Gå til innhold

Hva er det beste kattefôret?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker Labb :) Er veldig fornøyd med det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har prøvd de fleste merkene, inkludert vom og har vært mest fornøyde med Royal canin sitt veterinærfôr. Det er utrolig mettende og drøyt i bruk, katten har finere pels enn noen gang og ikke minst lukter avføringen svært lite 👍

Anonymkode: 6cd25...5a9

Skrevet
Kittykat skrev (9 minutter siden):

Jeg tok feil av maten. Dette er maten vi bruker til kattene: 

Denne fikk vi vite inneholdt masse kjøtt og sånt. Dette må den ene katten vår bruke resten av livet pga tidligere nyresteiner, fare for nye nyresteiner og vektnedgang.

Royal Canin Sterilised 7+

Det er jo samme maten som du viste i sta? Mener du at 38% kjøtt er mye?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Carnilove 

vigo & sage 

Kattematen til vom og hundemat 

generelt mat som ikke er tilsatt alkens fyll som potet og korn, med høyt innhold av kjøtt 

Anonymkode: 25fd6...5db

Signerer denne. Orijen har også kattefor av høy kvalitet. 

Skrevet
Arx skrev (2 minutter siden):

Det er jo samme maten som du viste i sta? Mener du at 38% kjøtt er mye?

Det første bildet hadde tallet 37 på. Det kan hende at det er samme maten, med bittelitt ulikheter. Vi fikk iallefall vite at det var mye kjøtt og sånt, så da vet jeg ikke. Kanskje dyrlegen mente at den maten inneholder mye mer kjøtt enn kattematen fra dagligvarebutikken. Uansett, så har vi ikke funnet et annet alternativ til den ene katten vår, som hjelper mot nyresteiner og for vektnedgang (den ene katten vår er glupsk som bare det). Vi kjøpte først fra dyrlegen og så fant vi samme mat hos Buddy.  

Skrevet

Royal canin var et bedre fôr før de fikk nye eiere, det ble startet av en som var veldig engasjert i ernæring, men nå med nye eiere så handler det bare om å tjene penger. 

Anonymkode: 292d3...fd0

Skrevet

Jeg bruker Hills. Har flere ganger fått kommentarer om hvor fine kattene mine er i pelsen. Vanlig huskatter som er både ute og inne.

Skrevet
Arx skrev (5 timer siden):

Ja orijen glemte jeg vist. Aldri om jeg bruker royal canin eller noe sånt igjen. Kattene våre har fått MYE finere pels, mindre illeluktende avføring (og mindre avføring) på for uten korn og annet som de faktisk ikke kan dra nytte av. Spiser mindre gjør de også, siden de slipper å bruke energi på å fordøye korn og annet billig fyll i foret. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja orijen glemte jeg vist. Aldri om jeg bruker royal canin eller noe sånt igjen. Kattene våre har fått MYE finere pels, mindre illeluktende avføring (og mindre avføring) på for uten korn og annet som de faktisk ikke kan dra nytte av. Spiser mindre gjør de også, siden de slipper å bruke energi på å fordøye korn og annet billig fyll i foret. 

Amen!!

Uansett så hører jeg også flere si at kattene får så fin pels på royal.. Men at royal canin har fôr som inneholder ting som kattene blir blank i pelsen av har ingenting å si på kvaliteten på fôret.. Alle fôr inneholder etterlannet som gir fordeler, eller hadde de jo ikke fått solgt noe hvis man tydelig så at kattene ble dårlig av fôret…  Man må se på ingredienser, HELE bildet (både avføring, mengde, pels osv) mattinntak og faktisk sitte seg inn i det… 

Å bare bruke «kattene har fin pels» er det værste argumentet på at fôret er av bra kvalitet, det bare betyr at fôret inneholder noe som er bra for akkurat det, og opplever at folk flest ikke ser forskjell på fin pels og FIN pels så som du sier de fikk MYE finere pels, de som sier kattene har fin pels er ikke sikkert at de vet hvor fin i pelsen de egentlig kan bli.

For lenge siden hadde jeg katter som fikk friskes og kan ikke huske at jeg lå noe særlig merke til dårlig pels i det hele tatt.  

Så hvis man bruker det slik som deg og ser det i sammenheng så er det gyldig men ellers nope. 

Diabetes, nyreproblemer og diverse alvorlige sykdommer er noe som kan bruke mange år på å utvikle seg.. Så det er ikke noe man nødvendigvis merker etter 3 år og spesielt ikke på å se på pelsen. 

Så hører jeg ofte «katten min har fått det fôret hele livet og levde til han var 16, så det er ett bra fôr» 

1. Hva hvis han hadde levd til han var 20 på et annet fôr?

2. Ja, katten KAN leve lenge på dårlig fôr, samme som mennesker, jeg som bare spiser mcdonalds KAN leve lengre enn deg som bare spiser salat, det er jo flere ting det kommer an på, men hvis du gir katten din kvalitet så øker du hvert fall sjansene på at de lever ett lengre liv uten sykdom. 

Skrevet

Tillater meg en liten avsporing her; hvilket kornfritt for ville dere ha valgt mot røyting?

Anonymkode: f91da...5a0

• Liker 1
Skrevet
Maestro skrev (6 timer siden):

Jeg bruker Labb :) Er veldig fornøyd med det :)

Ja, Labb bruker vi også. Den kjøpes på Felleskjøpet. Har hørt at den kom ut best i test en gang

Skrevet
Ella-2 skrev (8 minutter siden):

Ja, Labb bruker vi også. Den kjøpes på Felleskjøpet. Har hørt at den kom ut best i test en gang

Dette er labb katt sterilisert:

Tørket animalsk protein av kylling, Hvete, Maisgluten, Ris, Ertestivelse, Mais, Fiskemel av laks, Animalsk fett av kylling, Sukkerbetefiber, Hydrolysert protein fra kyllinglever, Lakseolje, Ølgjær, Kaliumkarbonat, Frukto-oligosakkarider, Natriumklorid, Kalsiumkarbonat, Glukosamin ( Kitosamin), Gjærprodukt (MacroGard™)

Næringsstoffer
Protein 32,00 %
Fett 13,00 %
Fiber 2,0 %
Kostfiber 14,3 %
NFE (karbohydrater minus fiber) 42,6 %
Vann 5,0 %

Så veldig nye hvete, maisgluten,ris, mais osvosv i dette fôret som alle er karbohydrat/korn kilder som er helt unødvendig. Grunnen til at det ofte brukes i fôr er at de inneholder proteiner også og er en mye billigere kilde til protein enn animalsk kjøtt. Dessverre så får man så mye karbohydrater med på kjøpet når man bruker korn istedenfor. 

Veldig lavt proteininnhold og VELDIG høyt karbohydratinnhold (katter har max bruk for 10+-%) og veldig lavt fett innhold.. 

Katter skal ha absolutt mest protein, så fett og så tilslutt ingen eller lite karbohydrat. I dette fôret er det mest karbohydrat, så protein og så fett. 

Skrevet
7 hours ago, Arx said:

Orijen har veldig høyt innhold av fosfor da, som er dårlig for nyrene.

Anonymkode: 30f21...e7c

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Amen!!

Uansett så hører jeg også flere si at kattene får så fin pels på royal.. Men at royal canin har fôr som inneholder ting som kattene blir blank i pelsen av har ingenting å si på kvaliteten på fôret.. Alle fôr inneholder etterlannet som gir fordeler, eller hadde de jo ikke fått solgt noe hvis man tydelig så at kattene ble dårlig av fôret…  Man må se på ingredienser, HELE bildet (både avføring, mengde, pels osv) mattinntak og faktisk sitte seg inn i det… 

Å bare bruke «kattene har fin pels» er det værste argumentet på at fôret er av bra kvalitet, det bare betyr at fôret inneholder noe som er bra for akkurat det, og opplever at folk flest ikke ser forskjell på fin pels og FIN pels så som du sier de fikk MYE finere pels, de som sier kattene har fin pels er ikke sikkert at de vet hvor fin i pelsen de egentlig kan bli.

For lenge siden hadde jeg katter som fikk friskes og kan ikke huske at jeg lå noe særlig merke til dårlig pels i det hele tatt.  

Så hvis man bruker det slik som deg og ser det i sammenheng så er det gyldig men ellers nope. 

Diabetes, nyreproblemer og diverse alvorlige sykdommer er noe som kan bruke mange år på å utvikle seg.. Så det er ikke noe man nødvendigvis merker etter 3 år og spesielt ikke på å se på pelsen. 

Så hører jeg ofte «katten min har fått det fôret hele livet og levde til han var 16, så det er ett bra fôr» 

1. Hva hvis han hadde levd til han var 20 på et annet fôr?

2. Ja, katten KAN leve lenge på dårlig fôr, samme som mennesker, jeg som bare spiser mcdonalds KAN leve lengre enn deg som bare spiser salat, det er jo flere ting det kommer an på, men hvis du gir katten din kvalitet så øker du hvert fall sjansene på at de lever ett lengre liv uten sykdom. 

Det er mye unødvendig i foret til Hills og Royal Canin, men det bidrar IKKE til nyreproblemer, etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mye unødvendig i foret til Hills og Royal Canin, men det bidrar IKKE til nyreproblemer, etc.

Jeg mener ikke at royal canin har ingredienser som direkte fører til nyreproblemer. At de putter gift i fôret på den måten. 

Men om man bare fôrer tørrfôr og dette gjelder ALT av tørrfôr så har man en større sjanse til å utvikle urin og nyreproblemer fordi at det er alt for lite fuktighet i tørrfôr generelt. Slik at katter som kun får tørrfôr ofte er dehydrert da de ikke klarer å dekke resten av de 90 prosentene de må ha for å få dekket væskebehovet selv siden de instinktivt har lavere terskel for å drikke siden de får 70-75% av væsken fra byttedyret. 
Dehydrering over lengre tid er dårlig for nyrene. + høyrere saltnivå i tørrfôr enn våtfôr. 

Så har vi karbohydratene som øker sjansen for overvekt og diabetes. Sier seg selv at en katt som skal ha 0-12 (ISH) karbohydrat kan få problemer når de får diett med 30-50+% karbohydrater (som igjen påvirker at de får i seg mindre protein og fett som er viktig, da karbohydratene tar opp den plassen.)

Når vi snakker om overvekt og diabetes så øker også tørrfôr sjansene for det siden det er såpass mye mer karbohydrater og fyllstoffer i tørrfôr så må kattene spise mer for å bli mette. 

Tørrfôr er ikke bra, men så har du veldig dårlige tørrfôr, middels tørrfôr og bedre tørrfôr. 

Så jo, det man fôrer påvirker helsen, og man kan absolutt få sykdommer av å gå på royal. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Orijen har veldig høyt innhold av fosfor da, som er dårlig for nyrene.

Orijen har ca 1,6 fosfor, tørrfôr generelt ligger på 0,8-1,6 (øverste grense for hva som er sunt/godtatt er 1,8). For høyt innhold av fosfor er dårlig for nyrene ja. Men fosfor i riktig mengde er bra. Det er litt komplisert også fordi orijen har ingredienser som og er med på å «dempe» fosforen. Nå er jo alt av tørrfôr dårlig for katter generelt så hvis du vil være så trygg som mulig kan du bruke våtfôr (av kvalitet) som ofte bare har 0,2-0,24.  Orijen er en av de bedre alternativene, men det betyr ikke at det er «det beste».. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Orijen har ca 1,6 fosfor, tørrfôr generelt ligger på 0,8-1,6 (øverste grense for hva som er sunt/godtatt er 1,8). For høyt innhold av fosfor er dårlig for nyrene ja. Men fosfor i riktig mengde er bra. Det er litt komplisert også fordi orijen har ingredienser som og er med på å «dempe» fosforen. Nå er jo alt av tørrfôr dårlig for katter generelt så hvis du vil være så trygg som mulig kan du bruke våtfôr (av kvalitet) som ofte bare har 0,2-0,24.  Orijen er en av de bedre alternativene, men det betyr ikke at det er «det beste».. 

Fortsettelse: Ja og så er selvfølgelig det veldig lurt å redusere inntaket av fosfor når katten har nyreproblemer. Men friske katter tåler litt fosfor. Så det er litt innviklet, samme med at det sies at for mye protein kan bidra til nyreproblemer og hvis katten sliter med nyreproblemer så MÅ man kunne protein, men dette er ikke helt sant for det har veldig mye å si på hvor proteinet kommer fra, hva som er proteinsammensetningen osv. Ofte kommer jo mange tørrfôr proteiner av vegetabilske kilder som katter har vanskeligere for å fordøye enn animalske proteiner. Mange katter har kvittet seg med urin/nyreproblemer med å bytte til råfôr/våtfôr(som er veldig høyt på proteiner) pga riktige proteiner og vanninntak. 
Her står det liiiitt om det: 

https://feline-nutrition.org/health/phosphorus-can-be-key-for-kidneys

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 2.55):

Jeg mener ikke at royal canin har ingredienser som direkte fører til nyreproblemer. At de putter gift i fôret på den måten. 

Men om man bare fôrer tørrfôr og dette gjelder ALT av tørrfôr så har man en større sjanse til å utvikle urin og nyreproblemer fordi at det er alt for lite fuktighet i tørrfôr generelt. Slik at katter som kun får tørrfôr ofte er dehydrert da de ikke klarer å dekke resten av de 90 prosentene de må ha for å få dekket væskebehovet selv siden de instinktivt har lavere terskel for å drikke siden de får 70-75% av væsken fra byttedyret. 
Dehydrering over lengre tid er dårlig for nyrene. + høyrere saltnivå i tørrfôr enn våtfôr. 

Så har vi karbohydratene som øker sjansen for overvekt og diabetes. Sier seg selv at en katt som skal ha 0-12 (ISH) karbohydrat kan få problemer når de får diett med 30-50+% karbohydrater (som igjen påvirker at de får i seg mindre protein og fett som er viktig, da karbohydratene tar opp den plassen.)

Når vi snakker om overvekt og diabetes så øker også tørrfôr sjansene for det siden det er såpass mye mer karbohydrater og fyllstoffer i tørrfôr så må kattene spise mer for å bli mette. 

Tørrfôr er ikke bra, men så har du veldig dårlige tørrfôr, middels tørrfôr og bedre tørrfôr. 

Så jo, det man fôrer påvirker helsen, og man kan absolutt få sykdommer av å gå på royal. 

Jeg hadde en katt med nyreproblemer og prøvde alt. Til slutt gikk katten på fast antibiotikakur og jeg trodde jeg måtte avlive han.Byttet veterinær og begynte med Royal canin for katter med nyreproblemer - og den levde i 3 år til!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde en katt med nyreproblemer og prøvde alt. Til slutt gikk katten på fast antibiotikakur og jeg trodde jeg måtte avlive han.Byttet veterinær og begynte med Royal canin for katter med nyreproblemer - og den levde i 3 år til!

Royal og hills har et par «gode» vetererinær fôr, hvis ikke de hadde hatt dette hadde de ikke fått solgt noen ting og hadde blitt slått ut av konkurranse. Dette betyr ikke at fôrene er bra. Det finnes flust av katter som får nyreproblemer og andre sykdommer mens de går på royal, så vet ikke helt om du mente at siden de har fôr som hjelper på nyresykdom så kan de ikke ha fôr som skaper sykdom? Og det at den levde i 3år til er kjempe bra, men hva hvis den kunne levd enda lengre.  «

Fôrene for nyresyke katter fungerer absolutt (og de andre veterinærfôrene) men du kunne like godt oppnådd det og kanskje hadde katten levd ens lengre med denne metoden:

https://catinfo.org/#Kidney_Failure

https://catinfo.org/#Cystitis_

Det finnes også mange flere veterinærfôr enn hills og royal, jeg hadde aldri satt mine på de to merkene uansett. Hadde katten min blitt frisk av akkurat det ene problemet? Ja, mest sannsynlig. Finnes det andre fôr som er bedre? Ja absolutt.

Det viktigste når man har en nyresyk katt er å dempe stress og øke vanninntak. 

Problemet med veterinærfôrene er at det fungerer på akkurat den tingen. Det har kvaliteter som fungerer på nyrene og that’s it, det er fortsatt ikke bra for resten av katten. 
Litt som at jeg går på low food map fordi at det hjelper med IBSen, men så får jeg mangelsykdommer fordi jeg ikke får i meg nok av det jeg trenger. (Veldig dårlig eksempel😂)

Jeg opplever at veldig få faktisk gidder å lese når jeg sender lange artikler/forskning på engelsk så her er en veldig lettlest artikkel generelt om kattemat på norsk:

https://www.potesporihjertet.no/kosthold

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Royal og hills har et par «gode» vetererinær fôr, hvis ikke de hadde hatt dette hadde de ikke fått solgt noen ting og hadde blitt slått ut av konkurranse. Dette betyr ikke at fôrene er bra. Det finnes flust av katter som får nyreproblemer og andre sykdommer mens de går på royal, så vet ikke helt om du mente at siden de har fôr som hjelper på nyresykdom så kan de ikke ha fôr som skaper sykdom? Og det at den levde i 3år til er kjempe bra, men hva hvis den kunne levd enda lengre.  «

Fôrene for nyresyke katter fungerer absolutt (og de andre veterinærfôrene) men du kunne like godt oppnådd det og kanskje hadde katten levd ens lengre med denne metoden:

https://catinfo.org/#Kidney_Failure

https://catinfo.org/#Cystitis_

Det finnes også mange flere veterinærfôr enn hills og royal, jeg hadde aldri satt mine på de to merkene uansett. Hadde katten min blitt frisk av akkurat det ene problemet? Ja, mest sannsynlig. Finnes det andre fôr som er bedre? Ja absolutt.

Det viktigste når man har en nyresyk katt er å dempe stress og øke vanninntak. 

Problemet med veterinærfôrene er at det fungerer på akkurat den tingen. Det har kvaliteter som fungerer på nyrene og that’s it, det er fortsatt ikke bra for resten av katten. 
Litt som at jeg går på low food map fordi at det hjelper med IBSen, men så får jeg mangelsykdommer fordi jeg ikke får i meg nok av det jeg trenger. (Veldig dårlig eksempel😂)

Jeg opplever at veldig få faktisk gidder å lese når jeg sender lange artikler/forskning på engelsk så her er en veldig lettlest artikkel generelt om kattemat på norsk:

https://www.potesporihjertet.no/kosthold

Veldig som du diskuterer ting når du ikke er veterinær eller vet hva som feilte min katt. Vi holdt på over flere år og prøvde å behandle katten og vi prøvde alt. Han fikk bare våtfor, bare hjemmelaget mat, bare det og det merket, medisiner og operasjon osv. Til slutt led katten så fælt at den måtte avlives. Da ba jeg om en second opinion hos en annen veterinær som først ville prøve veterinærfôr fra royal canin og jaggu ble katten helt frisk!! Så det var garantert maten som gjorde det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...