AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Vi er i en tilvalgsprosess på et rekkehus nå. Planen er at det er her vi skal bo i mange år framover. Det er veldig lett å finne ting å oppgradere som koster en del ekstra (🤪), for eksempel så har vi forelsket oss i et gulv som koster en del, og vi vurderer fliser som koster litt og også epoxyfuger på bad og gang for lettere renhold. Vi ønsker også å koste på en del på elektri. Kjøkkenet ble veldig dyrt i seg selv så det har allerede dratt på en del, og ut ifra budsjettet vi hadde satt oss før vi begynte så tipper vi nå mer mot 200 000 kr over der igjen. Det går fint mtp belåningsgrad i forhold til lønn, og antatt verdi ved ferdigstillelse er likevel 1,7 mill høyere enn hva vi betaler hvis vi flesker på der vi ønsker. Samtidig så føles det veldig råflott og jeg tar meg selv i å tenke at vi burde være mer fornuftige og ta rimeligere valg. 200 000 kr er jo mye penger, samtidig så gir det oss "drømmehuset". I måneden vil det utgjøre rundt 700 kr ekstra, da tatt med noe renteøkning. Hva ville dere gjort? Latt de 200 000 kr gå i det store sluket eller vært fornuftige? Er så redd for å angre på noe, men "gulv er gulv" også liksom. Dere som har vært i tilvalgsprosess, hva er dere glade for at dere valgte og hva skulle dere ønsker dere brukte mer eller mindre penger på? Anonymkode: 9ece2...99f
Sunshineyellow Skrevet 12. februar 2022 #2 Skrevet 12. februar 2022 Dyrere å bytte senere. Har dere råd, så hvorfor ikke? Om det er for dyrt får dere prioritere hva som er viktigst 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #3 Skrevet 12. februar 2022 Ta de valgene som er kostbare å endre etterpå. Spesielt siden dere ønsker å bo her over tid. Det vil dere ikke angre på. Anonymkode: 2838a...573 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 200000 er forholdsvis lite når det er helt nytt hus å dere blir å angre hvis dere ikke tar de tingene dere liker best. Anonymkode: f374a...14e 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 200 000 går voldsomt fort i en tilvalgsprosess. Hos oss gikk 50k på oppgradering av hvitevarer på kjøkkenet, 130 k på elektriker (gulvvarme, spotter og ekstra lyspunkt), 10k på tilvalg bad og 50 k på småting. I ettertid angrer jeg på at vi ikke brukte enda mer på elektriker, mens småtingene kunne vi godt droppet. Lys og varme er gull verdt! Flislegger også. Tips fra meg er å bruke penger på det som er varige og som man virkelig trenger eller ønsker seg for å få det huset man ønsker, men dropp tilvalg på småting som maler, lister, gips vs andre plater osv. Det betyr ikke så mye i lengden. Anonymkode: 040bf...b4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 200 000 går voldsomt fort i en tilvalgsprosess. Hos oss gikk 50k på oppgradering av hvitevarer på kjøkkenet, 130 k på elektriker (gulvvarme, spotter og ekstra lyspunkt), 10k på tilvalg bad og 50 k på småting. I ettertid angrer jeg på at vi ikke brukte enda mer på elektriker, mens småtingene kunne vi godt droppet. Lys og varme er gull verdt! Flislegger også. Tips fra meg er å bruke penger på det som er varige og som man virkelig trenger eller ønsker seg for å få det huset man ønsker, men dropp tilvalg på småting som maler, lister, gips vs andre plater osv. Det betyr ikke så mye i lengden. Anonymkode: 040bf...b4d Ja disse 200k er da i tillegg til budsjettet, som i utgangspunktet var på 300k og så 400k og nå sniker det opp mot 600k 🤪 Kjøkkenet i seg selv er 200k i tilvalg alene, synes det er helt sinnsykt. Det virker veldig voldsomt, men det blir jo også veldig fint og funksjonelt. Hvor valgte dere varmekabler? Vi har inkl vannbåren varme i gulvene 1 etg, altså kjøkken og stue, gang og begge badene. Ikke på soverommene og loftstue, men tenkte egentlig at det er greit? Hva skulle du ønske du brukte mer på hos elektriker? Takker alle for svar og synspunkter! Anonymkode: 9ece2...99f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 Jeg ville helt klart gjort det! Bor selv i nybygd rekkehus, men kjøpte for sent til å kunne ta noen valg. Masse ting her som irriterer meg. Billige løsninger. Gulvet er parkett, og ser helt jævlig ut etter tre år. Hvite kjedelige fliser på badene og kjøkken. Enkel innredning på kjøkken og bad. Anonymkode: e1565...11c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Jeg ville ha valgt de tilvalgene som er vanskelige/dyre å gjøre senere. Og definitivt epoxy-fuger. Så fornøyd med vi valgte det på nye badet. Anonymkode: fba36...01a 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Enig med flere av de andre. Gjør det hvis dere har råd og har tenkt å bo der lenge, spesielt de dyre valgene som er vanskelig å endre seinere. Fuger, elektrikerarbeid osv. Jeg har ikke vært i samme situasjon, men jeg har pussa opp to ganger. Den ene gangen et sted jeg visste ikke var endelig bolig, og da tok jeg noen budsjettvalg. Den siste gangen var det i huset jeg har tenkt å bli gammel i, og da brukte vi en del penger på dyrere løsninger, både mtp kjøkken, gulv, bad og elektro. Anonymkode: a6929...3d4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Oppdatering: vi gikk for de valgene vi ønsket oss. Det ble 630 000 i tilvalg, men det blir fantastisk flott! Anonymkode: 9ece2...99f 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 13.57): Jeg ville ha valgt de tilvalgene som er vanskelige/dyre å gjøre senere. Og definitivt epoxy-fuger. Så fornøyd med vi valgte det på nye badet. Anonymkode: fba36...01a Dette høres ut som noe alle burde ha. Jeg haaaater fugene på badet her. (Hadde glatt tatt et ikea-kjøkken og heller brukt penger på andre smarte løsninger ) Anonymkode: 24d72...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette høres ut som noe alle burde ha. Jeg haaaater fugene på badet her. (Hadde glatt tatt et ikea-kjøkken og heller brukt penger på andre smarte løsninger ) Anonymkode: 24d72...6f1 Ikea er ikke et alternativ når man bygger på prospekt. Ble ikke epoxyfuger 😊 Anonymkode: 9ece2...99f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå