Gå til innhold

Bør man styre unna store internasjonale industriselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter x- antall intervjuer, må jeg si de eksport og shipping har gitt de dårligste vibbene. Dette gjelder to shippingselskap, et norsk industriselskap og noen andre med eiere i utlandet.

Erfaringer?

Anonymkode: b71e4...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med stort internasjonalt industriselskap og kan gi min erfaring:

+grei lønn

+greie betingeler

+ordnet arbeidstid

+sikker jobb

-Mange småkonger

-Mye politikk

-Mye intern kniving/konkurranse

-Hierarkisk

-Kan være endel "siloer"

Anonymkode: 6d1c6...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har erfaring med stort internasjonalt industriselskap og kan gi min erfaring:

+grei lønn

+greie betingeler

+ordnet arbeidstid

+sikker jobb

-Mange småkonger

-Mye politikk

-Hierarkisk

-Kan være endel "siloer"

En annen ting... hvis du er ute etter å klatre i hierarkiet i slike selskaper; Her er det ofte "kronprinser/kronprinsesser" dvs personer som ofte er øremerket høyere stillinger. De har opparbeidet et rykte eller en "saying" og har gjerne en eller flere "mentorer" oppe i systemet. Hvis du ikke er en slik, kan du glemme å nå opp....

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

+grei lønn

+greie betingeler

+ordnet arbeidstid

+sikker jobb

-Mange småkonger

-Mye politikk

-Hierarkisk

-Kan være endel "siloer"

Jeg jobbet i et eksportselskap ( norsk) og opplevde småkongene. Det verste var nok den fryktbaserte kulturen pga. at det var børsnotert og utsatt for omdømmetrøbbel kontinuerlig. Leverte man ikke, mistet man jobben sin på en ufin måte. Lederen min ble psykisk syk. Var ikke der lenge, og alle sluttet. Det var noen utenlandske som jobbet døgnet rundt.

Det ene shippingselskapet hadde en kvinne som leder for avdelingen. Hun virket veldig utålmodig, anspent og presset. Det var ting de ikke ville nevne som eksempelvis kjønnsbalanse.

Et annet eksportselskap er så stort at det kun jobber folk fra ulike nasjoner der. Det trodde jeg kunne være positivt ( ref mangfold) , men møtte en sulten lykkejeger fra den tredje verden som CFO som ikke hadde snev av ydmykhet. Ingen snakket et kvekk norsk, men hadde ifølge min research bodd i Norge i mange år. Omtalen på Glassdoor var ikke særlig oppløftende. Der tror jeg folk tråkker over lik for å nå toppen og søkermassen fra den tredje verden tar sikkert til takke med smuler om de må for å komme seg bort fra en vanskelig tilværelse. Det hele bar inntrykk av et gammeldags tankesett hvor sjefen er sjef med stor S, noe som står i kontrast til de norske- ikke internasjonale selskapene jeg har vært i kontakt med som diskuterer med andre/ flatere struktur. Mulig de ikke er kjent med norsk arbeidsrett og en moderne organisasjonskultur, men tar med seg tankegodset hjemmefra.

En venninne jobbet for et utenlandsk selskap. Det var et strengt regime og umulig å komme seg fra kontoret uten å bli konfrontert med hva hun skulle. Ble ikke lett å søke ny jobb.

Et annet shippingselsksap fortalte en ansatt at hun måtte skifte til noe mer anstendig selv om hun selv mente det var anstendig.

Anonymkode: b71e4...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En annen ting... hvis du er ute etter å klatre i hierarkiet i slike selskaper; Her er det ofte "kronprinser/kronprinsesser" dvs personer som ofte er øremerket høyere stillinger. De har opparbeidet et rykte eller en "saying" og har gjerne en eller flere "mentorer" oppe i systemet. Hvis du ikke er en slik, kan du glemme å nå opp....

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 14.20):

+grei lønn

+greie betingeler

+ordnet arbeidstid

+sikker jobb

-Mange småkonger

-Mye politikk

-Hierarkisk

-Kan være endel "siloer"

Jeg jobber i et stort internasjonalt selskap og kan bekrefte alt dette, altså plussene og minusene som nevnes, samt fenomenet med de utvalgte kronprinsene/kronprinsessene. 
Men jeg er ikke så interessert i å komme meg opp og frem (pga. arbeidsbelastning / mye overtid), så jeg bryr meg ikke så mye om det. 

Anonymkode: cc0f1...4ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...