Gå til innhold

Heads up - korona er ingen «mild» sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mild menes at du ikke blir lagt inn på sykehuset og dør.

Det er helt forferderlig sykdom ellers og mange som kommer til å slite med etterdønningene om de ikke behandler kroppen riktig i etterkant. Er på dag 12 og fortsatt svimmel på tross av at jeg var feberfri på 3 dager.  

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trilletrill skrev (52 minutter siden):

Det er helt forferderlig sykdom ellers og mange som kommer til å slite med etterdønningene om de ikke behandler kroppen riktig i etterkant. Er på dag 12 og fortsatt svimmel på tross av at jeg var feberfri på 3 dager.  

Folk flest behandler jo ikke kroppene sine særlig bra i utgangspunktet. Det burde flere kanskje tenke litt på generelt.

• Liker 20
Skrevet

Jeg hadde Delta og merket det knapt. Litt smårusk i halsen i to dager. Omikron er langt mildere enn Delta.

• Liker 6
Skrevet

Hadde du feber i 3 dager? Da må du ha fått det ganske kraftig, kanskje det er derfor du er dårlig enda? Synes det er rart sykdommen rammer så forskjellig! Å

• Liker 2
Skrevet (endret)
Trilletrill skrev (2 timer siden):

Det vil alltid være noen som blir hardt rammet, i likhet med andre sykdommer, f.eks. influensa. Det dør da tross alt opp mot 1000 mennesker i Norge i et normalår (før covid) av influensa. Har selv hatt kraftig influensa én gang i mitt liv, og var "dausjuk" i over 1 uke, og det tok 3 uker før jeg følte meg 100% frisk igjen. Var aldri snakk om at det var farlig, noe det heller ikke var, selv om det i perioder føltes ekstremt ubehaglig ut når feberen pusha opp mot 41 grader og det føltes ut som noen stod med en slegge og dunka i hodet mitt.

Du tar feil når du sier at covid er en "helt forferdelig sykdom", det er det slett ikke. Og den blir ikke mer farlig fordi noen rammes ekstra hardt. Jeg føler jo med de som får langtidsvirkninger, men det er selvsagt ikke forsvarlig å holde et helt samfunn som gisler fordi en helt ekstremt liten andel blir alvorlig syke. Det blir det av andre sykdommer også.

Alle forkjølelsesvirus er for øvrig koronavirus. Det er bare at viruset som gir covid19, Sars-CoV-2 er mye mer smittsomt og gir kraftigere symptomer (Delta-varianten). Omikron-varianten er det derimot nå blitt fastslått er å regne som et vanlig forkjølelsesvirus som går hvert eneste år.

Endret av Urias
Skrevet

Dette høres ganske likt ut som da jeg hadde influensa vinteren 2017/18.

• Liker 6
Skrevet

Det du beskriver her er jo mild sykdom. Det er ingen motsetning mellom å være svimmel på dag 12 og mild sykdom… Det er ganske normalt også for en influensa.

Folk er blitt redde for å være syk og å føle ubehag virker det som. 

Det går nok over.

• Liker 13
Skrevet

Mannen min fikk ganske heftig nå med omikron, den han fikk i september var ikke så ille, men begge gangene fikk han ekstrem hodepine og orket ikke hoste engang. 

Jeg har ikke merka noe. 

Det er veldig forskjellig fra person til person, og ikke rart det blir krig i verden når man bruker seg selv som en fasit. Trenger ikke forskere og professorer når man kan spørre Kari hvordan hennes korona var. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg blir døden nær syk av streptokokker- da snakker vi innlagt og hele pakka. Skjer hver gang, selv om jeg har fjernet mandlene. 

Jeg har både hatt delta (før vaksinene kom) og omikron (etter fullvaksinering); merket ingenting. Måtte teste pga nærkontakter var smittet ellers ville jeg ikke visst om det.

Skrevet

Jeg har 2 vaksinedoser og jeg har vært sengeliggende i 2 uker nå på grunn av omicrom. Dagene er et sammensurium av trykk i hodet, snørr, sår hals, svimmelhet, tørrhoste og oppkast. Jeg blir irritert over at myndighetene hele tiden skal snakke ned corona nå. For min del var det ikke som en vanlig forkjølelse. Og det at en skal slippe karantene ved sykdom er en stor vits!! 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fuglemor skrev (2 timer siden):

Mannen min fikk ganske heftig nå med omikron, den han fikk i september var ikke så ille, men begge gangene fikk han ekstrem hodepine og orket ikke hoste engang. 

Jeg har ikke merka noe. 

Det er veldig forskjellig fra person til person, og ikke rart det blir krig i verden når man bruker seg selv som en fasit. Trenger ikke forskere og professorer når man kan spørre Kari hvordan hennes korona var. 

Ja og det er jo egentlig sånn med alle sykdommer/virus:  folk reagerer forskjellig og har ulike forløp både med hvilke symptomer som er fremtredende og hvor kraftige de er. Problemet nå er bare at dette blir ekstra tydelig Og synlig med korona fordi så innmari mange får det samtidig- alle vet at det er den samme sykdommen de har og det er vanlig å legge ut om synptomer og forløp. Da er det veldig lett å sammenligne og tenke veldig over forskjellene og potensielt da også bli reddere For og mer oppmerksom på alt. 

Med andre virus og sykdommer man har (hatt før) så har man bare taklet det man har fått når man har fått det, man har i liten/mindre grad vært klar over hva slags virus man er rammet av og ingen har sammenlignet sine forkjølelser med andres. sannsynligvis har mange vært rammet av samme type virus, men har hatt totalt ulike forløp. Men det aner de ingenting om og forholder seg bare til sin egen tilstand uansett om  den har vært mild eller kraftig.

• Liker 5
Skrevet
Kakaopulver skrev (24 minutter siden):

Jeg har 2 vaksinedoser og jeg har vært sengeliggende i 2 uker nå på grunn av omicrom. Dagene er et sammensurium av trykk i hodet, snørr, sår hals, svimmelhet, tørrhoste og oppkast. Jeg blir irritert over at myndighetene hele tiden skal snakke ned corona nå. For min del var det ikke som en vanlig forkjølelse. Og det at en skal slippe karantene ved sykdom er en stor vits!! 

Kjipe med korona er at vi potensielt skal gjennom dette 3-4 ganger i året fremover med tanke på hvor kortvarig immunitet er og nye varianter 🙈

• Liker 2
Skrevet
Trilletrill skrev (7 timer siden):

Men det du beskriver her, er jo mild sykdom! Og ikke alle får samme sykdomsforløp som deg - noen får det mildere, kanskje helt uten symptomer og noen blir dessverre lagt inn på sykehus. AKKURAT som med de fleste andre sykdommer, altså.

• Liker 11
Skrevet
Kakaopulver skrev (57 minutter siden):

Høres ikke så uvanlig ut når det gjelder andre «vanlige» Virusinfeksjoner heller. Dette er jo ikke Et alvorlig syKdomsforløp. Ubehagelig ja, men absolutt en mulig måte å få et virus på. Og som sagt varierer det fra person til person, og det at du fikk et slikt forløp er ingen grunn god nok til å ha strenge tiltak Eller hevde at det er en farlig eller alvorlig sykdom (for noen er den selvsagt mer alvorlig, men her bruker du ditt milde normale virussykdomsforløp som en anekdote på at dette er farlig for folk flest.)

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Sammenlignet med svineinfluensa og vanlig influensa så er jo dette ingenting. Har vi glemt hvordan det er å være syk og at det er normalt å være syk iblant? 

Skrevet
theTitanic skrev (5 minutter siden):

Sammenlignet med svineinfluensa og vanlig influensa så er jo dette ingenting. Har vi glemt hvordan det er å være syk og at det er normalt å være syk iblant? 

Det er veldig individuelt. For noen er omikron uten symptomer. For noen som en lett forkjølelse og for noen som influensa eller verre. 

Jo flere vaksinedoser du har jo mindre sannsynlig for at du blir veldig syk. 

Skrevet

Utfordringene er jo senskadene. Man vet ikke hvem som får de, hvor lenge de varer og hvor alvorlig det treffer. 

Vi kan potensielt miste mye arbeidskraft hvis mange får alvorlige senskader. 

• Liker 7
Skrevet
Lenesene skrev (Akkurat nå):

Utfordringene er jo senskadene. Man vet ikke hvem som får de, hvor lenge de varer og hvor alvorlig det treffer. 

Vi kan potensielt miste mye arbeidskraft hvis mange får alvorlige senskader. 

Ja risikoen for død og alvorlig hjerte og karsykdom er betydelig større for de som har hatt korona selv om den var mild. Det blir nok korona som tar livet av oss når vi blir i 80 årene. 

• Liker 4
Skrevet
Værre skrev (2 minutter siden):

Ja risikoen for død og alvorlig hjerte og karsykdom er betydelig større for de som har hatt korona selv om den var mild. Det blir nok korona som tar livet av oss når vi blir i 80 årene. 

Jeg tror den store faren ligger i unge som får fatigue og pustebesvær. 

Hvor stor andel av de 20-åringene vil ikke kunne jobbe 100% på grunn av senskader? Det vet vi ikke. 

• Liker 6
Skrevet
Lenesene skrev (1 minutt siden):

Jeg tror den store faren ligger i unge som får fatigue og pustebesvær. 

Hvor stor andel av de 20-åringene vil ikke kunne jobbe 100% på grunn av senskader? Det vet vi ikke. 

Får håpe det kun er 1 av 100 000 eller mindre. Ellers har regjeringen ødelagt for oss. Tenker vi alle får omikron i mutert utgave til høsten. Hver infeksjon vil slite på kroppen. 

• Liker 3
  • Opprett ny...