Gå til innhold

Jeg har gitt min samboer og baby covid og sliter utrolig med skyldfølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i barnehage og ble dårlig plutselig på natten. Lå på rom med min samboer og testet meg med engang jeg sto opp og hadde positiv. Vi ble selvfølgelig stresset og bekymret og tenkte på senskader og spontan abort. Hun har en skanning neste uke og jeg er livredd for at jeg har forårsaket noe skader på babyen vår. Sitter å tenker hele tiden at jeg var så dum å ikke lå meg på sofaen når jeg fikk symptomer eller tok på meg maske.

Noen som har noen betryggende ord å dele eller vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 61785...cd9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. Det er som en mild forkjølelse å regne. Ingen av dere er vel over 90 eller veier over 400 kg? Og selv da hadde jeg tatt det med ro.

Anonymkode: 27feb...07b

• Liker 5
Skrevet

Tåpelig å ha dårlig samvittighet. Det er pandemi. Det handler ikke om deg alene…

• Liker 5
Skrevet
MapleSirup skrev (11 minutter siden):

Tåpelig å ha dårlig samvittighet. Det er pandemi. Det handler ikke om deg alene…

Dårlig samvittighet ovenfor min samboer ja. Ekstra tøft for gravide å ha covid.

Skrevet

Det går  nok bra, skal du se 😊😊 god bedring 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Slapp av. Det er som en mild forkjølelse å regne. Ingen av dere er vel over 90 eller veier over 400 kg? Og selv da hadde jeg tatt det med ro.

Anonymkode: 27feb...07b

Dust.

Anonymkode: c58d3...b06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i barnehage og ble dårlig plutselig på natten. Lå på rom med min samboer og testet meg med engang jeg sto opp og hadde positiv. Vi ble selvfølgelig stresset og bekymret og tenkte på senskader og spontan abort. Hun har en skanning neste uke og jeg er livredd for at jeg har forårsaket noe skader på babyen vår. Sitter å tenker hele tiden at jeg var så dum å ikke lå meg på sofaen når jeg fikk symptomer eller tok på meg maske.

Sykdommen er voldsomt smittsom. Ingen normale mennesker vil klandre deg for å ha familie. Husk også at omikron ikke er som delta. Ikke ta en masse sorger på forskudd. Hør hva legene sier, om det blir behov for dem.

• Liker 3
Skrevet

Overraskende hvor mange som ikke har forstått at alle kommer til å bli smittet, og at Omikron er mer å regne som en vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: 230f6...22a

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Overraskende hvor mange som ikke har forstått at alle kommer til å bli smittet, og at Omikron er mer å regne som en vanlig forkjølelse. 

Jeg ville passet på babyen hos en lege. Bare for å være forsiktig. Da kan du samtidig spørre om andre ting. Han eller henne vil fortelle deg mer om hva, om noe, du trenger å gjøre.

Edit: ikke meningen å gi deg skyldfølelse etc . Bare føre var etc. Det forskjell på å være forsiktig og å få panikk. De fleste blir jo ikke veldig syke. Uansett hva man leser i avisa, så er det ikke ebola vi snakker om.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Om hun er smittet, så ville hun med stor sannsynlighet ha blitt det uavhengig av hvor du sov, eller med eller uten maske. Dere spiser ved samme bord, tar på de samme tingene, pusser tenner på det samme badet (hvis dere ikke har flere bad) osv. Ergo - smitte er mer normalen enn unormalen.

Så er det forståelig at dere er usikre pga hennes graviditet. Men et foster er veldig godt beskyttet, og det går nok bra uansett hennes smittesituasjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dårlig samvittighet ovenfor min samboer ja. Ekstra tøft for gravide å ha covid.

Irrasjonelt og tåpelig. 

• Liker 1
Skrevet

Er hun vaksinert? Det går sikkert helt fint. Og dette er virusets feil, og ikke din. Lykke til! ❤

Anonymkode: 4edb6...06e

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slapp av. Alle får før eller siden. Hadde ikke du smittet dem ville de fått det et annet sted. 

Skrevet

Jeg er gravid, og hadde overhodet ikke klandret mannen om han smittet meg. Sånn er livet. Jeg er vaksinert, så det skal gå helt fint! Er mer redd omgangssyke for å være ærlig! 

Anonymkode: 8946e...ebf

Skrevet

Hvor langt er hun på vei? Er hun vaksinert?

Hvis hun blir syk og spesielt hvis hun er uvaksinert er det jo bare å følge litt med på formen. Om hun blir veldig dårlig kontakter dere lege med en gang, men hvis ikke går det nok helt fint ❤️ Er dere bekymret kontakter dere uannsett fastlegen for informasjon om det er noe å tenke på. 

Om hun får feber kan det være lurt å ta litt paracet. 

Anonymkode: 88049...92b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sannhet med modifikasjoner. De regner vel med at rundt 3 mill i Norge kommer til å bli smittet. Det betyr at det er en del igjen som ikke blir det. Omikron er generelt lettere enn de foregående variantene ja, men av de jeg kjenner som har hatt den i siste tiden så har omtrent halvparten blitt ganske sjabre og fått feber og hodepine, selv om de på ingen måte er blitt "innleggelsessyke". God ting er at det varer gjerne bare 1-2 dager før det er på forkjølelsesnivå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Overraskende hvor bastant du er.

Ja, alle skal bli få covid-19 om de vil eller ei, men det er ikke gitt at en opplever sykdommen som en "vanlig/mild forkjølelse", selv om en er vaksinert uten underliggende sykdommer.

Anonymkode: 19cf0...129

Skrevet
3 hours ago, Cata said:

Sannhet med modifikasjoner. De regner vel med at rundt 3 mill i Norge kommer til å bli smittet. Det betyr at det er en del igjen som ikke blir det. Omikron er generelt lettere enn de foregående variantene ja, men av de jeg kjenner som har hatt den i siste tiden så har omtrent halvparten blitt ganske sjabre og fått feber og hodepine, selv om de på ingen måte er blitt "innleggelsessyke". God ting er at det varer gjerne bare 1-2 dager før det er på forkjølelsesnivå. 

Det er mangle fler enn 3 millioner som kommer til å bli smittet, selv om det kanskje er rundt 3 millioner som vil bli smittet iløpet av denne bølgen. (Og akkurat hvor mange det ersom får corona I denne bølgen er vanskelig å modellere da det er mye usikkerhet i forutsetningene, men det kan godt hende 3 millioner ikke er så inmari galt estimat).

Men det kommer uansett til å være sporadiske tilfeller fremover og når immuniteten faller så vil det komme nye bølger, som forhåpentligvis gradvis blir mindre. Etter ytterligere noen bølger vil det ikke være mange usmittede igjen.

Anonymkode: f9f40...ce3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har 2 vaksinedoser og jeg har vært sengeliggende i 2 uker nå på grunn av omicrom. Dagene er et sammensurium av trykk i hodet, snørr, sår hals, svimmelhet, tørrhoste og oppkast. Så ikke som en vanlig forkjølelse nei. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å unngå covid nå, de fleste vil få det fremover. Du var forsiktig, og det er ikke din skyld. De gravide jeg kjenner har hatt det, og det har gått helt fint (ikke at det er så veldig mange da). Jeg kjenner også en nyfødt som fikk det nå nylig, da han var under to uker gammel, uten å bli særlig syk. 

Anonymkode: a44d8...222

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...