AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Begynte i fjor sommer i ny jobb. Jeg forhandlet lønn og fikk lønnen opp et par lønnstrinn ved tilbud. I ettertid har jeg snakket om lønn med kollegaen min, og vedkommende har hele 6 lønnstrinn over meg, dvs nesten 100k i året. Vi har så og si identisk bakgrunn og alder, men kollegaen min har vært ansatt tre år lengre i staten enn meg. Ellers lik utdanning, alder, år i arbeidslivet, stilling. Jeg skulle sikkert vært enda hardere i forhandlingene, men dette var det de kunne stekke seg til fikk jeg beskjed om. Jeg føler det er enormt demotiverende når vi har nøyaktig samme stilling. Har forsøkt forhandle under lønnsoppgjøret med argumenter om blant annet skjevhet. Fikk et lønnstrinn… Jeg trives godt, men synes det er utrolig kjipt at det skal være sånn, og er redd dette skal tære veldig på motivasjonen. Samtidig vil jeg ikke virke sutrete og vise dette ovenfor leder og kollegaer. tips? Noen som har opplevd det samme? Det er jo ikke bare-bare å få opp lønna i statlig jobb heller…. Anonymkode: 470a4...532
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #2 Skrevet 12. februar 2022 Jeg har ingen gode tips, for det er ikke bare-bare å ta igjen et sånt gap i staten nei... Selv fikk jeg akkurat en ny kollega som har fem (!) lønntrinn mer enn meg, til tross for at vi er like gamle og har like mye utdanning og arbeidserfaring. Jeg har vært i jobben i fire år nå, og det er ikke akkurat særlig motiverende med sånn forskjellsbehandling. Spesielt når man får tydelig beskjed om at det ikke er nok midler til at alle får gå opp ETT lønnstrinn i året engang. Anonymkode: 321ff...01b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #3 Skrevet 12. februar 2022 Det er dessverre ikke uvanlig. Dette kunne vært unngått hvis du hadde stilt bedre forberedt da du forhandlet om lønn - dvs at du hadde hatt tilgang på lønnsstatistikk fra virksomheten (fagforening). Den enkleste måten å gå opp i lønn på nå, er sannsynligvis å bytte jobb. Hvis du skal gå opp i lokale lønnsforhandlinger må du ikke bare argumentere med ulikheter, du bør først og fremst fokusere på dine prestasjoner og din kompetanse. Ikke sett «urettferdig»-argumenter først. Du bør også få oppdatert lønnsstatistikk fra fagforeningen din. Både fra samme type stilling og hva du kunne fått i andre bransjer. Jeg er tillitsvalgt, og fikk forhandlet en ansatt opp mer enn 50k (staten) i lokale lønnsforhandlinger (rundt 10% opp) gjennom å påpeke hvor underbetalt vedkommende var i forhold til utdanning og ansiennitet, i et yrke hvor arbeidsmarkedet er godt for tiden. 100k i et lokalt lønnsoppgjør er for de fleste urealistisk, da det vil dra en uforholdsmessig stor andel av potten til én person. Da kan det være bedre å få opp lønna på andre måter - som vurdering av lønnsplassering som man har krav på innen 12 mnd etter ansettelse, og forhandlinger hvis du har et annet jobbtilbud. Anonymkode: 1b71e...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 Ser nå at du ble ansatt i fjor sommer, da må du benytte deg av at du har krav på å få vurdert lønnsplasseringen innen 12 mnd etter ansettelse. Da er det mulig å gjøre et betydelig lønnshopp, selv om 100k kanskje er urealistisk mye (med mindre du truer med å slutte, og er villig til å gjøre det hvis du ikke får det du ønsker i lønn). Å vente til lokale lønnsforhandlinger går ut over de andre ansatte, siden du vil bruke mye av potten fordi du var for dårlig til å forhandle om lønn i utgangspunktet. Anonymkode: 1b71e...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Hvordan får du 6 lønnstrinn til å bli 100k? Hvilken lønnstabell har så høye trinn? Anonymkode: 8ad5f...c8c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 Forøvrig høres det veldig normalt ut at en person som har jobbet der lengre har høyere lønn. Han har mest sannsynlig fått et par trinn hver forhandling. Jeg har jobbet 2 år lengre enn kollegaen min og tjener 60k mer enn henne. Jeg har bidratt mer og levert bedre enn henne. En annen kollega tjener 45k mer enn meg igjen, hun har levert veldig stabilt og har mindre fravær enn meg igjen. Det er helt normalt. Anonymkode: 8ad5f...c8c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser nå at du ble ansatt i fjor sommer, da må du benytte deg av at du har krav på å få vurdert lønnsplasseringen innen 12 mnd etter ansettelse. Da er det mulig å gjøre et betydelig lønnshopp, selv om 100k kanskje er urealistisk mye (med mindre du truer med å slutte, og er villig til å gjøre det hvis du ikke får det du ønsker i lønn). Å vente til lokale lønnsforhandlinger går ut over de andre ansatte, siden du vil bruke mye av potten fordi du var for dårlig til å forhandle om lønn i utgangspunktet. Anonymkode: 1b71e...a9f Vet du hvordan prosessen er for å få vurdert lønnsplassering etter 12 mnd? Har fått vage svar fra leder på dette, men må høre med fagforening også… Anonymkode: 470a4...532
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #8 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du hvordan prosessen er for å få vurdert lønnsplassering etter 12 mnd? Har fått vage svar fra leder på dette, men må høre med fagforening også… Anonymkode: 470a4...532 Du sier til leder at du vil ha en lønnssamtale. Henviser til hovedtariffavtalen. Men snakk med fagforeningen først, du stiller mye sterkere hvis du har andre kort på hånden enn bare «urettferdig». Anonymkode: 1b71e...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #9 Skrevet 12. februar 2022 Jeg jobber i private og min kollega har 400 000 kr mer enn meg. Vi har samme bakgrunn og ca samme jobb (bortsett fra at hen er leder, men som sagt vi gjør samme jobb)..... Anonymkode: 16dbb...95d
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Skrevet 12. februar 2022 Dere har samme stilling men er du sikker på at dere legger ned den samme innsatsen? Anonymkode: 2825f...cc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå