AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 I morgen SKAL jeg ha en mobilfri dag. Eller nei, det klarer jeg ikke. Men, den skal få ligge i et annet rom enn meg. Sånn at jeg må gå ned trappen for å se på den. Mobilen ligger alltid ved siden av meg. Jeg er ofte halvt på mobilen, halvt i en samtale. NÅ er det nok. Sønnen min må jo legge merke til det. Han er seks år. Jeg har dårlig samvittighet. Hvordan kan en bli flinkere til å være mer tilstedet? Jeg vil jo ikke han skal huske en mor som satt og scrollet på mobilen hele dagen! Hjelp. Anonymkode: d7250...f36 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Føler det samme. Mobilen har tatt helt overhånd. Har jeg 15 ledige sekunder må jeg skrolle. Jeg har satt på sperre på iphonen som «sperrer» alle apper fra 16-19 hver dag etter barnehagen. Har slettet apper og vi kjører mobilfritt soverom før vi legger oss (leser bok). Tenkte å finne meg en selvhjelp bok eller noe Anonymkode: 5abe7...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Sliter med det samme 😭 plukker opp mobilen hele tiden helt ubevisst og automatisk. En helt vanvittig "avhengighet " og såå bortkastet. Tenker hele tiden at jeg skal skjerpe meg men klarer ikke 😭 Anonymkode: 13707...08f
Flintis Skrevet 12. februar 2022 #4 Skrevet 12. februar 2022 Det går an å kjøpe en gammeldags mobiltelefon for å ringe og sende meldinger med, den er ikke så underholdende da. Det med sperrer høres interessant ut, men de er vel kanskje enkle å omgå?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Klart barna ser det, da vet de at de også kan sitte å glo i en skjerm hele dagen når dere gjør det. Anonymkode: 098af...d07 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 Jeg har ikke barn. Eller et liv for den slags skyld. Men mobilen driter jeg i. Hater å snakke i telefon og hater å få meldinger. Skulle gjerne vært foruten. Hva er du avhengig av å sjekke egentlig? Jeg skrur av lyden på telefonen så jeg slipper mas. Anonymkode: c2367...65a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 Jeg føler seriøst at jeg trenger hjelp. Den er med meg overalt! På do, ved middagen (ser ikke på den da, men den ligger ved siden av meg) I senga (som nå) Tar den opp heeele tiden. Og det gir meg jo ingenting. Og gjør meg bare fjern. Herregud hva lærer barna av dette. Jeg må jo konstant underholdes. Føler meg sliten og. Det er jo inntrykk 24/7, hjernen får ikke ro. -ts Anonymkode: d7250...f36
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #8 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke barn. Eller et liv for den slags skyld. Men mobilen driter jeg i. Hater å snakke i telefon og hater å få meldinger. Skulle gjerne vært foruten. Hva er du avhengig av å sjekke egentlig? Jeg skrur av lyden på telefonen så jeg slipper mas. Anonymkode: c2367...65a Skulle så gjerne hatt det sånn. Jeg er helt avhengig. Skammer meg. Flykter inn i den hele tiden. -ts Anonymkode: d7250...f36
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #9 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Klart barna ser det, da vet de at de også kan sitte å glo i en skjerm hele dagen når dere gjør det. Anonymkode: 098af...d07 Ja, klart barna ser og lærer. Jeg må seriøst ta tak 😔 Vi har regler for barna. De holder dem greit. Mannen er ikke på tlf så mye. Han irriterer seg over meg. (Forståelig nok) Jeg vet ikke hva jeg flykter inn i heller. Sjekker VG, Dagbladet, diverse aviser, insta, snap, Facebook. Chatter med venner/familie. Går inn på kvinneguiden. Og samme runden- om og om igjen. Det er noe dritt. Jeg føler ikke at jeg har kontroll. -ts Anonymkode: d7250...f36
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Skrevet 12. februar 2022 Flintis skrev (12 minutter siden): Det går an å kjøpe en gammeldags mobiltelefon for å ringe og sende meldinger med, den er ikke så underholdende da. Det med sperrer høres interessant ut, men de er vel kanskje enkle å omgå? Hadde ikke gått med en sånn mobil da jeg bruker apper og mobil mye i jobbsammenheng. Men, takk for tips 👍 -Ts Anonymkode: d7250...f36
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #11 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sliter med det samme 😭 plukker opp mobilen hele tiden helt ubevisst og automatisk. En helt vanvittig "avhengighet " og såå bortkastet. Tenker hele tiden at jeg skal skjerpe meg men klarer ikke 😭 Anonymkode: 13707...08f Ja, det er så utrolig vannskelig! Nå har jeg baby i magen og, vil være tilstedet for babyen. Ikke glo i den dumme mobilen hele dagen. Men, herregud så vanskelig det skal være!! -Ts Anonymkode: d7250...f36
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Føler det samme. Mobilen har tatt helt overhånd. Har jeg 15 ledige sekunder må jeg skrolle. Jeg har satt på sperre på iphonen som «sperrer» alle apper fra 16-19 hver dag etter barnehagen. Har slettet apper og vi kjører mobilfritt soverom før vi legger oss (leser bok). Tenkte å finne meg en selvhjelp bok eller noe Anonymkode: 5abe7...ab6 Hvordan setter jeg på disse sperrene? Ja, rop ut om du finner en bok som hjelper. -Ts Anonymkode: d7250...f36
Flintis Skrevet 12. februar 2022 #13 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde ikke gått med en sånn mobil da jeg bruker apper og mobil mye i jobbsammenheng. Men, takk for tips 👍 -Ts Anonymkode: d7250...f36 Jeg tenkte mer til privat bruk, eller der en ønsker å være tilstede. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #14 Skrevet 12. februar 2022 Uff samme her.. en uting. klarer ikke la være. Mine barn er ungdommer. Da de var små hadde jeg ikke smartphone. Anonymkode: ddf8c...4d9
princeofithilien Skrevet 12. februar 2022 #15 Skrevet 12. februar 2022 Kanskje du rett og slett skulle sletta veldig mange av appene på telefonen din? Da er de jo ikke der for å friste deg til å kikke på dem! Hvis du har en laptop eller ipad kan du jo ta fram den en gang imellom, og ordne nødvendige ting derfra isteden
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #16 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle så gjerne hatt det sånn. Jeg er helt avhengig. Skammer meg. Flykter inn i den hele tiden. -ts Anonymkode: d7250...f36 Ts! Jeg gir deg en utfordring. Til søndag, sannsynligvis en dag du ikke skal en dritt, slår du den av å legger den bort. Prøv på det. Samme med pc og nettbrett, slå det av. Så snakkes vi. Aiii? Anonymkode: 098af...d07 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #17 Skrevet 12. februar 2022 Først av alt- det skal mye til for å innse man er avhengig, du burde være stolt av deg selv 😊 Hva scroller du mest på? Facebook? Instagram? Slett det fra telefonen og gi deg kun lov å bruke det på pc, det er mer omstendig. Om det ikke fungerer: Slett apper, kjøp deg en telefon uten smarttilgang med tvillingsim. Bruk smarttelefon på jobb og den "usmarte" hjemme. Jeg kuttet min skjermtid med 7(!!!) timer daglig da jeg slettet Facebook, Instagram og Twitter fra telefonen. Har skrudd av varsler på snap. Nå glemmer jeg å sjekke dem på pc også, og sover bedre, jeg er mye mer tilstede og har mye mer tid til å gjøre ting som faktisk gir meg noe. Har begynt å lære meg gitar istedet og har sydd min første kjole. Utrolig hvor mye tid man bruker på SoMe...her har tidsklemma blitt mye mindre. Lykke til ❤ Anonymkode: 35ab8...4f7 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #18 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, klart barna ser og lærer. Jeg må seriøst ta tak 😔 Vi har regler for barna. De holder dem greit. Mannen er ikke på tlf så mye. Han irriterer seg over meg. (Forståelig nok) Jeg vet ikke hva jeg flykter inn i heller. Sjekker VG, Dagbladet, diverse aviser, insta, snap, Facebook. Chatter med venner/familie. Går inn på kvinneguiden. Og samme runden- om og om igjen. Det er noe dritt. Jeg føler ikke at jeg har kontroll. -ts Anonymkode: d7250...f36 Uff samme her. Så er jeg ansvarlig for sosiale medier på jobben og måtte opprette bruker for jobben på TikTok. Vipps ble jeg hektet på TikTok 😩 Kan ikke slette det heller, fordi sjefen har planer om å bruke alt av sosiale medier til å vise oss frem. Uff, telefonen er virkelig en velsignelse og en forbannelse. Anonymkode: 74ff1...860
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #19 Skrevet 12. februar 2022 Jeg er i samme båt!! Og jeg spyr av meg selv🤮🤮 Det er helt latterlig hvor lite selvkontroll jeg har når det kommer til telefonen!!!! Om jeg kunne lagt meg inn på mobilavrusning, hadde jeg gjort det!! Scrollingen min er såååå hjernedød!!! Blir apatisk av den🙈 Og jeg er SÅ skamfull over skjermtiden min!! Jeg er hjemmeværende med barn og trenger ikke smarttelefon en gang.. For min del er det rett og slett bare latskap og skammelig dårlig selvkontroll😱😭 Anonymkode: 44d90...be8
visp Skrevet 12. februar 2022 #20 Skrevet 12. februar 2022 Det er noe man ser mer og mer og det er jo veldig fokus på hvor stort problem det har blitt. Dere har fått barn og bør absolutt være tilstedeværende. Sett på alarmen hver annen time. Da får dere lov til å bruke fem minutter på telefonen, så dere må jo sjekke fort. Etter en uke setter dere på alarmen hver tredje time etc. Når ungene har lagt seg er det fritt fram, men dere blir kanskje mer bevisst på hvor lite det er å hente ved å hele tiden sjekke. Ser dere en hel episode av en serie uten å sjekke telefonen, f.eks?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå