Gå til innhold

Det er avgjort: Vestfold og Telemark skilles

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke fylkene som er problemet. Problemet er hvor grensene skal gå. 

Moss vil ikke være i Østfold men i Akershus. Porsgrunn vil ikke være i Telemark, men i Vestfold, Hamar vil ikke være i Hedmark, men i Akershus osv.

Og i nord. Alta  vil ikke være i Finnmark men i Troms.

Hvor skal grensene gå, og hvem skal bestemme hvilket fylke en by kan slutte seg til. Det er her forkjempere for selvbestemmelse får satt sine prinsipper på prøve.

• Liker 1
Skrevet

Vestfold burde uansett blitt slått sammen med Østfold, de kunne danne fylket Enfold.

Buskerud + Telemark = Buskmark. Eller Telerud.

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
Athena79 skrev (På 2/12/2022 den 16.27):

Alle som ønsker det burde skilles. Mange ble jo tvunget.

Ja. Hele sammenslåingen var forferdelig og et lureri om at det skulle bli mer å rutte med for kommunene. Det ble det ikke. For ikke snakke om hvor mange milliarder det koster å slå sammen og løse opp. 

Gjest AnomynBruker
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (På 13.2.2022 den 14.43):

Og argumentene for å skille dem er hva?

Demokrati. Mer demokrati. 

Det var ei Høyreregjering som ville slå sammen. Det bereda grunnen for f.eks TISA. Det er 10 ganger så kjipt for demokatiet som EØS og EU. TISA er bedriftmakt, ikke folkemakt. 

Splitt gjerne opp fylka enda mer, sier jeg. 

Endret av AnomynBruker
Skrevet
AnomynBruker skrev (46 minutter siden):

Det var ei Høyreregjering som ville slå sammen. Det bereda grunnen for f.eks TISA. Det er 10 ganger så kjipt for demokatiet som EØS og EU. TISA er bedriftmakt, ikke folkemakt. 

TISA har absolutt ingenting med fylkessammenslåing å gjøre. 

Problemstillingen er at oppgavene til fylkeskommunene er av større administrative og forvaltningsmessige, enn politiske oppgaver. Så man øker ikke den demokratiske utviklingen , men hemmer effektivisering av infrastrukturen i samfunnet. 

Så hvis man bestemmer for å gå tilbake til den gamle strukturen, må man også reversere, og utvikle de andre mekanismene  : Vei må tilbake til Vegvesenet.  helseforetakene må fortsette som idag, og de store fylkeskommunale digitaliseringsprosjektene  bør flyttes over på staten, inklusiv kollektivtrafiken.  

Så kan fylkespolitikerne sitte å smårunke i salene sine og leke demokrati.

• Liker 2
Gjest AnomynBruker
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

TISA har absolutt ingenting med fylkessammenslåing å gjøre. 

Problemstillingen er at oppgavene til fylkeskommunene er av større administrative og forvaltningsmessige, enn politiske oppgaver. Så man øker ikke den demokratiske utviklingen , men hemmer effektivisering av infrastrukturen i samfunnet. 

Så hvis man bestemmer for å gå tilbake til den gamle strukturen, må man også reversere, og utvikle de andre mekanismene  : Vei må tilbake til Vegvesenet.  helseforetakene må fortsette som idag, og de store fylkeskommunale digitaliseringsprosjektene  bør flyttes over på staten, inklusiv kollektivtrafiken.  

Så kan fylkespolitikerne sitte å smårunke i salene sine og leke demokrati.

Og hvorfor mener du det? At det ikke har noe med TISA å gjøre? Forklar. 

Skrevet
AnomynBruker skrev (4 timer siden):

TISA har selvsagt nada med dette å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
AnomynBruker skrev (1 time siden):

Og hvorfor mener du det? At det ikke har noe med TISA å gjøre? Forklar. 

TISA er et initiativ for frihandel på tjenester, og den har en del mekanismer knyttet til offentlig anskaffelse.

Men det er uansett hvilken offentlig gren det er snakk om, det være seg stat, fylkeskommune eller kommune. Og størrelsen på fylkeskommunen er iallefall irrelevant. 

Man kunne argumentere for at større fylkeskommuner ville være mer profesjonalisert, og derfor mer potensiell til å utnytte mulighetsrommet TISA tilbyr.

Men ser vi historisk praksis, ser vi at det er de små kommunene som er mest aktive her.

Store enheter har større og mer variert egenindustri, og tjener antagelig mere på å kjøpe lokalt, enn mindre enheter som har prosentvis høyere enhetskost og dårligere økonomi.

Gjest AnomynBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

TISA har selvsagt nada med dette å gjøre.

Nada faktisk. Kan du noe om TISA? Vet du hva det er? 

Jeg skal forsøke meg på ei enkel forklaring: 

TISA er en handelsavtale. Ett av mange forsøk. Norge deltar i forhandlingene i slike. 

Private selskaper ønsker mer makt. Private selskaper vil tjene penger. Private selskaper vil ha anledning til å saksøke f.eks nasjoner (dette finnes det eksempler på). 

Færre kommuner og færre fylker gir mindre demokrati. Vi får større enheter. 

Store enheter er mer attraktive for kapitalmakta. 

Så skal vi ta den helt ut, men det er like sant: 

Coca Cola kan slik drifte kinoer, skolene, hjemmetjenesten, brannvesenet, polititet og etc. Eller f.eks Disney. Tenk deg at Disney eier alle norske kinoer. Skummelt? 

TISA og kommune- og fylkessammenslåingen er rein Høyrepolitikk. 

Dette er fakta faen. Jeg tuller ikke. Dessverre. 

Gjest AnomynBruker
Skrevet
Druid skrev (9 minutter siden):

TISA er et initiativ for frihandel på tjenester, og den har en del mekanismer knyttet til offentlig anskaffelse.

Men det er uansett hvilken offentlig gren det er snakk om, det være seg stat, fylkeskommune eller kommune. Og størrelsen på fylkeskommunen er iallefall irrelevant. 

Man kunne argumentere for at større fylkeskommuner ville være mer profesjonalisert, og derfor mer potensiell til å utnytte mulighetsrommet TISA tilbyr.

Men ser vi historisk praksis, ser vi at det er de små kommunene som er mest aktive her.

Store enheter har større og mer variert egenindustri, og tjener antagelig mere på å kjøpe lokalt, enn mindre enheter som har prosentvis høyere enhetskost og dårligere økonomi.

Takk skal du ha. Du gjorde diskusjonen MYE mer spennende. Jeg ser frem til å lære mer av deg, om du fortsetter på tema. 

Skrevet
AnomynBruker skrev (5 minutter siden):

Nada faktisk. Kan du noe om TISA? Vet du hva det er? 

Jeg skal forsøke meg på ei enkel forklaring: 

TISA er en handelsavtale. Ett av mange forsøk. Norge deltar i forhandlingene i slike. 

Private selskaper ønsker mer makt. Private selskaper vil tjene penger. Private selskaper vil ha anledning til å saksøke f.eks nasjoner (dette finnes det eksempler på). 

Færre kommuner og færre fylker gir mindre demokrati. Vi får større enheter. 

Store enheter er mer attraktive for kapitalmakta. 

Så skal vi ta den helt ut, men det er like sant: 

Coca Cola kan slik drifte kinoer, skolene, hjemmetjenesten, brannvesenet, polititet og etc. Eller f.eks Disney. Tenk deg at Disney eier alle norske kinoer. Skummelt? 

TISA og kommune- og fylkessammenslåingen er rein Høyrepolitikk. 

Dette er fakta faen. Jeg tuller ikke. Dessverre. 

Ja. Derfor forstår jeg at det har nada med saken å gjøre. Innerst inne skjønner også du det.

Gjest AnomynBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Ja. Derfor forstår jeg at det har nada med saken å gjøre. Innerst inne skjønner også du det.

Nei. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet (endret)
AuroraB skrev (På 13.2.2022 den 14.37):

Endret av Stjerneku
Kom borti.
Skrevet

En ting er at fylkene sannsynligvis ikke skulle vært sammenslått. En annen ting er å kaste enorme pengebeløp ut av vinduet for å skille dem igjen. 

La folk som jobber i fylkeskommunen og forvalter skattepengene våre, bruke arbeidstid og skattepenger på ordentlige oppgaver, ikke omorganiseringer.

• Liker 1
Skrevet
MildeMarie skrev (34 minutter siden):

En ting er at fylkene sannsynligvis ikke skulle vært sammenslått. En annen ting er å kaste enorme pengebeløp ut av vinduet for å skille dem igjen. 

La folk som jobber i fylkeskommunen og forvalter skattepengene våre, bruke arbeidstid og skattepenger på ordentlige oppgaver, ikke omorganiseringer.

Jeg er veldig enig med deg. Jeg er ansatt i denne nevnte fylkeskommunen og var i utgangspunktet ikke så positiv til denne sammenslåingen. Men det viser seg jo at vi kom styrket ut av det som fagmiljø, utviklingsprosjekter med mer. Jobbhverdagen ble mer givende og spennende, og det er veldig fint å jobbe i et sterkt og solid fagmiljø. Å dele opp er galematias. Men sånn er det, og nå står vi framfor flere år med konsentrasjon om deling, mens bestående fylkeskommuner kan utvikles seg videre. 

Leser man vedtak fra fylkestinget i desember er det utelukkende vedtak som er gjort i en tro at man holder sammen. Vedtak som har langsiktig virkning og økonomi inn i 2025. Nå slutter alt i 2023 og det er veldig uklar hvordan ting skal fungere framover. Fylkesdirektør har gitt beskjed om at prosjekter som omfatter begge fylker kanskje bør legges ned. 

Kostnadene er en annen sak. Samtlige av de som roper ut om fylkesdeling skriker ut at staten betaler ALT. Men det gjør ikke staten. Ingen av oss kommer styrket ut av dette når det gjelder økonomi. Og overføring av oppgaver fra staten hadde vært fint, men jeg tror nåværende regjering får hendene fulle nok med oppløsning av fylkeskommunene og dertil følgende problemer, i stedet for at fylkeskommunene styrkes og får flere oppgaver. I siste runde var det et argument fra staten at fylkeskommunene måtte ha sterke nok fagmiljø. Oppdeling gir i alle fall ikke sterke nok fagmiljø. 

• Liker 2
Skrevet
AuroraB skrev (På 13.2.2022 den 14.37):

Dere "vant" en god slump penger til vei (fordi etterslepet på vedlikehold er større i T enn i V) og ikke minst at nynorsk ble forvaltningsspråket. Med så ulike kulturer og styringssett skulle V og T aldri vært slått sammen. 

Hvor lenge har fylkeskommunen eksistert? 2 år. Når utgangspunktet for sammenslåingen var langsiktig, så er det neppe rart at noen kom bedre ut enn andre på 2 år. På den korte tiden er det for dumt å si at den ene eller andre kom best ut. Gi det 6 år til så blir det mer utjevnet. Vedtak fra fylkestinget i desember 2021 til nye tiltak for fylkesveier er ganske 50/50 fordelt mellom gml Vestfold og Telemark. 

Og kanskje du skal sjekke kildene dine. Nynorsk er IKKE forvaltningsspråk i fylkeskommunen. Vestfold og Telemark fylkeskommune er språknøytral, men med et mål om at 25 % skrives på nynorsk.  https://www.vtfk.no/aktuelt/fylkeskommunen-tar-sprak-pa-alvor/

Skrevet
finn.jajo skrev (12 minutter siden):

Jeg er veldig enig med deg. Jeg er ansatt i denne nevnte fylkeskommunen og var i utgangspunktet ikke så positiv til denne sammenslåingen. Men det viser seg jo at vi kom styrket ut av det som fagmiljø, utviklingsprosjekter med mer. Jobbhverdagen ble mer givende og spennende, og det er veldig fint å jobbe i et sterkt og solid fagmiljø. Å dele opp er galematias. Men sånn er det, og nå står vi framfor flere år med konsentrasjon om deling, mens bestående fylkeskommuner kan utvikles seg videre. 

Leser man vedtak fra fylkestinget i desember er det utelukkende vedtak som er gjort i en tro at man holder sammen. Vedtak som har langsiktig virkning og økonomi inn i 2025. Nå slutter alt i 2023 og det er veldig uklar hvordan ting skal fungere framover. Fylkesdirektør har gitt beskjed om at prosjekter som omfatter begge fylker kanskje bør legges ned. 

Kostnadene er en annen sak. Samtlige av de som roper ut om fylkesdeling skriker ut at staten betaler ALT. Men det gjør ikke staten. Ingen av oss kommer styrket ut av dette når det gjelder økonomi. Og overføring av oppgaver fra staten hadde vært fint, men jeg tror nåværende regjering får hendene fulle nok med oppløsning av fylkeskommunene og dertil følgende problemer, i stedet for at fylkeskommunene styrkes og får flere oppgaver. I siste runde var det et argument fra staten at fylkeskommunene måtte ha sterke nok fagmiljø. Oppdeling gir i alle fall ikke sterke nok fagmiljø. 

Takk for gode refleksjoner. Godt poeng at mye godt planleggingsarbeid nå er til ingen nytte, og at fagmiljøene burde få videreutvikle seg sammen. 

Jeg jobber også i fylkeskommunen, samarbeider med ulike etater. Ser at arbeidsmiljøer som tidligere var små, fikk fordeler av å bli større. Faglig påfyll, gjennomgåelse av rutiner og litt utdaterte medarbeidere som fikk prege de små fagmiljøene - disse tingene ble bedre ved sammenslåing. Det tok tid for alle å «jobbe seg sammen». Når det først var gjort, får skattebetalerne mer for pengene ved at fagmiljøene blir bedre. 

Skrevet

Teit. Vi burde slå sammen enda flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...