Gå til innhold

Mannen min ønsker å gå ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo😀

Mannen min er en jojoslanker, og har periodevis klart å gå ned mye. Han er overvektig. I dag fortalte han meg at han aldri har veid så mye som nå, og jeg vet at han vil gjøre noe med det. Han har et helt annet kosthold enn meg; han spiser ikke frokost, han er ikke glad i brød, han spiser mye til middag og veldig mye til kvelds. Han spiser mye salt mat og drikker mye sukkerfri brus. Jeg ønsker gjerne å hjelpe han, men vet ikke helt hvordan.. Han har en stillesittende jobb, og lite energi til trening på kvelden. 

Anonymkode: b2fac...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å porsjoner middag og ha middager med mye grønnsaker. Er dere mer sulten etter porsjonen, så er det bare å ha på mer grønnsaker.

Siden han ikke spiser frokost og kanskje ikke lunsj heller (du skriver ingenting om det), så gjør det ikke noe om han spiser mer til middag og kvelds, da han faktisk dropper to av dagens måltider. Om du spiser alle kaloriene i ett måltid, eller deler det opp i mange små spiller ingen rolle, det er om å gjøre å finne hva som passer for deg selv👍🏻

Sukkerfri brus synes jeg han kan fortsette med hvis det gir han glede. Det er dumt å droppe alt som gir kos. Bytt ut lørdagsgodt med popcorn, dip og masse deilige grønnsaker. Og vil dere kose dere på kvelden i ukedagene, så ha dip og grønnsaker tilgjengelig.

Også er det noe som heter mat=kilo, trening=cm. Det er ikke nødvendig å stresse han ut på tur, det viktige er å få et godt kosthold.

Dette ble litt rotete med mange forskjellige punkter, men jeg håper du kan få litt inspirasjon ihvertfall😄 Og du som kone må være snill å ikke dra med masse drittmat inn i huset bare fordi du ikke har planer om å slanke deg. Du sier du vil hjelpe han, så du gjør sikkert ikke det, men vet mange har holdningen at de ikke skal trenge å droppe godteri bare fordi partner slanker seg. Det er veldig viktig å kunne være to om det og slippe å se en halvspist chipspose i skapet.

Anonymkode: 3e19e...1a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Begynn å porsjoner middag og ha middager med mye grønnsaker. Er dere mer sulten etter porsjonen, så er det bare å ha på mer grønnsaker.

Siden han ikke spiser frokost og kanskje ikke lunsj heller (du skriver ingenting om det), så gjør det ikke noe om han spiser mer til middag og kvelds, da han faktisk dropper to av dagens måltider. Om du spiser alle kaloriene i ett måltid, eller deler det opp i mange små spiller ingen rolle, det er om å gjøre å finne hva som passer for deg selv👍🏻

Sukkerfri brus synes jeg han kan fortsette med hvis det gir han glede. Det er dumt å droppe alt som gir kos. Bytt ut lørdagsgodt med popcorn, dip og masse deilige grønnsaker. Og vil dere kose dere på kvelden i ukedagene, så ha dip og grønnsaker tilgjengelig.

Også er det noe som heter mat=kilo, trening=cm. Det er ikke nødvendig å stresse han ut på tur, det viktige er å få et godt kosthold.

Dette ble litt rotete med mange forskjellige punkter, men jeg håper du kan få litt inspirasjon ihvertfall😄 Og du som kone må være snill å ikke dra med masse drittmat inn i huset bare fordi du ikke har planer om å slanke deg. Du sier du vil hjelpe han, så du gjør sikkert ikke det, men vet mange har holdningen at de ikke skal trenge å droppe godteri bare fordi partner slanker seg. Det er veldig viktig å kunne være to om det og slippe å se en halvspist chipspose i skapet.

Hei, og takk for et fint svar 🙂 jeg er opptatt av god og sunn mat, og har selv gått ned over 20 kg de siste årene. Han er gjerne den som drar inn «drittmat», og ikke klarer å begrense seg. Han har vært mye frustrert fordi jeg er «så flink», men jeg prøver å få han med på sunn mat, trening i stua og porsjonsbegrensning. På middagen kan jeg bidra med et sunt måltid, da jeg alltid laget middag. Det er kveldssnacksingen som er hans store utfordring. Og kanskje motivasjonen? Han er utrolig dedikert da han bestemmer seg, men jeg kan ikke gå inn med et strengt regime som han ikke blir med på heller 🙂 

Det stemmer at han ikke spiser (så mye) til lunsj, han er helt motsatt av meg, hehe! Tenker jeg skal ta en prat med han, og høre om vi skal ta litt grep sammen, gjøre det til en koselig greie 🙂

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lettere å spise både mindre og ikke minst sunnere til middag og kveldskos dersom jeg har spist mer tidligere på dagen. Mye lettere å spise sunt til frokost og lunsj. Og da er ikke sulten så stor på ettermiddagen når jeg også er sliten og mindre viljesterkt. Og ikke minst så må dette være hans prosjekt, du kan støtte og legge tilrette, men motivasjonen og innsatsen må ikke ligge hos deg.

Anonymkode: dab28...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan periodisk faste være noe for han? Siden han av seg selv spiser lite tidlig på dagen. Prøv å les dere opp litt på det. Det funker best dersom han faktisk faster og ikke går og småspiser istedetfor skikkelig frokost, da er man like langt. Men hvis han faktisk ikke er sulten tidlig på dagen så kan han prøve å utsette dagens første måltid og holde seg til vann eller kaffe.

Funker så klart best med ordentlig mat til måltidene, ikke junk :) Men cluet er de gode pausene kroppen får fra mat.

Anonymkode: 1cb81...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hallo😀

Mannen min er en jojoslanker, og har periodevis klart å gå ned mye. Han er overvektig. I dag fortalte han meg at han aldri har veid så mye som nå, og jeg vet at han vil gjøre noe med det. Han har et helt annet kosthold enn meg; han spiser ikke frokost, han er ikke glad i brød, han spiser mye til middag og veldig mye til kvelds. Han spiser mye salt mat og drikker mye sukkerfri brus. Jeg ønsker gjerne å hjelpe han, men vet ikke helt hvordan.. Han har en stillesittende jobb, og lite energi til trening på kvelden. 

Ganske vanskelig å gjøre noe med folk som ikke er motiverte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er så motivert, hvorfor er ikke han selv i gang med research? Hvis endring skal skje må han ville det selv og gjøre det selv. Det hjelper ikke hvor mye du forteller ham hva som skal til.

Anonymkode: b139f...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her 😃 vet ikke om han er motivert eller ikke. Han sa bare som en tilfeldig kommentar i går at han aldri har veid så mye, og så snakka vi ikke så mye mer om det. Jeg visste ikke helt hva jeg skal si. Jeg har lyst til å motivere han og tilrettelegge, men er helt for at han skal gjøre jobben selv. Det blir ikke mye endring jeg må gjøre, i og med at jeg holder på med en livsstilsendring selv 🙂 periodisk faste kan være en aktuell inngang! Mulig jeg slenger meg med også, det kan jo være fint å ha noe til felles 😃 alt jeg ønsker er å være en støttende kone som kan hjelpe med motivasjon og tilrettelegging der jeg kan, jeg elsker han uansett, men vil at han også skal leve lenge og føle seg vel 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS her 😃 vet ikke om han er motivert eller ikke. Han sa bare som en tilfeldig kommentar i går at han aldri har veid så mye, og så snakka vi ikke så mye mer om det. Jeg visste ikke helt hva jeg skal si. Jeg har lyst til å motivere han og tilrettelegge, men er helt for at han skal gjøre jobben selv. Det blir ikke mye endring jeg må gjøre, i og med at jeg holder på med en livsstilsendring selv 🙂 periodisk faste kan være en aktuell inngang! Mulig jeg slenger meg med også, det kan jo være fint å ha noe til felles 😃 alt jeg ønsker er å være en støttende kone som kan hjelpe med motivasjon og tilrettelegging der jeg kan, jeg elsker han uansett, men vil at han også skal leve lenge og føle seg vel 😃

Jeg synes det høres supert ut av deg å ta initiativ. Kan være det er bare det han trenger😁 Jeg er selv overvektig og synes det er vanskelig å gå ned i vekt alene, men er det noen som står der sammen med meg er det mye enklere å følge gode rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...