Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://frifagbevegelse.no/nyheter/rekordmaling-for-rodt-na-er-moxnes-storre-enn-vedum-6.158.851970.42c3b0a891?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FF100222

For noen uker siden viste målinger at Rødt var landets fjerde største parti, i følge februarmålingen har partiet nå passert SP og er landets tredje største parti. For aller første gang scorer partiet over 10% på en måling. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 2/11/2022 at 11:44 PM, Vajolet2 said:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/rekordmaling-for-rodt-na-er-moxnes-storre-enn-vedum-6.158.851970.42c3b0a891?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FF100222

For noen uker siden viste målinger at Rødt var landets fjerde største parti, i følge februarmålingen har partiet nå passert SP og er landets tredje største parti. For aller første gang scorer partiet over 10% på en måling. 

Da er det håp..

• Liker 5
Skrevet
Vajolet2 skrev (På 11.2.2022 den 23.44):

Ekstrempartiene har en tendens til å "peake" når protestsakene er tydeligst. Nå om dagen er vel Rødt partiet som går lengst i pristiltak på strøm og således vinner den konkurransen.

Vi ser at mer moderate krefter ofte er det folk stemmer ved valg, så det blir nok slik neste gang også. 

Problemet for venstresiden er, tror jeg, at avstanden fra Rødt til eksempelvis SP er så stor at man risikerer at sistnevnte "hopper over gangen" dersom førstnevnte får for stor oppslutning. Det tror jeg også Støre/AP ser -> og derfor prioriterer å være i mindretallsregjering med SP fremfor å gå gjennom en prosess sammen med SV.

• Liker 2
Skrevet

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt sansen for populistpolitiske partier, men i det siste har rødt hatt noen saker som fenger, for eksempel den ang stortingslønninger, innspill på strømkrisen osv - men, det trenger ikke bety at de har en politisk mening som er det beste for hele landet på sikt. Jeg tror folk flest glemmer det.. 

• Liker 7
Skrevet
Grandidosa83 skrev (6 minutter siden):

Ekstrempartiene har en tendens til å "peake" når protestsakene er tydeligst. Nå om dagen er vel Rødt partiet som går lengst i pristiltak på strøm og således vinner den konkurransen.

Vi ser at mer moderate krefter ofte er det folk stemmer ved valg, så det blir nok slik neste gang også. 

Problemet for venstresiden er, tror jeg, at avstanden fra Rødt til eksempelvis SP er så stor at man risikerer at sistnevnte "hopper over gangen" dersom førstnevnte får for stor oppslutning. Det tror jeg også Støre/AP ser -> og derfor prioriterer å være i mindretallsregjering med SP fremfor å gå gjennom en prosess sammen med SV.

Nå er vel avstanden mellom Ap og Rødt også ganske stor

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Fantastisk god nyhet. 

Skrevet

Etter min mening er høyre og AP ett og samme parti. De stemmer likt over de fleste forslag. Begge partier er populistiske og henter velgere fra hver sin fløy av det poltiske spekteret. Ap flørter med sosialistiske ideologi, og Høyre flørter med konservative, og noen ganger fascistiske kremt* FRP kremt*, ideologier. Men ingen av disse partiene vil noe som helst, og da skjer det heller ingenting. Og det har den Norske velgermassen bestemt at er helt greit, fordi de vil heller ingenting. 

Det at rødt nå får bredere støtte er jo positivt det, i og for seg, men den dagen valget kommer, vil folk stemme på den samme dritten, som ikke vil gjøre noenting, og som bygger ned AS Norge og "outsourcer" velferdsstaten over en lav sko. Vi fortjener ikke bedre!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, Grandidosa83 said:

18 minutter siden, Carrot said:

Nå skal det sies at jeg aldri har hatt sansen for populistpolitiske partier, men i det siste har rødt hatt noen saker som fenger, for eksempel den ang stortingslønninger, innspill på strømkrisen osv - men, det trenger ikke bety at de har en politisk mening som er det beste for hele landet på sikt. Jeg tror folk flest glemmer det.. 

Gud (H/AP) forby, partier som responderer på folks ønsker og behov! Det kunne jo ligne på demokrati..

Noe så harry😆

23 minutter siden, Grandidosa83 said:

Problemet for venstresiden er, tror jeg, at avstanden fra Rødt til eksempelvis SP er så stor at man risikerer at sistnevnte "hopper over gangen" dersom førstnevnte får for stor oppslutning. Det tror jeg også Støre/AP ser og ->  prioriterer å være i mindretallsregjering med SP fremfor å gå gjennom en prosess sammen med SV.

Slik.  Kanskje litt mindre fancy neste gang?

• Liker 2
Skrevet
Utsiden skrev (2 minutter siden):

Gud (H/AP) forby, partier som responderer på folks ønsker og behov! Det kunne jo ligne på demokrati..

Noe så harry😆

Det er jo en fin tanke, hvis det er bærekraftig på lang sikt 😎 og indirekte sier du at andre partier enn rødt ikke er demokratiske partier - det er jo ikke riktig.
Demokartiet er bla a den tredelte maktfordelingen vi har, det er lokalpolitisk styring osv osv, og den forsvinner ikke om rødt blir det desidert største partiet heller, heldigvis.

• Liker 2
Skrevet
Utsiden skrev (5 minutter siden):

Noe så harry😆

Vel, dette er jo en ganske vanlig observasjon? FRP gjør det bra når deres saker er i vinden (innvandring, vei osv), SP når reformer og destrikspolitikker i fokus, MDG med miljø osv.. Når dette "alltid" ender med magaplask når tiden til å stemme i valget kommer, gjør dette at enkeltmålinger midt i en periode når et gitt partis kjernesak(er) er i søkelyset må sees i denne sammenheng også.

Utsiden skrev (9 minutter siden):

Slik.  Kanskje litt mindre fancy neste gang?

Jeg skriver på mobilen og prøver derfor å spare litt skriving innimellom med å ta litt snarveier. Om det plager deg tenker jeg at det ikke er noe jeg gidder bruke tid på. :)

• Liker 2
Skrevet

Seher Aydar og Bjørnar Moxnes, herlig duo. Har troa på de som faktisk har peiling.

• Liker 2
Skrevet
Illuminatum skrev (36 minutter siden):

Nå er vel avstanden mellom Ap og Rødt også ganske stor

Absolutt. Jeg skrev litt kort, men saken er jo nettopp det at avstandene på venstresiden er utfordrende om man skal få til et styringsdyktig alternativ. Det blir ikke lett for AP( antatt største parti på venstresiden) å sy sammen noe "fornuftig" om man skal prøve å holde SP, SV, MDG og/eller Rødt happy samtidig.

Høyresiden har jo problemer nok med 4 partier, og der opplever jeg avstanden mellom partiene overordnet er langt mindre enn f.eks SP/AP til Rødt.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Grandidosa83 said:

Vel, dette er jo en ganske vanlig observasjon? FRP gjør det bra når deres saker er i vinden (innvandring, vei osv), SP når reformer og destrikspolitikker i fokus, MDG med miljø osv.. Når dette "alltid" ender med magaplask når tiden til å stemme i valget kommer, gjør dette at enkeltmålinger midt i en periode når et gitt partis kjernesak(er) er i søkelyset må sees i denne sammenheng også.

Joda.

Skrevet

Vi får så mye fra staten og velferdssamfunnet at politikerene kan love hva som helst, og bryte det uten fare for konsekvenser. Jeg tviler på at Rødt blir tredje største part ved neste valg, da har folk glemt strømprisene, eller vent seg til at det er dyrt, for staten gir noen øre tilbake.

Så fortsetter velgerene å stemme som de alltid har stemt. Så forutsigbart. I andre land uten en velferdsstat går titusener ut på gatene for å protestere. Her kommer det noen hundre, det blir ukas snakkis og så fortsetter alt som før.

H og Ap er det samme, det er minimal forskjell fra Frp til SV. Joda, de er flinke til å påpeke hvor forskjellige de er i valgkampen, men i regjering og storting stemmer de taktisk, og de stemmer ofte tvert imot partiløftene. I Norge skulle vi ikke le av at USA har bare to partier (Pluss noen mikropartier).

I Norge har vi i praksis bare et parti, stem på hvilket som helst parti over sperregrensen og se at alt fortsetter som før. Konsulenter villeder politikere, pressgrupper presser, media driver propaganda, politikere sniker til seg mer penger, gir seg selv fordeler, lyver, lover og deler ut litt penger for å unngå bråk.

• Liker 1
Skrevet

Vi trenger «ekstrempartiene», om det er KrF, eller Rødt 👏👏👏

Skrevet

Fullstendig galskap.  At noen mener at Norge skal ha kommunistisk styresett må grunne i uvitenhet.

• Liker 2
Skrevet

Norge blør penger og folk er drittlei hvordan staten misbruker midler eller ikke bryr seg om befolkningen...La oss stemme på ett parti som vil ha en enda større stat med mer makt.

Gratulerer til saueflokken i Norge.

• Liker 2
Skrevet
MAGEROST skrev (3 timer siden):

Norge blør penger og folk er drittlei hvordan staten misbruker midler eller ikke bryr seg om befolkningen...La oss stemme på ett parti som vil ha en enda større stat med mer makt.

Gratulerer til saueflokken i Norge.

Norge blør penger????  Ikke brys seg om befolkningen??? 

Norge har verdens høyeste offentlige kostnader sammenlignet med folketallet.  Dette er dekking av diverse permisjoner, gratis skole, nesten gratis helsevesen, listen er lang, dette er bare noe av det.

• Liker 2
Skrevet

Virkelig rart ... Med tanke på at staten tjener grovt på strømkrisen, vokser Rødt som vil ha enda sterkere stat? Nordmenn er sauer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...