Gå til innhold

Jeg har selvmordstanker og får ikke hjelp raskt nok

Anbefalte innlegg

Gjest Knutern201
Skrevet

Jeg har i en periode nå på et halvt år slitt med selvskading og selvmordstanker. Jeg har aldri motet til å faktisk ta selvmord, det eneste som holder meg i live akkurat nå er hunden min. Jeg har time til psykiater om to måneder, og jeg har sagt til legen at jeg sliter med selvskading, han skulle prøve å få en tidligere time, men det var tydeligvis til ingen nytte. Jeg har mista så mye glede over livet, håper hver kveld at jeg ikke våkner neste morgen. Ingenting gir meg den samme gleden lengre, trening er kjedelig, mat er ikke godt, spill er ikke morsomt, og å være med venner tapper meg for energi. Vet ikke hva jeg skal gjøre, føler ikke jeg blir tatt på alvor. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møt opp på legevakten i natt og si du trenger hjelp før du tar livet ditt. De plikter å ta deg inn og tilkaller backup lege om det trengs for å snakke med deg. Du ber de varsle akutt teamet i kommunen, så du får hastetime der til uka.

Anonymkode: 9af6f...507

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Møt opp på legevakten i natt og si du trenger hjelp før du tar livet ditt. De plikter å ta deg inn og tilkaller backup lege om det trengs for å snakke med deg. Du ber de varsle akutt teamet i kommunen, så du får hastetime der til uka.

De plikter å ta inn, men tilkaller backup lege? Hvor i alle dager har du det fra? Så mye rart folk får for seg. 

Anonymkode: 90829...56e

• Liker 1
Skrevet

Klem til deg❤ Hold ut! Det er depresjon som gjør at livet virker meningsløst. Depresjon får farger til å blekne. Mat til å miste smak. En slutter å se frem til ting, og alt føles bare som et ork. 

Men, dette er ikke deg. Langt der inne finnes en person med lyst til å leve. Livsgnisten bor i deg, men den trenger å vekkes. Akkurat nå sover den. 

Gi bare ikke opp. Livet er så langt, og ingenting er statisk. Det du føler i dag, sånn som du har det nå, vil du ikke ha det for alltid. Ting kan skje. 

Du har søkt hjelp. Det er livsgnisten din som søker hjelp. Flammen er ikke helt slukket, det er en gnist der. Du vil leve! Du vil bare ikke ha det så vondt slm du har det nå. 

Nå må du bare holde ut. Prøv å gjøre små ting som tidligere gav deg glede. Spis selv om maten ikke smaker. Gå en tur selv om det føles som et ork. 

En dag er det din tur, hjelpen er på vei. Hold bare ut nå. Og gjør deg klar til å gå inn i endringsprosess. Livet kan bli bra! Livet SKAL bli bra ❤

Anonymkode: 19365...ba8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kontakt legevakten, som igjen vil kontakte AAT. Da får du en samtale og vurdering, som kan ende i innleggelse eller kjapp poliklinisk time på DPS. 

De er pliktet til å ta deg alvorlig. 

Ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: 49c68...5b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De plikter å ta inn, men tilkaller backup lege? Hvor i alle dager har du det fra? Så mye rart folk får for seg. 

Anonymkode: 90829...56e

Jeg har egenerfaring med det. De tok meg inn og ringe en annen lege som kom for å hjelpe meg. Så det er ikke noe jeg bare tok fra løse lufta.

Skrevet

Vet du hva. En dag i fremtiden venter det en helt spesiell nydelig dag på deg. Den første av veldig mange slike dager, venter på nettop deg.

Uansett hvor mørkt det er på din vei akkurat nå, så vil du finne lyset igjen snart!

Du er elsket og vi trenger å ha deg her i dette livet, for du er her av en grunn sammen med alle oss her. Akkurat nå!

Du har mye godt i vente, og du har mange gode ting å utrette! :)

stor klem❤

Anonymkode: 5d22c...e7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Reis opp til legevakten nå, å si at du må ha hjelp med en gang, da du frykter for livet ditt. Sørg for å få noen til å reise til hunden din, slik at det ikke gnager på samvittigheten din. 

Det kommer bedre dager, og det er hjelp å få. ❤️

Anonymkode: 29865...643

• Liker 1
Skrevet

Det å ha mangel på glede, og å ville dø er ikke det to forskjellige ting? For VIL du egentlig dø? Jeg har definitivt vert uten glede lenge, mens jeg har vært kronisk syk og følt at ting er veldig mørkt, men jeg ville aldri dø heller. Du trenger bare å komme deg gjennom de vonde dagene, så kommer det nye dager som er lysere og gir mer håp.

Jeg gikk også fra meditasjon, som ikke funka lenger, til å be. Jeg har ikke tenkt til å prøve å frelse deg, men alt jeg kan si er at jeg følte meg mindre aleine da. Jeg tenkte at jeg skulle gi det en måned, og det var veldig sunt for hodet mitt fordi jeg ble tryggere, roligere og følte meg mindre aleine. 

Uansett det kommer til å bli bedre. Mental helse har også en hjelpetelefon du kan ringe til.Om du plutselig trenger å snakke med noen. ❤️

Anonymkode: 5382a...1d4

• Liker 1
Gjest Knutern201
Skrevet

Takk for fine svar alle sammen, jeg setter så stor pris på det❤️ Tror ikke det er noe fare for at jeg tar livet mitt slik som det er nå, men er redd for hva jeg kan finne på over tid. Skal ta kontakt med lege enten i morgen eller mandag.

Skrevet
Knutern201 skrev (1 minutt siden):

Takk for fine svar alle sammen, jeg setter så stor pris på det❤️ Tror ikke det er noe fare for at jeg tar livet mitt slik som det er nå, men er redd for hva jeg kan finne på over tid. Skal ta kontakt med lege enten i morgen eller mandag.

Gjør det❤ Vi heier på deg! 

Anonymkode: 19365...ba8

Skrevet

Gode tanker til deg ♥️ Tenk at hunden trenger deg, og ingen andre kan erstatte akkurat deg!

Du må bare pushe på og la de skjønne alvoret!! Ønsker deg alt godt ♥️ 

Skrevet

Åh kjære deg❤

Nå fikk jeg ordentlig vondt av deg. Du er så viktig! Du betyr så mye! 

Og det vil komme fine dager.❤

Akkurat nå opplever du tunge dager og det må du få hjelp til. Jeg håper du får all hjelp i verden og du må holde ut. Ting blir bedre. 

Lov å holde ut❤

Anonymkode: 2465d...8a6

Skrevet

Jeg forstår deg! Livet er ikke lett. Noen ganger orker man bare ikke mer. Har en bror som tok livet sitt. Kommer nok aldri over det. Husk på at det alltid er noen som er glad i deg. Om så det bare er oss her på forumet. Folk bryr seg. Det er bare å strekke ut en hånd. Selv om det føles ut som du bare bryr folk. Men det gjør du ikke. 

Tror jeg hadde gjort alt for at ingen andre skal ta livet sitt. 

Anonymkode: c90da...5cc

Skrevet

Jeg forstår deg, jeg har vært og er der selv. Ta kontakt med legevakt.

Klem

Anonymkode: f0d31...db9

Skrevet (endret)

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen Perelandra, mod.

Oppdatering: Tråden er ryddet for beskrivelse av selvmordsmetoder og svar til dette.  

Endret av Perelandra
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...