Lenesene Skrevet 12. februar 2022 #21 Skrevet 12. februar 2022 Værre skrev (6 minutter siden): Får håpe det kun er 1 av 100 000 eller mindre. Ellers har regjeringen ødelagt for oss. Tenker vi alle får omikron i mutert utgave til høsten. Hver infeksjon vil slite på kroppen. Samfunnet og regjeringen får ikke gjort mer enn de gjør. Mange lider også ekstremt under nedstengingen. Man må bare vente å se. På mange måter har dette også vært flaks. Det kunne ha kommet et virus med symptomer som svartedauen med 20 dagers inkubasjonstiden og milliarder døde. Da hadde verden, som vi kjenner, vært totalt ferdig. 3
Nikitaspin Skrevet 12. februar 2022 #22 Skrevet 12. februar 2022 Har hatt lungebetennelse i ukesvis lenge før korona, holdt på å hoste opp lungene. 2
Fotgjenger Skrevet 12. februar 2022 #23 Skrevet 12. februar 2022 Foreløpig opplever jeg det som en mellomting mellom forkjølelse og influensa. Klarer meg helt fint😊 1
Kakaopulver Skrevet 12. februar 2022 #24 Skrevet 12. februar 2022 rosemarin skrev (40 minutter siden): Høres ikke så uvanlig ut når det gjelder andre «vanlige» Virusinfeksjoner heller. Dette er jo ikke Et alvorlig syKdomsforløp. Ubehagelig ja, men absolutt en mulig måte å få et virus på. Og som sagt varierer det fra person til person, og det at du fikk et slikt forløp er ingen grunn god nok til å ha strenge tiltak Eller hevde at det er en farlig eller alvorlig sykdom (for noen er den selvsagt mer alvorlig, men her bruker du ditt milde normale virussykdomsforløp som en anekdote på at dette er farlig for folk flest.) rosemarin skrev (41 minutter siden): Høres ikke så uvanlig ut når det gjelder andre «vanlige» Virusinfeksjoner heller. Dette er jo ikke Et alvorlig syKdomsforløp. Ubehagelig ja, men absolutt en mulig måte å få et virus på. Og som sagt varierer det fra person til person, og det at du fikk et slikt forløp er ingen grunn god nok til å ha strenge tiltak Eller hevde at det er en farlig eller alvorlig sykdom (for noen er den selvsagt mer alvorlig, men her bruker du ditt milde normale virussykdomsforløp som en anekdote på at dette er farlig for folk flest.) Jeg har ikke sagt at dette er en farlig sykdom, jeg skrev at dette ikke er en forkjølelse som myndighetene sier. Jeg har hatt influensa før , og det var barnemat i forhold til hvor hardt corona rammet meg. For noen kan det utarte seg som en forkjølelse , men vi er flere som har hatt et betydelig verre sykdomsforløp enn forkjølelse. 6
rosemarin Skrevet 12. februar 2022 #25 Skrevet 12. februar 2022 Kakaopulver skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke sagt at dette er en farlig sykdom, jeg skrev at dette ikke er en forkjølelse som myndighetene sier. Jeg har hatt influensa før , og det var barnemat i forhold til hvor hardt corona rammet meg. For noen kan det utarte seg som en forkjølelse , men vi er flere som har hatt et betydelig verre sykdomsforløp enn forkjølelse. Men du mente at det burde opprettholdes karantene osv pga dette. Og det er ikke forholdsmessig. 2
Kakaopulver Skrevet 12. februar 2022 #26 Skrevet 12. februar 2022 rosemarin skrev (1 minutt siden): Men du mente at det burde opprettholdes karantene osv pga dette. Og det er ikke forholdsmessig. Ja…vi burde opprettholde 4 dagers karantene for de som er syke av corona!! At alle som er syke nå kan dra på jobb er helt uforståelig for meg. Og at unger som er smittet også kan dra i barnehagen. 8
Sermina Skrevet 12. februar 2022 #27 Skrevet 12. februar 2022 Kakaopulver skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke sagt at dette er en farlig sykdom, jeg skrev at dette ikke er en forkjølelse som myndighetene sier. Jeg har hatt influensa før , og det var barnemat i forhold til hvor hardt corona rammet meg. For noen kan det utarte seg som en forkjølelse , men vi er flere som har hatt et betydelig verre sykdomsforløp enn forkjølelse. Ja, myndighetene har nok vært litt voldsomme med å roe ned befolkningen. De fleste tror jo det bare er litt snuvs et par dager og de sa de fleste barn er uten symptomer. Min 4 åring var veldig dårlig i 4 dager, det dårligste han har vært til nå i livet av en sykdom. I tillegg er de jo helt stille om faren for long covid. 6
Djungelvrål Skrevet 12. februar 2022 #28 Skrevet 12. februar 2022 Kakaopulver skrev (2 timer siden): Jeg har 2 vaksinedoser og jeg har vært sengeliggende i 2 uker nå på grunn av omicrom. Dagene er et sammensurium av trykk i hodet, snørr, sår hals, svimmelhet, tørrhoste og oppkast. Jeg blir irritert over at myndighetene hele tiden skal snakke ned corona nå. For min del var det ikke som en vanlig forkjølelse. Og det at en skal slippe karantene ved sykdom er en stor vits!! Ja, dumt du ikke tok 3 dosen.
Kakaopulver Skrevet 12. februar 2022 #29 Skrevet 12. februar 2022 Djungelvrål skrev (16 minutter siden): Ja, dumt du ikke tok 3 dosen. Ja, dumt at jeg ikke tok den da jeg var gravid når de ikke anbefalte gravide å ta vaksine..så da havnet jeg bakpå med vaksineringen….. 3
Jolanda Skrevet 12. februar 2022 #30 Skrevet 12. februar 2022 Med mild sykdom menes det ikke at ingen blir dårlige. Som du skriver handler det om at man ikke har behov for sykehusinnleggelse. Noen blir dårlige, ja, men svært mange blir ikke det i det hele tatt. 2
Salibali Skrevet 12. februar 2022 #31 Skrevet 12. februar 2022 Jeg har ingen vaksinedoser og opplever corona som en mild influensa. Det jeg har slitt mest med er kvalme og oppkast, og nå ekstrem halsvondt på andre dagen (testet positivt på onsdag), men jeg tror egentlig jeg har fått en streptokokkinfeksjon. Det minner om det i alle fall. 2
kankankan Skrevet 12. februar 2022 #32 Skrevet 12. februar 2022 Urias skrev (6 timer siden): Det vil alltid være noen som blir hardt rammet, i likhet med andre sykdommer, f.eks. influensa. Det dør da tross alt opp mot 1000 mennesker i Norge i et normalår (før covid) av influensa. Har selv hatt kraftig influensa én gang i mitt liv, og var "dausjuk" i over 1 uke, og det tok 3 uker før jeg følte meg 100% frisk igjen. Var aldri snakk om at det var farlig, noe det heller ikke var, selv om det i perioder føltes ekstremt ubehaglig ut når feberen pusha opp mot 41 grader og det føltes ut som noen stod med en slegge og dunka i hodet mitt. Du tar feil når du sier at covid er en "helt forferdelig sykdom", det er det slett ikke. Og den blir ikke mer farlig fordi noen rammes ekstra hardt. Jeg føler jo med de som får langtidsvirkninger, men det er selvsagt ikke forsvarlig å holde et helt samfunn som gisler fordi en helt ekstremt liten andel blir alvorlig syke. Det blir det av andre sykdommer også. Alle forkjølelsesvirus er for øvrig koronavirus. Det er bare at viruset som gir covid19, Sars-CoV-2 er mye mer smittsomt og gir kraftigere symptomer (Delta-varianten). Omikron-varianten er det derimot nå blitt fastslått er å regne som et vanlig forkjølelsesvirus som går hvert eneste år. Du tar feil i det du skriver her. SARS COV 2 er et helt annet ballspill enn influensa og forkjølelse. Vi kan håpe på at Omikron-varianten gir færre systemiske virkninger enn de andre variantene, men det vi vet om sykdommen hittil gir all grunn til å unngå smitte om man kan. Den angriper blant annet hjernen, og gir observerbare skader. Dette er ikke noen luftveissykdom. Når det er sagt, så har jeg selv COVID nå, og har hatt et veldig mildt forløp. Jeg er imidlertid i stand til å forstå at det ikke er slik for alle, og holder meg selvfølgelig hjemme til jeg er over den mest smitteførende perioden. 4 2
kankankan Skrevet 12. februar 2022 #33 Skrevet 12. februar 2022 Djungelvrål skrev (24 minutter siden): Ja, dumt du ikke tok 3 dosen. Jeg har heller ikke tredjedose pga graviditet og skjevfordeling av vaksinedoser mellom Oslo og resten av landet. Jeg har nesten ikke symptomer i det hele tatt, og er i utgangspunktet i risikogruppe som høygravid. Sannsynligvis ville den du siterer blitt syk uansett, vaksinene har jo beskyttet henne mot alvorlig sykdom. 2
Gjest krisly Skrevet 12. februar 2022 #34 Skrevet 12. februar 2022 Jeg har to vaksiner og fikk korona i romjulen. Var vel syk i en uke, mye vondt i kroppen og litt feber. Men jeg er overrasket over hvor dårlig kondisjonen var etterpå og hvor lang tid det tar å få den opp igjen. Og kondis er jo normalt det man raskt kan trene opp. Til opplysning så trener jeg bare kondis med å gå raskt og raskt i motbakke med hund. Fremdeles er kondisjonen utrolig dårlig, men litt bedre, flere uker etterpå.
rosemarin Skrevet 12. februar 2022 #35 Skrevet 12. februar 2022 Kakaopulver skrev (46 minutter siden): Ja…vi burde opprettholde 4 dagers karantene for de som er syke av corona!! At alle som er syke nå kan dra på jobb er helt uforståelig for meg. Og at unger som er smittet også kan dra i barnehagen. Men du skriver lengre opp her at du ikke mener det er en farlig sykdom. Da er det jo ingen grunn til at man ved lov kan pålegge folk isolasjon for å stoppe dette slik det har vært nødvendig tidligere. At man burde holde seg hjemme mens man er syk er jo en helt annen ting og noe de fleste sikkert er enig i at er lurt. Men å lovfeste isolasjon er jo ikke forholdsmessig ut fra at som du selv sier, for en sykdom som ikke er så farlig. Ja mange blir ganske dårlige, det er ubehagelig og kjedelig, mange blir ikke dårlige i det hele tatt, noen blir alvorlig syke. Akkurat som med alle andre infeksjoner. 4
RS_ Skrevet 13. februar 2022 #36 Skrevet 13. februar 2022 kankankan skrev (8 timer siden): Den angriper blant annet hjernen, og gir observerbare skader. Det kan også influensa gjøre. Google f-eks "neurological effects influenza" og du finner mye rart, og barn er faktisk mest utsatt. Og denne informasjonen har man til tross for at det er forsket veldig lite på dette i forhold til influensa og andre vanlige virus. Forsker du lite, finner du gjerne lite. Forsker du mye, finner du gjerne mye. Og det er vel ingenting det er forsket så mye på som Covid de siste to årene, hvor forskere nærmest kriger om å få navnet sitt i en artikkel hvor de har funnet nok en ny lidelse. Jeg sier ikke at forskningen deres ikke stemmer, men uttrykk som at de påviser "endringer i hjernen" høres veldig skumle ut, men det sier oss ingenting hvis vi ikke vet om endringene er store nok til å ha en praktisk betydning for befolkningen som helhet. For å sette det i perspektiv, så kan man vel også påvise "endringer i hjernen" ved å bytte farge på soverommet 😵 6 3
kankankan Skrevet 13. februar 2022 #37 Skrevet 13. februar 2022 RS_ skrev (1 time siden): Det kan også influensa gjøre. Google f-eks "neurological effects influenza" og du finner mye rart, og barn er faktisk mest utsatt. Og denne informasjonen har man til tross for at det er forsket veldig lite på dette i forhold til influensa og andre vanlige virus. Forsker du lite, finner du gjerne lite. Forsker du mye, finner du gjerne mye. Og det er vel ingenting det er forsket så mye på som Covid de siste to årene, hvor forskere nærmest kriger om å få navnet sitt i en artikkel hvor de har funnet nok en ny lidelse. Jeg sier ikke at forskningen deres ikke stemmer, men uttrykk som at de påviser "endringer i hjernen" høres veldig skumle ut, men det sier oss ingenting hvis vi ikke vet om endringene er store nok til å ha en praktisk betydning for befolkningen som helhet. For å sette det i perspektiv, så kan man vel også påvise "endringer i hjernen" ved å bytte farge på soverommet 😵 Du må gjerne relativisere dette så mye du vil, det gjør ikke såkalt long COVID mindre sant eller alvorlig. Alle virussykdommer kan gi senfølger, men det du påstår her er på linje med å påstå at polio har verre og hyppigere senfølger enn influensa fordi vi har forsket mest på polio. Det nytter ikke å legge til at du "ikke sier at forskningen ikke stemmer", for det er nettopp det du trekker i tvil. Og da kan vi i allefall ikke vite noe som helst, eller diskutere noe som helst på likt grunnlag. 4 1
Justlooking Skrevet 13. februar 2022 #38 Skrevet 13. februar 2022 Kjenner til to uvaksinerte som har hatt corona nylig. Begge ville gjerne ha det for å bli ferdig med det først som sist. Det var ikke enkelt å bli smittet og når de til slutt ble det merket den ene litt ubehag noen timer og den andre ingen ting. 2
Miss Marble Skrevet 13. februar 2022 #39 Skrevet 13. februar 2022 Djungelvrål skrev (11 timer siden): Ja, dumt du ikke tok 3 dosen. Jeg tok boosterdose i romjula. Ble syk for fem uker siden, var sykemeldt i to uker. Kun feber 4 dager, men konstant hodepine hele sykemeldingsperioden, i tillegg til at jeg ble sliten bare jeg gikk opp trappa til soverommet. Sliter fortsatt med at jeg er kortpustet så fort jeg leer på meg, så blir gjerne en totimers powernap etter jobb... Jeg er ikke så redd for at det skal bli så mange innlagt, men det kan bli mange sykemeldte når de slipper opp alt. De eneste de snakker om er sykepleiere og lærere, det er ikke ideelt at alt for mange bussjåfører/renholdere/butikkansatte blir borte fra jobb heller... 3
Shias Skrevet 13. februar 2022 #40 Skrevet 13. februar 2022 Min erfaring er at det er vannvittig individuelt. Her er det mange på jobb som er smittet, og flere av dem har ikke komt tilbake etter endt isolasjon. Noen måtte ha 1-2 uker ekstra å komme seg på. Samtlige sliter med at feberen kommer på kvelden, og mange har en vannvittig hodepine. Så har vi dem som knapt har hostet, og kunne fint vært på jobb under isolasjon.
Fremhevede innlegg