AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #1 Del Skrevet 12. februar 2022 Trenger tips her. Jeg har solgt mye på finn, men alltid møtt kjøper personlig. Nå har jeg fått bud fra en som vil ha varen (en jakke) tilsendt, hun betaler porto. Hva er beste og enkleste måte å gjøre dette på? Postoppkrav hos Posten? helt hjem? andre løsninger? Og hvordan foregår betalingen når man gjør det sånn? Kom med deres tips og råd erfarne finn.no mennesker Anonymkode: 65bcb...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #2 Del Skrevet 12. februar 2022 Har aldri sendt noe jeg har solgt, men jeg har kjøpt og fått tilsendt mye fra finn. Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan det blir sendt, alt kommer fram til meg, så jeg lar selger bestemme hvis hun har preferanser. Har ok erfaring med helthjem, men det er veldig avhengig av hvor man bor. Jeg har fått nesten alt gjennom Posten. Som regel pakker selger og finner ut hva porto blir. Jeg tror noen drar med seg pakken til posten for å finne det ut, mens de mer "proffe" ordner det selv. Se her: https://www.posten.no/sende/i-norge/norgespakke Regner med jakka di blir den til 129 kr. Du kan klikke deg videre der og registrere pakken din og skrive ut pakkelapp og sånn. Når selger har funnet ut av porto sender hun melding med hva jeg skal betale, og så vippser jeg. Selger pleier å sende meg sporingsnummeret. Mange sender også bilde av pakken med adressa mi på, og noen tar bilde når de leverer den inn på posten. Har du Posten-appen kan du også følge med på pakken din og se at mottaker har henta den ut. Det verste du risikerer er vel at hun ikke henter den ut, men da regner jeg med at den blir sendt tilbake til deg, og når hun har betalt porto taper du vel ikke noe. (Vet ikke om posten tar noe gebyr for å returnere.) Det er hun som tar største risken, du kan ta pengene hennes og aldri sende noe. Postoppkrav har jeg aldri vært borti, og det hadde jeg ikke orka. Har aldri opplevd at pakken min ikke har kommet fram med Posten. Anonymkode: f6fa6...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #3 Del Skrevet 12. februar 2022 Forresten, jeg så tydelig for meg at du skulle sende en diger boblejakke så jeg svarte ut fra det. Hvis det bare er en liten jakke kan det være du får den i en mindre pakke, se målene på sida jeg linka til. Tror uansett den blir så stor at den "må" ha sporingsnummer. Hvis den blir så liten at den kan sendes billigere uten sporing, så spør mottaker. I så fall er hun "ansvarlig" hvis den skulle forsvinne. Men du risikerer å bli plaget av en kverulant da ... Anonymkode: f6fa6...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #4 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg lar det være opp til kjøper. Enten forhåndsbetale hele summen, inkl. porto, eller at kjøper betaler hva postoppkrav koster. Hvis kjøper betaler alt inkl. porto i forkant, så lar jeg også kjøper velge fraktmetode. Pleier å bli Norgespakke. Postoppkrav er ikke noe mer bry enn vanlig post, men det koster noe mer. Fordelen er at det sikrer deg at du får pengene eller varen tilbake (uten at det koster deg noe mer). En del tror postoppkrav er mye greier, men det er virkelig ikke det. Har solgt flere dyre gjenstander på finn, og da kjøper ikke har vært villig til å betale flere tusen på forskudd, har jeg latt postoppkrav eller fysisk oppmøte være eneste valgene. Ikke ta sjanser, folk er ikke til å stole på. Postoppkravmåten sikrer deg mot tull, det verste som kan skje er at pakken kommer i retur etter en stund. Kjøper kan ikke hente pakken uten at du får pengene dine, det er garantien. Anonymkode: 4091d...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Del Skrevet 12. februar 2022 Alltid forhåndsbetaling på Vipps med sporing på pakken. På posten har jeg en bekjent som åpner pakken og viser innholdet og pakker det ned igjen mens jeg filmer. På den måten unngår jeg "artige" folk som sier at de ikke hat fått det de kjøpte. (Og dette har hendt). Anonymkode: 7bdc3...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg har kjøpt og solgt mye som måtte sendes, vippser beløp inkl frakt eller får det vippset fra kjøper. Jeg har sendt med sporing, da slipper man sutrete kjøper som påstår tingen aldri kom frem. Har gjerne sendt bilde av pakken og sporingsnummer også. Aldri vært noe tull. Om selger hadde forlangt oppkrav, hadde jeg ikke kjøpt hos vedkommende. Anonymkode: 43b70...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Del Skrevet 12. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Aldri vært noe tull. Om selger hadde forlangt oppkrav, hadde jeg ikke kjøpt hos vedkommende. Anonymkode: 43b70...664 Det er kjempeflott at du aldri har vært borti noe tull, men det er et kjent fenomen at det er mye tull med slikt på finn og andre steder. Postoppkravet sikrer mot det, såå stor er ikke prisforskjellen. Verdien på varen spiller selvsagt inn. Hadde ikke betalt oppkrav for en vare til 300 kroner, men til 3000 derimot, er det en god sikkerhet både for kjøper og selger. Men, enhver sin smak, noen nekter ting av prinsipp, andre liker å sikre seg Anonymkode: 4091d...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #8 Del Skrevet 12. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er kjempeflott at du aldri har vært borti noe tull, men det er et kjent fenomen at det er mye tull med slikt på finn og andre steder. Postoppkravet sikrer mot det, såå stor er ikke prisforskjellen. Verdien på varen spiller selvsagt inn. Hadde ikke betalt oppkrav for en vare til 300 kroner, men til 3000 derimot, er det en god sikkerhet både for kjøper og selger. Men, enhver sin smak, noen nekter ting av prinsipp, andre liker å sikre seg Anonymkode: 4091d...934 Når det er sagt, må jeg presisere min første post her; jeg krever ikke oppkrav - jeg krever at kjøper enten betaler alt på forhånd, eller velger oppkrav. Det er en god løsning, fordi folk er ulike. Greit å gi dem et valg da. Anonymkode: 4091d...934 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #9 Del Skrevet 12. februar 2022 Har solgt og kjøpt litt på Finn i det siste. kjøper har vippset penger for varen og frakt på forhånd. Selger har veid og målt pakken og funnet ut pris. Ikke opplevd noe tull enda, men har kun kjøpt/solgt for småbeløp opptil 300.- Anonymkode: 43e7a...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg har solgt en god del rimeligere saker, har stort sett alltid sendt med Posten, der er det best orden. Har sendt med Helt Hjem tre-fire ganger, den ene gangen trakk de meg dobbelt for forsendelsen, og jeg måtte selv purre på dem for å få beløpet tilbake. Postnord er det også mye tull med, men dette handler om saker vi har bestilt. Mye forsinkelser, og en gang hadde de lagt pakken på et gelender ved siden av huset vårt, jeg trodde først pakken ikke var kommet, men så oppdaget jeg den på kvelden på gelenderet..og pakken var blitt våt! Derfor foretrekker jeg helt klart Posten. Når jeg sender pakker jeg selv, bruker hva jeg har av esker eller gråpapir, finner ut porto og kjøper vippser. Sjekker gjerne ut kjøperen, om det er gode skussmål på Finn. Så sørger jeg selv for å sende raskt, gi beskjed når pakken er sendt, med bilde og kvittering. Har gode skussmål selv på Finn og har ikke opplevd noe problem med kjøpere ennå. Anonymkode: 2ddba...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #11 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg selger kun mot forhåndsbetaling av vare og porto på kjøpers risiko. Tar bilde av ferdig pakke på posten og frasier meg alt ansvar etter det. At kjøper ikke vil hente er skal ikke være mitt problem. Anonymkode: 87e41...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg har i 9 av 10 tilfeller brukt helthjem og det har aldri vært noe tull med dem. Kjøper vippser meg penger og ser at jeg har bestilt helthjem, og pga deres sporing ser både jeg og kjøpet hvor pakken er til enhver tid så de kan ikke komme i ettertid og si at pakken aldri ble sendt. Anonymkode: 4314b...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Del Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har kjøpt og solgt mye som måtte sendes, vippser beløp inkl frakt eller får det vippset fra kjøper. Jeg har sendt med sporing, da slipper man sutrete kjøper som påstår tingen aldri kom frem. Har gjerne sendt bilde av pakken og sporingsnummer også. Aldri vært noe tull. Om selger hadde forlangt oppkrav, hadde jeg ikke kjøpt hos vedkommende. Anonymkode: 43b70...664 Ikke sikkert. Jeg har opplevd at mottaker påstod at esken var tom da h*n mottok den. Å sende bilde av en ferdigpakket eske, sier fint lite i etterkant. Anonymkode: 7bdc3...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 12. februar 2022 #14 Del Skrevet 12. februar 2022 Det kommer an på prisen for varen. Ting under tusenlappen sender jeg ikke, med mindre kjøper forhåndsbetaler varen og porto, da sender jeg med sporing. Ting over tusenlappen sendes kun med postoppkrav, og oppkravsavgiften forhåndsbetalt. Har opplevd at ting sendes med oppkrav og ikke blir hentet, så jeg gidder ikke risikere sitte igjen med den utgiften... Og Helt Hjem skjer ikke, om ikke kjøper tar fult ansvar og insisterer. Det er alt for ofte at de pakkene blir slengt på døra midt på natta og er borte før mottaker våkner, så den risikoen tar jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 12. februar 2022 #15 Del Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trenger tips her. Jeg har solgt mye på finn, men alltid møtt kjøper personlig. Nå har jeg fått bud fra en som vil ha varen (en jakke) tilsendt, hun betaler porto. Hva er beste og enkleste måte å gjøre dette på? Postoppkrav hos Posten? helt hjem? andre løsninger? Og hvordan foregår betalingen når man gjør det sånn? Kom med deres tips og råd erfarne finn.no mennesker Anonymkode: 65bcb...2f3 Jeg har fått tilsendt fra selger med Helt Hjem, og begge ganger har det gått fint. Men jeg ville ikke sendt med dem selv. Kjøper vippser meg alltid inklusive porto, og jeg sender med sporing. Samme når jeg kjøper på finn, jeg vippser inklusiv porto, aldri hatt noen problemer. Men ser an selger selvsagt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå