Gå til innhold

Har søkt på liten deltidsstilling - plutselig blir det snakk om "en del ekstravakter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte nylig på en deltidsjobb. Det er snakk om et par kvelder i uka, samt annenhver lørdag. Jeg var på intervju i går, og da ble det tatt opp at de så for seg at det kunne bli en del ekstravakter og sommerferiearbeid. Jeg presiserte at jeg søkte en så liten stilling fordi jeg ikke ønsker å jobbe mer enn det, og at om jeg ville ha jobbet mer, hadde jeg heller søkt på en av de større stillingene. Likevel, de ville vite om jeg var fleksibel og åpen til å jobbe mer enn stillingsprosenten.

Og dum som jeg var, så svarte jeg "ja" med et smil. Er et selvoppofrende servicemenneske som stadig tråkker over egne grenser for å tilfredsstille andre mennesker, og nå klarte jeg altså å si meg villig til eventuelt masse ekstraarbeid. Angret selvsagt etterpå, men sånn er jeg i møte med andre: smiler og godtar og svarer "ja" på ting jeg egentlig vil si nei til.

Nå er jeg redd de skal tilby meg stillingen. Jeg vil jo gjerne ha jobben, men kun de prosentene som sto oppført i stillingsannonsen. Hva i all verden gjør eller sier jeg dersom jeg blir tilbudt jobben? Kan vel ikke akkurat si rett ut at jeg løy om at jeg sa ja til å jobbe masse ekstra? Har malt meg inn i et hjørne her😕

Anonymkode: 3423b...5de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare takke nei til ekstravakter når de spør da? 

Anonymkode: 3bfb8...e2d

• Liker 4
Skrevet

Du takker ja til jobben og nei til ekstravakter når de spør 

Anonymkode: 068cf...dd7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i all verden gjør eller sier jeg dersom jeg blir tilbudt jobben? Kan vel ikke akkurat si rett ut at jeg løy om at jeg sa ja til å jobbe masse ekstra? Har malt meg inn i et hjørne her😕

Si ja til litt ekstra vakter i begynnelsen. Og etter noen uker sier du at det har oppstått noe slik at du ikke lengre kan ta ekstravakter.

Anonymkode: dac0d...3a8

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobber som butikksjef i en kjedebutikk med flere deltidsansatte i små stillinger. I stillingsannonsene våre står det noe sånt som at vi ønsker at man er fleksibel og kan ta på seg ekstravakter ved sykdom, i julerushet og ved ferieavvikling. 

Før sommerferien spør jeg hvem som kan jobbe ekstra og hvor mye som er aktuelt. Jeg ansetter som regel to-tre sommervikarer for å få dekket opp alle vaktene, det er sjelden de deltidsansatte kan/vil jobbe nok til at kabalen går opp. 

Samme er det når det nærmer seg julehandel. De ansatte blir spurt om de vil jobbe mer enn vanlig i julestria og hvor mye ekstra de kan/vil ta på seg. Så ansettes det flere julehjelper i tillegg, for det er ikke nok at de faste jobber litt ekstra.

Så er det jo sykdom fra tid til annen som gjør at de blir spurt stille opp ekstra fra tid til annen, pga pandemien har det jo vært litt mer fravær enn normalt de siste par åra.

Hos oss er det lov å si nei. De som jobber i de små deltidsstillingene har alle andre forpliktelser ved siden av; studier, en annen jobb etc. og jeg som sjef er fullstendig klar over at det er begrenset hvor mye de kan stille opp. Så lenge de ikke bare sier nei, men stiller opp innimellom synes jeg det er helt greit.

Anonymkode: 262bf...3c1

Skrevet

Du sier ingen ting, men sier ja til noen ekstravakter i prøvetiden. Så begynner du å si nei. 

Anonymkode: ebd07...24b

Skrevet

Det må jo gå an å si at man ikke er interessert i lange perioder med mye ekstra (feks sommerferie eller ved langtidssykemeldte), men at du kan stille opp ved akutt fravær av og til, fordi du i utgangspunktet ikke har plass til mer enn 30% (eller hva annonsen sa) i hverdagen din. 

Skrevet

Lest annonsen skikkelig og sikker på at det ikke står "ekstra ved behov"? For det er veldig vanlig i slike stillinger.

Man må ha en viss bemanning og det finnes grenser for hvor mange man kan ha ansatt i tilfelle sykdom eller , derfor blir det ofte litt ekstra på de laveste vaktene. Har aldri hatt en ansatt eller kollega som ikke er klar over det eller som ikke ønsker noe ekstra.

Skal du krangle på det bør du si nei takk og la en annen få jobben. 

Anonymkode: 954e9...b11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du ikke bare takke nei til ekstravakter når de spør da? 

Anonymkode: 3bfb8...e2d

Jeg sliter virkelig med å si nei når jeg har sittet i intervjuet og sagt at "selvsagt kan jeg ta ekstravakter og jobbe mer om sommeren". Føler jeg lyver...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sliter virkelig med å si nei når jeg har sittet i intervjuet og sagt at "selvsagt kan jeg ta ekstravakter og jobbe mer om sommeren". Føler jeg lyver...

Du gjør jo det!

Anonymkode: 7bbdb...87d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lest annonsen skikkelig og sikker på at det ikke står "ekstra ved behov"? For det er veldig vanlig i slike stillinger.

Man må ha en viss bemanning og det finnes grenser for hvor mange man kan ha ansatt i tilfelle sykdom eller , derfor blir det ofte litt ekstra på de laveste vaktene. Har aldri hatt en ansatt eller kollega som ikke er klar over det eller som ikke ønsker noe ekstra.

Skal du krangle på det bør du si nei takk og la en annen få jobben. 

Har nilest annonsen flere ganger nå. Står ingenting om noe ekstra. Men så googlet jeg litt, og det viser seg at konsernet har sparket en hel haug av ansatte fordi de ansatte ikke var villige til å gå ned i stillingsprosent. Nå ansetter de igjen, men kun små stillinger, slik at de kan benytte seg av mye ekstravakter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler? Det ER løgn.

Det du må huske er at du kan jobbe og skape dårlig stemning ved å juge deg til jobben. Men videre skal du gjerne ha med deg en attest og referanse....

Du kan ikke en ting på et intervju og gjøre noe annet i praksis.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gjør jo det!

Anonymkode: 7bbdb...87d

Ja, det er jo det jeg sier. Jeg har ikke samvittighet til å holde på sånn. Folk flest juger så det renner i intervjuer, sitter og forteller om hvor flinke de er og hvor mye de kan. Jeg følte jeg ble litt tatt på senga, og hadde ikke svart det samme dersom jeg ikke hadde vært så people pleaser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler? Det ER løgn.

Det du må huske er at du kan jobbe og skape dårlig stemning ved å juge deg til jobben. Men videre skal du gjerne ha med deg en attest og referanse....

Du kan ikke en ting på et intervju og gjøre noe annet i praksis.

Flere her sier jo det er greit å takke ja til jobben, men nei til ekstravakter.

Men jeg sov på det i natt, og merker jeg ikke er interessert. Når de utlyser en liten stilling, og jeg presiserer i intervjuet at jeg vil ha en LITEN stilling, så mister jeg lysten når de snakker om ekstravakter og sommerferiejobbing. I min forrige jobb hadde jeg ikke ferie i TRE år, fordi de ikke hadde noen til å jobbe for meg. Så jeg kjenner at jeg ikke vil gå inn i noe sånt igjen. Har barn som har åtte ukers sommerferie, og da kan ikke (les: vil ikke) jeg skru opp jobbingen. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere her sier jo det er greit å takke ja til jobben, men nei til ekstravakter.

Men jeg sov på det i natt, og merker jeg ikke er interessert. Når de utlyser en liten stilling, og jeg presiserer i intervjuet at jeg vil ha en LITEN stilling, så mister jeg lysten når de snakker om ekstravakter og sommerferiejobbing. I min forrige jobb hadde jeg ikke ferie i TRE år, fordi de ikke hadde noen til å jobbe for meg. Så jeg kjenner at jeg ikke vil gå inn i noe sånt igjen. Har barn som har åtte ukers sommerferie, og da kan ikke (les: vil ikke) jeg skru opp jobbingen. 

Du passer på å få frem at du presiserte liten stilling i intervjuet. Og med det hopper elegant over at du også sa at du kunne ta ekstravakter.

Lærdom: på neste intverju, ikke si ja til noe du vet du ikke vil. I tillegg bør du kanskje øve på å være veldig tydelig, for hadde du hatt like klar tale i intervjuet som tidvis i denne tråden, hadde det aldri blitt noe problem.

Anonymkode: 4eb71...635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...