenner en ordning som gjør at personen sitter igjen med maks 6000 etter husleie og gjeld er betalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det ble sagt muntlig når personen fortalte at beløpene som var satt opp i nedbetalingsplanen var for høye, og at det måtte endres før forslaget til avtale ble sendt. Personen får svar på om det blir godkjent om noen uker, men funker jo ikke at de godkjenner en ordning som gjør at personen sitter igjen med maks 6000 etter husleie og gjeld er betalt. 

Man betaler gjerne inn en fast lik sum hver måned over 12mnd Også sitter man igjen med mer når feriepenger kommer og når det er halv skatt i november. 

Fordi feriepenger i realiteten går også til kreditorer, men ved fast betaling tar man litt av livsoppholdet resten av året og sparer det til sommeren

Anonymkode: baf08...f75

Skrevet

Livsopphold er virkelig på over 9000? Med andre ord, er du minstepensjonist eller ufør med minstesats betaler du sannsynligvis altså null på gjelda?

Anonymkode: 6e163...ad7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Livsopphold er virkelig på over 9000? Med andre ord, er du minstepensjonist eller ufør med minstesats betaler du sannsynligvis altså null på gjelda?

Anonymkode: 6e163...ad7

det stemmer. Boutgifter  + livsopphold utgjør ofte hele minstepensjon/minstesats  på trygd. Hvis det ikke er noe til overs, så betaler du heller ingenting til kreditorer under en gjeldsordning.

Mange steder i landet nå, så koster det 10000 kr å leie en 2 roms bare.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 23.27):

Så dette er sagt muntlig, av Namsmannens kontor? Eller en talsperson for kreditorene? Det er jo absolutt ikke lurt å signere på noe en gang, en er jo helt klart berettiget til livsopphold og husleie som et minimum. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man betaler gjerne inn en fast lik sum hver måned over 12mnd Også sitter man igjen med mer når feriepenger kommer og når det er halv skatt i november. 

Fordi feriepenger i realiteten går også til kreditorer, men ved fast betaling tar man litt av livsoppholdet resten av året og sparer det til sommeren

Anonymkode: baf08...f75

Det høres jo upraktisk ut å sulte ihjel frem til første utbetaling av feriepenger, så jeg tror ikke helt du vet hva du snakker om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...