Gå til innhold

Gruer seg til vaksine..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min datter på sju har fått høre om vaksine på skolen. Vi foreldre har ikke fått noe info om det, så jeg tror ikke det er før i 3.klasse. Men dette gruer hun seg så fryktelig til, kan ligge om kvelden (før hun skal sove) å tenke på dette. Hun sier ofte at hun er kvalm og har vondt i magen, og når vi spør litt da, så er det sprøyta hun gruer seg til. Vi prøver å fortelle at det går veldig fort, at det bare er et lite stikk osv. Uten at det har lykkes så veldig. Har aldri hatt sprøyteskrekk selv, så jeg vet ikke hvordan jeg skal nå inn. Noen med erfaringer og gode råd om dette ?

Klem, Trude

Endret av Trude29
Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Min datter fikk den i fjor, og gruet seg. Det hadde med at eldre elever hadde skremt de som var mindre om hvor grusomt vondt det var osv. Når alt kom til alt var det over uten at hun merket noe til det, og hun kunne ikke skjønne hva det var hun hadde gruet seg sånn til.

Ta en prat med læreren, få sjekket om de er blitt skremt av eldre elever. Det går også an å prate med helsesøster, hun kan forklare hva som skal skje og at det ikke gjør vondt. Kanskje det til og med går an å ta den tidligere så det er overstått?

Skrevet

Min datter er livredd for sprøyter :roll: Likevel har hun klart å ta vaksinene på skolen. Jeg kontaktet helsesøster og sa fra om angsten. Du kan få

EMBLA-krem på resept som gjør at hun får bedøvelse på stikk-stedet.

Skrevet

Takk for råd, gjest og Violetta ! Må nok ta det opp med læreren. OG ja, tror det er eldre elever som har skremt de mindre litt.

Emla krem var en god ide !

Gjest Leanne ikke innlogget
Skrevet

Da jeg gikk på skolen hadde jeg og besteveninna mi sinnsykt sprøyte skrekk... Vi var en ganske stor klasse, og de som hadde tatt vaksina kom inn igjen i klasse rommet og fortalte om hvor vondt det hadde vært for å skremme oss andre. Spes vi som var redde fra før tok dette seriøst og ble livredde.....

min mor tok derfor kontakt med helsesøster og sørget for at jeg og min veninna mi tok vaksinen på helsestasjonen noen dager før de andre skulle ta den på skola..

Når de andre prøvde å skremme oss med å fortelle hvor vondt det hadde vært kunne vi bare svare: Synes du det du din pyse, vi tok vaksinen i går vi og det var ikke vondt i det hele tatt....

Da var det ikke lenger så gøy å skremme oss....

Kanskje dette kan hjelpe?

Hvis du har mulighet kan du jo spørre om å få ta vaksinen på helsestasjonen, så kan du være med som støtte.. kanskje ikke like tøft å ha med mamma på skolen...

Skrevet

Alle skoleelever har litt nerver for disse vaksinene. Min datter i sjuende tok MMR sist mandag, og grudde seg hele helgen. Men problemet er jo at ungene hisser hverandre opp............

Forklar ungen din at man tar vaksine for at ikke alle andre skal bli sjuke også, at det er mange som kan dø av lette sykdommer og at man tar vaksine bl a for å hindre disse fra å bli syke og dø...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...