Gå til innhold

Enebarn på 4 år. Leke selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på snart fire år. H*n er sosial og glad i å leke med andre. H*n har ingen søsken, men vi inviterer venner fra bhg hjem innimellom. 

Jeg gjør mye sammen med barnet mitt (utelek, spill, håndarbeid, Lego, matlaging, tur, lesing osv osv), men får fryktelig dårlig samvittighet av at jeg vegrer fra å bli med på rollelek o.l. Det føles feil/vondt å avvise barnet, men samtidig kan det vel ikke være bra at jeg motvillig blir med? 

Så hvor mye "leker" dere med barna deres i hverdagen? Da tenker jeg på den "frie leken" som er iniert og organisert av barnet selv.

Anonymkode: f1200...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leker vel egentlig konstant med tvillingene på samme alder😂 Det går i en del rollelek om dagen ja. Du får bare tenke på at tiden går fort, og snart er hun ikke interessert i å være sammen med deg i det hele tatt. Så jeg prøver å nyte tiden med barna. Men noe hvile må man jo ha selv også. 

Hva mener du med at det ikke kan være bra at du motvillig blir med på barnets rollelek? 

Anonymkode: aaf49...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leker vel egentlig konstant med tvillingene på samme alder😂 Det går i en del rollelek om dagen ja. Du får bare tenke på at tiden går fort, og snart er hun ikke interessert i å være sammen med deg i det hele tatt. Så jeg prøver å nyte tiden med barna. Men noe hvile må man jo ha selv også. 

Hva mener du med at det ikke kan være bra at du motvillig blir med på barnets rollelek? 

Anonymkode: aaf49...884

At barnet kanskje merker at det blir litt halvhjertet...

Anonymkode: f1200...1fc

Skrevet

Leker veldig lite med barnet mitt, om det ikke er gjemsel, tikken, fotball eller annet gøy. Leke med dukker, Lego, rollespill osv. får det leke med selv alene eller med venner. Det er bare sunt at de leker selv. 

Anonymkode: 89c05...11f

• Liker 2
Skrevet

Leker mye med barnet. Det er mye god læring i å leke med andre - samspill, turtaking, la andre også bestemme, kommunikasjon, lære seg å dele på egne leker osv. Rollespill er ikke min favoritt, men barnet har mye utbytte av det. Særlig når hun er enebarn. 

Anonymkode: 69e63...f91

Skrevet

Leker ikke eller vi tegner, hobbyting, uteleker osv. En på 4 er stor nok til å forstå at man ikke kan like alt. At voknse har grenser. Han har fått forklart at jeg ikke leker rollelek eller med biler fordi jeg ikke trives med det. Klarer heller ikke å skjule kjedsomheten

Anonymkode: 006cd...4be

Skrevet

De begynner å leke mer selv når de er rundt fem. 

Anonymkode: b91b7...b8a

Skrevet

Har også et enebarn, enslig forsørger her. 

Jeg har lekt lite med barnet. Barnet har fint klart å leke på egen hånd. Jeg satt av og til i gang lek, men så har barnet fortsatt alene. Gjør andre ting med barnet enn å leke. Tror det hadde gjort mer skade en glede om jeg skulle vært med å leke langt under pari. Mine styrker som mor er andre steder enn lek. 

Hun er nå 12 år, og er en flott jente som ikke avhenger av konstant oppmerksomhet og finner på ting selv. 

Anonymkode: c633b...a77

• Liker 1
Skrevet

Generelt lekte jeg lite med dattera mi når hun var liten.
Barnehagen skrøt mye av at hun var i stand til å trekke seg unna og leke alene når hun kjente at hun begynte å bli overstimulert av de andre barna. 

min er også enebarn, er ikke avhengig av konstant oppmerksomhet, finner på ting selv og går ut av uskolen med snitt på over 5.5 nå.

Anonymkode: 7dc87...b39

Skrevet

Jeg/vi leker veldig lite med barnet, så f.eks. rollelek foregår med andre barn eller han leker alene. Vi gjør andre ting sammen, bygger lego, leser, spiller spill, fotball, sykler, er ute. Liker å tilbringe tid med han, men fortrinnsvis i aktiviteter vi begge liker.

Anonymkode: 36068...534

Skrevet

Vi har en på 3,5. Merker at behovet for å leke med andre er ganske stort nå. Klarer ikke helt å leve meg inn i rollelek. Men kan leke det litt enkelt. Smått leve meg inn i å være pasient hvis h*n vil være doktor feks. Ellers går det mer i å leke med biler, pusle, perle, tegne, bygge med duplo/Lego, togbane og slike ting. Utenom det så prøver vi å finne på ting med andre barn i helgene. Har en del familie med barn på rundt den alderen heldigvis. Det er viktig at voksne deltar i barnas lek innimellom, men viktigst er det at de får lekt med andre barn og jevnaldrende. I tillegg er det bare sunt og et godt tegn at barn klarer å leke for seg selv også. Så har ingen dårlig samvittighet for at vi ikke alltid er med på leken. Deltar ikke hele tiden i barnets lek, men jevnlig og da i korte perioder. Leker ikke mor, far og barn en halv dag. Barnet vårt klarer heldigvis å leke alene når vi voksne går ut av leken, er opptatt med annet. 

Anonymkode: 9d2dd...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...