Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har mottatt pakker som ser ut som de har vært brukt som fotball. Jevnt over har jeg inntrykk av at Posten er den verste synderen.

Noen som jobber i, eller kjenner noen som jobber i posten? Hva slags kultur er det som hersker der på pakkehåndtering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mottar veldig ofte pakker og det er bare en gang jeg kan huske å ha mottatt en ødelagt pakke. Ikke kan jeg si at det var Posten/Bring sin feil heller for den hadde vært på en veldig lang tur. Vet veldig mange er misfornøyd med PostNord, men heller ikke noe av det jeg har fått levert med dem som befrakter har vært ødelagt. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Andreas84 said:

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har mottatt pakker som ser ut som de har vært brukt som fotball. Jevnt over har jeg inntrykk av at Posten er den verste synderen.

Noen som jobber i, eller kjenner noen som jobber i posten? Hva slags kultur er det som hersker der på pakkehåndtering?

Blant mange så hersker den en ganske dårlig kultur, men den er ikke noe bedre hos PN, Schenker, DHL

Anonymkode: 7f4a3...d80

Skrevet

Pakkene blir sortert maskinelt på Posten, tror ikke roboter har noen egen kultur. 

Anonymkode: 7c027...25f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber med å pakke webordre i en norsk nettbutikk. Vi sender varene fra oss i et metallbur, så pakkene kan ikke ta noe skade før eventuell sortering på terminal. Pakkene vi får i retur fra kunder derimot.. ser ofte helt herpet ut. Men dette kan selvfølgelig like godt være kunden sin feil som posten sin.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Pakkene blir sortert maskinelt på Posten, tror ikke roboter har noen egen kultur. 

De blir handlet av folk også

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir handlet av folk også

Det er både folk og bedrifter som handler pakkene. I tillegg til gaver og annet som sendes rundt.

Jeg har fått mange hundre pakker opp igjennom (som privatperson), aldri fått noe ødelagt. Noen ganger har det vært litt inntrykkede kanter osv., men det er til å leve med.

PostNord er soleklart den speditøren jeg har dårligst erfaringer med, men aldri fått noe ødelagt derfra heller. Bare mye annet kluss.

Anonymkode: 86a6e...985

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror egentlig alle leverandørene har problemet. Bestiller du med helt hjem, og de leverer til huset ditt (her leveres det til butikken) risikerer en tydeligvis at de bare legger pakken synlig. Og den blir stjelt. 

Posten driver kaster pakkene vegg i mellom virker det som, samme med Post Nord. 

Sist vi bestilte hjemlevering med PostNord endte vi opp med at vi måtte hente ut 2 av 4 pakker på lageret fordi det dukket aldri opp. 1 på butikken som sjåføren hadde satt igjen fordi vi ikke var hjemme, sannheten var at han ikke orket kjøre opp (han ringte for å si at han ikke kunne komme til oss). Den siste pakken tok han med seg videre.  Fikk litt nok, så hun stakkaren på kontoret fikk høre det. Det hjalp iallefall sia det ble sendt en ekstra sjåfør med den siste pakken. Han beklaget seg veldig, var visst ikke første gangen han hadde hørt den historien om kollegaen tydeligvis. 

Tydeligvis at det må endres noe i den bransjen. 

Anonymkode: 83439...907

Skrevet

Det skal litt til å få inntrykte hjørner. Det har jeg vanskelig for å tro noen kunder/mottakere har skyld i. En scene som har festet seg i hukommelsen min er da jeg skulle ta fly en gang og fikk se hvordan de behandlet bagasjen. Den ble brutalt slengt. Ser for meg det er slik det foregår på postens sortering. Jeg har aldri herpet pakker selv, enten det har vært via jobb eller privat. 

Skrevet
1 minutt siden, Andreas84 said:

Ser for meg det er slik det foregår på postens sortering.

Hvis det foregår slik, så er det rart vi er mange som får hele og fine pakker/esker opp til mange ganger i året.

Det er nok mer nøyansert enn som så.

Skrevet

Gjennom jobb mottar jeg varer daglig fra DHL, Posten og PostNord. Den absolutte verstingen er DHL, der opplever vi skader ukentlig (altså at innholdet er skadet). PostNord er på en god andreplass, mens med Posten opplever jeg sjeldent skader.  

Anonymkode: cf813...a9f

• Liker 2
Skrevet

Det har også stor betydning hvordan emballasjen og emballeringen er (som nevnt i tråden i linken under).

En sterk pappeske tåler mer enn en mindre sterk pappeske.

En pappeske med mye hulrom inni tåler mindre enn en pappeske som er etterfylt med avispapir eller bobleplast (for å unngå store hulrom).

Pakker kan vel få "hard behandling" ved at noe skjer på samlebåndet el.l. under posthåndteringen (dvs at pakker feks setter seg fast og blir opprevet av en skarp kant), og det trenger ikke å være mennesker som med vilje har behandlet pakkene dårlig under posthåndteringen?

Garnius har btw en genial pakkerutine, der de pakker garnet i flere små sterke pappesker som stripses sammen til en pakke, og disse pakkene har alltid kommet hele og fine frem til meg :) 

Anonymkode: 6439f...773

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det foregår slik, så er det rart vi er mange som får hele og fine pakker/esker opp til mange ganger i året.

Det er nok mer nøyansert enn som så.

Det er ikke rart, for det kan jo hende at du og den du siterer bor på ulike steder i landet og at dine og vedkommendes pakker ikke blir behandlet av de samme menneskene på de samme sorterings-stedene. 

Enig i at det er mange ting som spiller inn angående om pakkene blir skadet ellr ikke. Emballeringen er som nevnt viktig.

Noen sender jo varer i tynn og usolid plastemballasje som har lett for å bli skadet.

• Liker 1
Skrevet

En annen sak er, hvor lett er det å få erstatning når posten har ødelagt en pakke.
Jeg har vært heldig å sluppet det styret, men jeg har hørt historier om at de gjør seg vanskelig.
Her om dagen fikk jeg en totalt ødelagt pakke i en zipbag med en generisk unnskyld lapp fra posten. Innholdet var av typen som ikke tar skade av hard behandling, så jeg gadd ikke gjøre noe med det. Pakken var brukt til ballspill og dynket i såpe.

Skrevet

Pakkene blir fraktet i bur og noen må jo stå nederst i buret, så får de jo mer juling jo flere ganger de omsorteres og stables om, jo mer juling får de? 

Anonymkode: 17a3d...30e

Skrevet
Andreas84 skrev (8 minutter siden):

En annen sak er, hvor lett er det å få erstatning når posten har ødelagt en pakke.
Jeg har vært heldig å sluppet det styret, men jeg har hørt historier om at de gjør seg vanskelig.
Her om dagen fikk jeg en totalt ødelagt pakke i en zipbag med en generisk unnskyld lapp fra posten. Innholdet var av typen som ikke tar skade av hard behandling, så jeg gadd ikke gjøre noe med det. Pakken var brukt til ballspill og dynket i såpe.

Brukt til ballspill og dynket i såpe? Var det fotavtrykk og såpe på pakken?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Brukt til ballspill og dynket i såpe? Var det fotavtrykk og såpe på pakken?

Pappen var bløt av såpe, og den hadde trekt helt inn til varen. Pakken var hullete og inntrykt. De hadde gjort en innsats.

Skrevet
Andreas84 skrev (3 timer siden):

Pappen var bløt av såpe, og den hadde trekt helt inn til varen. Pakken var hullete og inntrykt. De hadde gjort en innsats.

Som sagt blir pakkene sortert maskinelt. De blir som en skriver over her sendt i metallbur, disse metallburene blir tippet opp ned når de tømmes og pakkene faller ut, det står ingen og tar ut en og en. De faller ned på et samlebånd og går inn i en maskin som sorterer pakkene ut i fra postnummer, de faller også ned fra samlebåndet og i riktig pall. Hva tror du skjer dersom pakker som er dårlig emballert havner under noe tungt? Den blir skadd. Såpen pakken din hadde vært i kontakt med kommer fra en skadd pakke. Det er helt utrolig hvor dårlig bedrifter som sender kosmetikk pakker inn sine pakker, som regel ligger det kun i en boblekonvolutt. 

• Liker 1
Skrevet
Andreas84 skrev (22 timer siden):

Som hovedregel så skal ikke en pakke kastes mer enn 5 meter om det er glass i den. Vanlige pakker kan kastes så langt den rekker. 

Anonymkode: cd49d...ceb

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Som hovedregel så skal ikke en pakke kastes mer enn 5 meter om det er glass i den. Vanlige pakker kan kastes så langt den rekker. 

Anonymkode: cd49d...ceb

Hva? Kastes pakker som inneholder glass 5 meter? :hakeslepp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...