AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Skrevet 12. februar 2022 Jeg har et familiemedlem som flere ganger har gjort narr av utdanningsvalget jeg tok. Personen mener det ikke er godt nok det jeg har valgt, og har latterliggjort meg flere ganger, og mener utdannelsen min ikke er verdt noe. Personen forstår ikke hva jeg studerer, og ønsker heller ikke å forstå virker det som. Personen lager også sin egen versjon av hva studiet dreier seg om, for å nedgradere meg enda mer. Har selv forklart personen hva studiet dreier seg om, og at jobbmulighetene er gode. (De har aldri forventet at jeg skulle bli lege, advokat eller noe i den dur....). Men man vil jo gjerne at familie skal være stolt, og støtte et utdanningsvalg uansett hva det er. Kjenner jeg er både sint og oppgitt av at mitt utdannings- og yrkesvalg nedgraderes, jeg blir nærmest sett på som et null av denne personen. Dessverre må jeg omgås denne personen, siden h*n er gift med noen i nærmeste familie. Det er ikke bare utdanningsvalg jeg blir latterliggjort for, det har vært noe hele tiden i min oppvekst. H*n har aldri likt meg, og biologisk familiemedlem tør ikke si personen imot, men blir heller med på å latterliggjøre. Anonymkode: 40caf...872
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #2 Skrevet 12. februar 2022 «setter pris på om du fra nå av kan holde meningene dine for deg selv. Jeg er ikke interessert i å høre på at du rakker ned på mitt utdanningsvalg mer!» Fortsetter han så sier du; «beklager, men jeg ante ikke at du hørte dårlig, vil du at jeg skal gjenta meg?» Anonymkode: c84fb...de7 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #3 Skrevet 12. februar 2022 Det høres leit ut, man skal sannelig måtte svelge en del kameler i familiesituasjoner. Forsøk å bare hev deg over det. Du vet hva du studerer, og hvorfor - det er det som er viktig. Hva denne andre personen måtte mene får bare være. Anonymkode: 86681...3e6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «setter pris på om du fra nå av kan holde meningene dine for deg selv. Jeg er ikke interessert i å høre på at du rakker ned på mitt utdanningsvalg mer!» Fortsetter han så sier du; «beklager, men jeg ante ikke at du hørte dårlig, vil du at jeg skal gjenta meg?» Anonymkode: c84fb...de7 Enig. Kan være nyttig å øve seg på å svare igjen. Se for deg at du sier det du vil si og at personens reaksjon ikke betyr noe. Anonymkode: 2f321...adc 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Tror jeg hadde mannet meg opp og satt vedkommende på plass jo før jo bedre. Noe må han jo slite med siden han skal rakke ned på andre hver gang anledningen byr seg! Anonymkode: d74a5...f67
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 Hva vil utdanningen gi deg i lønn? Anonymkode: 2152c...45e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «setter pris på om du fra nå av kan holde meningene dine for deg selv. Jeg er ikke interessert i å høre på at du rakker ned på mitt utdanningsvalg mer!» Fortsetter han så sier du; «beklager, men jeg ante ikke at du hørte dårlig, vil du at jeg skal gjenta meg?» Anonymkode: c84fb...de7 Idioten svarer sikkert tilbake: ‘herregud, tar du ikke spøk’ 🙄 Svar tilbake: ‘ser du noen som ler?’ Anonymkode: e7d9c...626 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #8 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva vil utdanningen gi deg i lønn? Anonymkode: 2152c...45e Irrelevant! Anonymkode: e7d9c...626 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #9 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vil utdanningen gi deg i lønn? Anonymkode: 2152c...45e Takk for svar alle sammen. Setter pris på gode råd og tips. (I tillegg til støttende ord!) Det er stort spenn i hvilken lønn jeg kan få, mange ulike stillinger jeg kan velge mellom. Det er nok ikke på bakgrunn av lønn at personen ønsker å tråkke meg ned i søla, heller det at h*n benytter enhver anledning til å latterliggjøre meg. Men jeg har jobbet hardt for å komme så langt, derfor stikker det ekstra at utdanningsvalget også skal være en grunn til å nedgradere meg enda mer. Anonymkode: 40caf...872
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Idioten svarer sikkert tilbake: ‘herregud, tar du ikke spøk’ 🙄 Svar tilbake: ‘ser du noen som ler?’ Anonymkode: e7d9c...626 Det er akkurat det h*n gjør. TS Anonymkode: 40caf...872
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #11 Skrevet 12. februar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Irrelevant! Anonymkode: e7d9c...626 Faktisk ikke. Skjønner han godt hvis din master gir deg maks 300.000 i lønn. Eller 500.000 f.eks Anonymkode: 2152c...45e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar alle sammen. Setter pris på gode råd og tips. (I tillegg til støttende ord!) Det er stort spenn i hvilken lønn jeg kan få, mange ulike stillinger jeg kan velge mellom. Det er nok ikke på bakgrunn av lønn at personen ønsker å tråkke meg ned i søla, heller det at h*n benytter enhver anledning til å latterliggjøre meg. Men jeg har jobbet hardt for å komme så langt, derfor stikker det ekstra at utdanningsvalget også skal være en grunn til å nedgradere meg enda mer. Anonymkode: 40caf...872 Gjennomsnitt da? Kjedelig å skaffe seg en master som gir dårlig lønn. 500-600.000 med en master er dårlig lønn Anonymkode: 2152c...45e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjennomsnitt da? Kjedelig å skaffe seg en master som gir dårlig lønn. 500-600.000 med en master er dårlig lønn Anonymkode: 2152c...45e Det er studiet og meg personen latterliggjør, ikke lønn. TS Anonymkode: 40caf...872 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #14 Skrevet 12. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er studiet og meg personen latterliggjør, ikke lønn. TS Anonymkode: 40caf...872 Da kan jeg heller ikke hjelpe deg. Kos deg med noe som virker som en tulle utdannelse Anonymkode: 2152c...45e 1
Bålkaffe Skrevet 12. februar 2022 #15 Skrevet 12. februar 2022 Ville sagt ifra én gang, og bare én gang, om at du ikke tolerer dette lenger. "Du får bare denne advarselen, jeg tolererer ikke at du latterliggjør mitt valg i livet" Om hen fortsetter, enten gå ut av rommet, vekk fra situasjonen, snu ryggen til, overse etc. Silent fucking treatment. Ikke gi vedkommende noen reaksjon, lat som om hen ikke eksisterer. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. februar 2022 #16 Skrevet 12. februar 2022 Du må sette vedkommende på plass.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #17 Skrevet 12. februar 2022 Hvilket studie er det da? Anonymkode: edcbb...452
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #18 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan jeg heller ikke hjelpe deg. Kos deg med noe som virker som en tulle utdannelse Anonymkode: 2152c...45e Vil heller ikke ha hjelp av et troll. God helg! TS Anonymkode: 40caf...872 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #19 Skrevet 12. februar 2022 Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Ville sagt ifra én gang, og bare én gang, om at du ikke tolerer dette lenger. "Du får bare denne advarselen, jeg tolererer ikke at du latterliggjør mitt valg i livet" Om hen fortsetter, enten gå ut av rommet, vekk fra situasjonen, snu ryggen til, overse etc. Silent fucking treatment. Ikke gi vedkommende noen reaksjon, lat som om hen ikke eksisterer. Har konfrontert personen før av andre grunner. H*n snur det til sin fordel, og setter seg i en offerrolle. TS Anonymkode: 40caf...872
Bålkaffe Skrevet 12. februar 2022 #20 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har konfrontert personen før av andre grunner. H*n snur det til sin fordel, og setter seg i en offerrolle. TS Anonymkode: 40caf...872 Nettopp, det er derfor jeg sier at du gir bare en muntlig advarsel og deretter totalt overser hen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå