AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har en nesten fullført bachelor utdannelse ved en privat høyskole og skulle vært ferdig i 2019, men under det siste skoleåret fikk jeg kreft og jeg klarte ikke å fullføre. Det er tre fag jeg mangler. Det har vært en lang prosess for å få en dialog med skolen og endelig har jeg kommet i kontakt med en studie rådgiver som forteller at jeg må sende inn et motivasjonsbrev til en fullføring komite og dem vil avgjøre min skjebne. Jeg ser på nett at det er vanlig å sende motivasjonsbrev til skoler/jobb en ønsker å begynne ved, men jeg finner ikke eksempler for mitt tilfelle. Jeg er litt redd for å skrive et teit brev og komiteen avslår min henvendelse. Det har vært en stor sorg å ikke ha klart å fullføre utdannelsen og jeg har også et barn som innimellom spør om jeg er ferdig med skolen og kan begynne å jobbe 😔 Hva ville dere nevnt i et motivasjonsbrev til en fullførings komite hvis dere var i min situasjon? Anonymkode: 5dcac...f97
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Jeg ville vært åpen om kreftdiagnosen. Det i seg selv burde jo være grunn nok til at du får tatt det faget du mangler. Så får du kjenne inni deg hvorfor du er motivert for å fullføre utdannelsen og skrive dette. Lykke til. Anonymkode: ebbb9...97c 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Kanskje at det å begynne på studiene gir håp og tro på framtiden sånn at du kan legge det som har skjedd bak deg og tenke framover? Anonymkode: 8a30f...a52
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Jeg lurer på om jeg først ville forhørt meg om de virkelig trengte motivasjonsbrev når du kan vise til diagnose/sykemelding. En kreftdiagnose med påfølgende sykemelding er jo noe helt annet enn de som bare dropper ut... Anonymkode: a9ce5...3ff 13 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #5 Skrevet 11. februar 2022 Jeg lurer først og fremst hvilken udugelig og useriøs privat høyskole som krever et motivasjonsbrev for fullført utdanning ved sykdom. Enten så er det skolen det er noe galt med, ellers så er det noe du utelater av informasjon. Det er mange som ikke fullfører utdanning på nominert tid. Kjenner noen få som har brukt opptil 8 år på en mastergrad f.eks. Skolen har vært forståelsesfull, og det har aldri vært noe problem. For dem er det viktigst at de fullfører, og skolen prøver å legge tilrette så godt som mulig (NTNU). Anonymkode: 52854...56d 5 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #6 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om jeg først ville forhørt meg om de virkelig trengte motivasjonsbrev når du kan vise til diagnose/sykemelding. En kreftdiagnose med påfølgende sykemelding er jo noe helt annet enn de som bare dropper ut... Anonymkode: a9ce5...3ff Jeg har hatt dialog med studieveileder frem og tilbake den siste tiden og dem krever et motivasjonsbrev. Jeg har tilbudt å sende dem spesialist erklæringer, men det ønsket dem ikke. Jeg synes det var litt rart da det bekrefter min sykdomshistorie og hvorfor jeg ikke klarte å fullføre innen normert tid. Anonymkode: 5dcac...f97
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #7 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg lurer først og fremst hvilken udugelig og useriøs privat høyskole som krever et motivasjonsbrev for fullført utdanning ved sykdom. Enten så er det skolen det er noe galt med, ellers så er det noe du utelater av informasjon. Anonymkode: 52854...56d AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt dialog med studieveileder frem og tilbake den siste tiden og dem krever et motivasjonsbrev. Jeg har tilbudt å sende dem spesialist erklæringer, men det ønsket dem ikke. Jeg synes det var litt rart da det bekrefter min sykdomshistorie og hvorfor jeg ikke klarte å fullføre innen normert tid. Anonymkode: 5dcac...f97 Jeg synes dette høres ut som en regelrytter av en studieveileder. Enten fordi vedkommende er nyansatt og usikker, eller fordi vedkommende bare er regelr av natur. Snakk med noen andre før du sender noe brev, slik som feks instituttledelsen. For dette er jo helt latterlig. Anonymkode: a9ce5...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #8 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg lurer først og fremst hvilken udugelig og useriøs privat høyskole som krever et motivasjonsbrev for fullført utdanning ved sykdom. Enten så er det skolen det er noe galt med, ellers så er det noe du utelater av informasjon. Det er mange som ikke fullfører utdanning på nominert tid. Kjenner noen få som har brukt opptil 8 år på en mastergrad f.eks. Skolen har vært forståelsesfull, og det har aldri vært noe problem. For dem er det viktigst at de fullfører, og skolen prøver å legge tilrette så godt som mulig (NTNU). Anonymkode: 52854...56d Jeg har ikke utelatt noe av informasjon. Det har vært en kamp å i det hele tatt få en dialog med høyskolen. En skulle tro at en utdanningsinstitusjon er interessert at studenter fullfører utdannelser dem har begynt på. Da jeg var i behandling på sykehuset med flere andre som var syke/studenter, opplevde jeg at dem fikk god oppfølging og hjelp fra skolene dem gikk på. Det har vært utrolig sårt å være vitne til. Ellers kan jeg nevne at jeg ikke får ta disse fagene som kontinuasjonseksamen, jeg må ta dem som nettstudier og betale rundt 10 000 kr per eksamen. Anonymkode: 5dcac...f97
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #10 Skrevet 12. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: *opp Anonymkode: 5dcac...f97 Hvilken skole/kjede er det snakk om? Anonymkode: b50ac...5de 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #11 Skrevet 12. februar 2022 Det høres veldig useriøst ut! Du har jo vært syk, ikke droppet ut. Lurer på hvilken privat skole dette er. Anonymkode: 2a3cf...526 1
Soulless Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 Her tror jeg nesten jeg ville vurdert å gå til mediene. Dette er jo helt blåst! 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #13 Skrevet 12. februar 2022 Soulless skrev (5 minutter siden): Her tror jeg nesten jeg ville vurdert å gå til mediene. Dette er jo helt blåst! Enig. Nesten som om de ikke ønsker å få studenter med spesielle behov igjennom. Har selv brukt lang tid på grad grunnet sykdom. Var aldri noe problem, veilederen min på masteroppgaven brukte for eksempel langt mer tid på meg enn jeg har krav på. Var riktignok NTNU dette. Anonymkode: 1eb63...b1e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #14 Skrevet 12. februar 2022 Høres svært useriøst ut. Kan du fullføre studiet ved en ordinær høyskole? Anonymkode: af32f...1ed
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #15 Skrevet 12. februar 2022 Herregud, gå til avisa, ja! Anonymkode: 209de...24d
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #16 Skrevet 12. februar 2022 Lurer og veldig på hvilken skole det er snakk om? Er det mulighet for at du får fagene godkjent hos en offentlig høyskole/universitet og kan ta grad der i steden? Anonymkode: e3d6a...573
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 Jeg har ikke sjekket om jeg kan få fagene godkjent hos en offentlig høyskole/universitet. Da jeg begynte på HR-bacheloren var det kun skolen jeg gikk på som tilbød faget. Nå ser jeg det er flere skoler som tilbyr HR-utdannelser, så det er kanskje en mulighet 😊 Jeg har satt med motivasjons brevet hele helgen og føler alt jeg skriver er skikkelig teit 😔 Jeg vet ikke om jeg tørr å nevne hvilken skole det er på nåværende tidspunkt.. Hvis fullførings komiteen avslår min søknad, tenker jeg at jeg må forsøke å ta det videre på en eller annen måte, feks kunnskapsdepartementet eller få bistand av en advokat. Anonymkode: 5dcac...f97
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #18 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har ikke sjekket om jeg kan få fagene godkjent hos en offentlig høyskole/universitet. Da jeg begynte på HR-bacheloren var det kun skolen jeg gikk på som tilbød faget. Nå ser jeg det er flere skoler som tilbyr HR-utdannelser, så det er kanskje en mulighet 😊 Jeg har satt med motivasjons brevet hele helgen og føler alt jeg skriver er skikkelig teit 😔 Jeg vet ikke om jeg tørr å nevne hvilken skole det er på nåværende tidspunkt.. Hvis fullførings komiteen avslår min søknad, tenker jeg at jeg må forsøke å ta det videre på en eller annen måte, feks kunnskapsdepartementet eller få bistand av en advokat. Anonymkode: 5dcac...f97 Det er ikke dumt å søke rådgivning. Selv opplevde vi avslag på pappapermisjon fra et studiested fordi universitetet "ikke hadde for vane å gi pappaperm til mannlige studenter". Én telefon til likestillingsdirektoratet og det ble fikset opp i. Anonymkode: a9ce5...3ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå