Gå til innhold

Er det flere som faller av under vektnedgangen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå ned i vekt, har holdt på i over et år og har gått ned 14 kg totalt siden da. Har ca 10 kg igjen. Problemet mitt er at jeg er flink en periode, før jeg faller av for så å komme på rett spor igjen. Jeg går ikke opp i vekt i disse periodene heldigvis, men står stilt. 

Nå ønsker jeg å klare de siste 10 kgene til sommeren, men syntes det er vanskelig!

Jeg er ikke ute etter tips til hvordan gå ned i vekt, jeg har full kontroll på kaloritelling, hva jeg bør spise osv. Er mye i aktivitet også (selv i periodene jeg faller av). Jeg er mer ute etter hvordan endre tankegangen og hvordan klare å fortsette selv om man egentlig ikke orker.

Jeg gikk hovedsakelig opp alle kiloene mine i graviditeten, da sluttet jeg med snus og i tillegg var det korona. Så jeg skylder på dette.

Grunnene til at jeg stopper opp er hovedsakelig fordi jeg har en datter på 1,5 år. Etter barnehagestart i høst har hun vært veldig mye syk (rs virus, korona, forkjølelser etc..) i tilegg har det komt tenner. Dvs. jeg har i perioder vært i veldig underskudd på søvn og hatt mye våkenetter. Som gjør at jeg rett og slett ikke har klart å opprettholde vektnedgangen. Jeg har også blitt smittet mye av henne, og vært mye syk selv. Da har jeg tydd til raske løsninger, "unnet" meg ting osv.. når hverdagen er normal og jeg sover godt om natten så er det mye enklere og foksuere på kalorier og jeg "tåler" også og være litt sulten/ha litt mindre energi.

Noen tips til meg? Hvordan tenker dere som klarer å gjennomføre når det kommer tøffe perioder?

(Ser nå når jeg leste gjennom innlegget at jeg skylder på mye, jeg vet det er MIN feil, det er jeg som bestemmer hva som skal inn i min munn. Men det er vanskelig å tenke klart av og til)

Anonymkode: 135c8...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke du gjør noe feil jeg. Du inkluderer livet ditt rett og slett. Ikke går du opp i vekt i «pausene», men tilrettelegger for å takle slitsomme perioder med barnet. Ja, så tar det litt lengre tid enn om du hadde vært barnløs. 14kg på et år er supert. Så tar det kanskje litt lengre tid med de siste kiloene enn fram til sommeren. Men dersom du veier 5kg mindre i sommer enn nå, er jo det også bra jobba!

Ellers er det jo småtips som å ikke handle inn usunn snacks osv selv i slitsomme perioder. Men nok ordentlig mat kan være viktig for å holde ut også. Jeg syns du er flink! Ikke vær så streng med deg selv ❤️

Anonymkode: a95b2...725

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke stressa, så lenge «pausene» faktisk er vedlikehold 🤷‍♀️ Ta det rolig! Gi deg selv den slacken i tøffe perioder, og gi på litt når livet smiler. Viktig å øve på å holde vekta også, spesielt når livet er litt tøft! 💪

Anonymkode: fada4...c98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar kroppen følge vektnedgangen. Du skal tross alt leve etter vektnedgangen. Da er det like greit at du gjør det underveis. 

Gikk ned 17 kg på 5 måneder. Begynte å spise litt mer fordi vekta stod bom stille. Nå er den på vei ned igjen. Jeg spiser akkurat det jeg vil. Bare spiser mindre av alt. Jeg har fortsatt 40 kg igjen før jeg når målet mitt. Stresser ikke.

Anonymkode: da931...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå gått ned over 20 kg på 18 mnd. Men siste 6 mnd har det gått veldig tregt,begynte først å irritere/stresse over det siste måneden. Tok derfor grep og ordnet litt om på kosten og trening, og har igjen gått ned 2.5 kg på 2 uker. MEN jeg vet 100% at jeg skal klare å gå ned de siste 10kg, så stresser ikke så veldig.  Hørte en mentalcoach som mente at det å visualisere at man skal gå ned var like viktig som å gjøre endringene.

Ting må bare ta litt tid,men hode mitt er alltid i "livsstilendrings modus" 

Anonymkode: ed871...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se på platåene som god trening i å holde vekten! Det er det som er den største utfordringen for mange.

Anonymkode: a7a29...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at så lenge du "bare" har en pause i vektnedgangen, men ikke går opp, så er du absolutt på rett spor. Som AB over meg sier, det er er det å holde vekten som er vanskelig, ikke så mye det å gå ned. (Og jeg snakker av erfaring...)

Endret av Brunhilde
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...