Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaring med oppsigelse av leie av hybel. Min utleier krever 3 måneders oppsigelse, men lovdata sier 1 måned om det er hybel og ikke leilighet. Noen som har vært borti dette og har noen gode svar? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sagt opp et par hybler ja. Kontraktfestet tre måneders oppsigelsestid.

Det lovdata sier, er hvis ikke annet er avtalt, så er det en mnd. Hva står det i kontrakten din?

Anonymkode: d814d...2d1

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Min kontrakt er utgått, ble ikke fornyet sist så den har vel da gått til tidsubestemt. 

Skrevet
1 minutt siden, 1789 said:

Takk for svar! Min kontrakt er utgått, ble ikke fornyet sist så den har vel da gått til tidsubestemt. 

Hm, jeg husker jeg hadde et problem med en huseier for lenge siden, hvor kontrakten var utløpt/ikke fornyet. Var hos en advokat, som var veldig klar på at kontrakten da ikke var gyldig (han var dog ikke spesialist på området).

Hvis det stemmer, tror jeg du kan vise til en mnd. oppsigelsestid. Jeg sliter litt med å finne definisjonen på hybel i juridisk sammenheng, men det finner du nok ut av :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm, jeg husker jeg hadde et problem med en huseier for lenge siden, hvor kontrakten var utløpt/ikke fornyet. Var hos en advokat, som var veldig klar på at kontrakten da ikke var gyldig (han var dog ikke spesialist på området).

Hvis det stemmer, tror jeg du kan vise til en mnd. oppsigelsestid. Jeg sliter litt med å finne definisjonen på hybel i juridisk sammenheng, men det finner du nok ut av :) 

Ok! Synes det er så vanskelig å sette seg inn i så setter veldig pris på tilbakemeldingen ☺️ Ja, håper det. Synes tre måneder virker urimelig for en hybel og uten kontrakt, men løser seg nok! 

Skrevet
1789 skrev (16 minutter siden):

I så fall fortsetter vel bare leieforholdet på samme vilkår, med unntak av at den går over til å bli tidsubestemt. Dvs. samme oppsigelsestid som tidligere avtalt.

Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

I så fall fortsetter vel bare leieforholdet på samme vilkår, med unntak av at den går over til å bli tidsubestemt. Dvs. samme oppsigelsestid som tidligere avtalt.

Ser at det ikke står noe om oppsigelsestid i min kontrakt, mulig jeg må finlese den litt mer, men burde stått noe spesifikt der. 

Skrevet
4 minutter siden, 1789 said:

Ser at det ikke står noe om oppsigelsestid i min kontrakt, mulig jeg må finlese den litt mer, men burde stått noe spesifikt der. 

Absolutt. Hvis det ikke står i kontrakten, har du nok en relativt grei sak. Kan du huske å ha avtalt tre mnd. oppsigelsestid? Så lenge rommet du leier faller innunder definisjonen av hybel, så har du nok loven på din side (som sier en mnd. for hybler).

En muntlig avtale er også bindende, men det er jo klart at huseier står noe svakere når det ikke står om det i kontrakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Hvis det ikke står i kontrakten, har du nok en relativt grei sak. Kan du huske å ha avtalt tre mnd. oppsigelsestid? Så lenge rommet du leier faller innunder definisjonen av hybel, så har du nok loven på din side (som sier en mnd. for hybler).

En muntlig avtale er også bindende, men det er jo klart at huseier står noe svakere når det ikke står om det i kontrakten.

Nei, er noen år siden jeg flyttet inn så det husker jeg ikke. Står også hybel på kontrakten min, så den delen burde være grei. Blir så lettet om det er en måned og ikke tre 😅 

Skrevet

Hvis ikke annet er avtalt er det 3 måneder. Går den ut blir den ikke ugyldig nei, men tidsubestemt. Men det pleier alltid å være ett punkt i kontrakten ang oppsigelse, les den igjen du.

Anonymkode: e1bc2...029

Skrevet

Lovdata sier 1 månedsoppsigelse for hybel.

Anonymkode: 43afd...c82

Gjest Blondie65
Skrevet

En hybel etter lovens bokstav - som gir 1 måneds oppsigelse - er når man leier et boligrom i husvertens bolig der husverten bor selv. Alt du trenger å vite, men ikke nødvendigvis liker, står i § 9 i husleieloven. Der står det at oppsigelsestiden er tre måneder med mindre noe annet er avtalt eller at det er et enkelt rom inne i husvertens bolig.

Skrevet

Hei alle! Tusen takk for svar. Legger ved et utklipp fra leiekontrakten min, kanskje det gjør det litt tydligere :)

304AE566-8CA2-4668-B7AE-019FAD73CD5F.jpeg

Gjest Blondie65
Skrevet
1789 skrev (50 minutter siden):

Hei alle! Tusen takk for svar. Legger ved et utklipp fra leiekontrakten min, kanskje det gjør det litt tydligere :)

304AE566-8CA2-4668-B7AE-019FAD73CD5F.jpeg

Det er en måneds oppsigelsestid som gjelder i dette tilfellet - oppsigelsestiden gjelder fra den 1. i måneden forutsatt at det er sagt opp innen den siste i måneden før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...