Gå til innhold

Boliger blir stadig solgt før visning -frustrerende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to siste husene jeg tenkte å se på ble plutselig solgt en og to dager før visning. 
Må jeg være mer på? Er det en «ny» greie at man kupper salget før alt starter? Hvordan får man til dette og hvordan går man frem? 
Syntes det er skikkelig uryddig, men dersom spillereglene har endret seg må jeg vel bare følge dem…

Anonymkode: cb7d6...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ber om privatvisning før visning og gir da direkte bud til selger uavhengig av megler. Ikke en ny greie, og ikke noe som er anbefalt, men absolutt et brukt virkemiddel i pressområder

Anonymkode: cd868...fe3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Man ber om privatvisning før visning og gir da direkte bud til selger uavhengig av megler. Ikke en ny greie, og ikke noe som er anbefalt, men absolutt et brukt virkemiddel i pressområder

Anonymkode: cd868...fe3

Takk for svar😊

Kontakter jeg da selger direkte, eller megler for å avtale forhåndsvisning?

Er det vanlig at man byr mye over takst for å gjøre det hele verdt det for selger?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar😊

Kontakter jeg da selger direkte, eller megler for å avtale forhåndsvisning?

Er det vanlig at man byr mye over takst for å gjøre det hele verdt det for selger?

ts

Her kontaktet kjøper megler for å få infoen min, kom på privatvisning og ga meg direkte ett bud på ett par hundretusen over prisantydning. 
Jeg takket ja.

Anonymkode: f39ca...977

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her kontaktet kjøper megler for å få infoen min, kom på privatvisning og ga meg direkte ett bud på ett par hundretusen over prisantydning. 
Jeg takket ja.

Jeg hadde nok ikke takket ja til prisantydning eller under.

Vil jo få igjen for å ta sjansen på ikke potensielt få en budrunde, da må budet være sterkt.

• Liker 2
Skrevet

Har flere kollegaer som er på jakt etter ny bolig nå, og de sier det er mye kupping i markedet for tiden. Hvis du skal ha håp om å få kuppet (noe jeg personlig synes er en ordentlig uting) så må du iallfall legge frem et bud selger ikke har råd til å si nei til. Hvis ikke vil nok selger tjene på visning og budrunde slik markedet er nå. 

Jeg solgte en leilighet for ikke så lenge siden og bestemte meg for at hvis jeg skulle akseptere et privat bud, måtte det minst være 500’ over prisantydning for at jeg skulle vurdere det. 

Anonymkode: bca60...385

• Liker 7
Skrevet

Dette er ikke uvanlig, og har vart lenge, men akkurat nå er det ekstra få boliger til salgs pga den nye boligsalgsforskriften, hvor man ikke kan selge boligen som den er. Boliger som lå ute før nyttår, må nå derfor trekkes og få en utvidet takstrapport, og de som har tenkt til å selge må bruke lenger tid. Jeg leste også at flere velger å utbedre det som kommer frem på rapportene.

Vi brukte lang tid i fjor på å kjøpe bolig (startet på våren og kjøpte på høsten), og opplevde ofte at boligene ble kuppet før vi fikk sett på de. Selv om vi selv ba om privatvisning før fellesvisning.

Huset vi endte opp med var ikke det vi så etter i første omgang, men om vi ikke hadde endret mening, så er det mulig vi fortsatt hadde vært på jakt.

Om huset vi endte opp med hadde blitt lagt ut med utvidet takstrapport, er det nok mulig at vi ikke kjøpt også. Vi visste at det var mye som måtte utbedres i tur og orden, men hadde dette stått i en rapport hadde vi nok blitt skremte av mengden. (ingenting på boligen var tg3 i rapporten,  men vi aner ikke hva som dukker opp når vi begynner å åpne opp her og der... Kjøpte til en pris så vi har råd til å pusse opp en del, men vi har ikke råd til alt på en gang. Så det viktigste blir prioritert først. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har flere kollegaer som er på jakt etter ny bolig nå, og de sier det er mye kupping i markedet for tiden. Hvis du skal ha håp om å få kuppet (noe jeg personlig synes er en ordentlig uting) så må du iallfall legge frem et bud selger ikke har råd til å si nei til. Hvis ikke vil nok selger tjene på visning og budrunde slik markedet er nå. 

Jeg solgte en leilighet for ikke så lenge siden og bestemte meg for at hvis jeg skulle akseptere et privat bud, måtte det minst være 500’ over prisantydning for at jeg skulle vurdere det. 

Så det er en uting,men om det hadde ganget deg er det greit? 

Anonymkode: 97a9b...edf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så det er en uting,men om det hadde ganget deg er det greit? 

Anonymkode: 97a9b...edf

Det er ikke det ab....385 skriver. H*n bekrefter at slikt skjer,og svarer på ts sitt spørsmål om hvor mye ekstra man må ut med om man velger den fremgangsmåten.

Synes siste delen høres fornuftig ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De to siste husene jeg tenkte å se på ble plutselig solgt en og to dager før visning. 
Må jeg være mer på? Er det en «ny» greie at man kupper salget før alt starter? Hvordan får man til dette og hvordan går man frem? 
Syntes det er skikkelig uryddig, men dersom spillereglene har endret seg må jeg vel bare følge dem…

Absolutt ikke noe nytt.

Du tar kontakt rett med selger

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor mener du det er en uting?

Skrevet

"Ny" greie? Det har vært vanlig i minst 7-8 år. 

Anonymkode: 286c5...b4c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Har du vurdert å kjøpe i et byggeprosjekt i stedet, TS? Ingen budrunde, fastpris, hvis du er tidlig ute får du påvirke materialer og farger. UIempen er at det kan være en stund til innflytting. Det er den eneste ulempen - du flytter inn i en moderne bolig med balansert ventilasjon som bruker lite strøm på oppvarming og som holder på varmen på en helt annen måte en eldre boliger før tech 10.

Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Har du vurdert å kjøpe i et byggeprosjekt i stedet, TS? Ingen budrunde, fastpris, hvis du er tidlig ute får du påvirke materialer og farger. UIempen er at det kan være en stund til innflytting. Det er den eneste ulempen - du flytter inn i en moderne bolig med balansert ventilasjon som bruker lite strøm på oppvarming og som holder på varmen på en helt annen måte en eldre boliger før tech 10.

TEK 10. teknisk forskrift er ikke assosiert med tech. Nå selges boliger etter TEK 17. 

Anonymkode: d7ae3...9a1

• Liker 1
Skrevet

Vi er en av de som gjorde dette nettopp. Vi var på visning på drømmehuset , og det var minst 20 andre der å så på huset også. Vi forsto at ved en budkrig var det ikke nødvendigvis vi som landa på summen som til slutt ble godtatt. 
Så mannen min ringte på hos dem etter visning og sa pent og høffelig at han ville tilby den penger her og nå for huset om de godtok før budrunden dagen etter . Han tilbydde 600 000 over takst, og eierne godtok.

hva er galt med dette mener du? Ingen taper her. De fikk penger langt over takst og var fornøyde og vi fikk hus vi har drømt om lenge. Vi har vært på budriger før og  da er det bingo om man får huset eller ikke. Mange om beinet. Har sett nok bra hus gå til andre fordi det var deres bud i krigen som vandt. 
så nå tenkte vi utenfor boksen 

jeg bor i Drammen , mange rike fra Oslo vinner budkrigene her

Anonymkode: a065c...dc7

Skrevet
Blondie65 skrev (36 minutter siden):

Det er nesten 100% sjanse for skjeggkre i nye boliger 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TEK 10. teknisk forskrift er ikke assosiert med tech. Nå selges boliger etter TEK 17. 

Anonymkode: d7ae3...9a1

Beklager ... skrivefeil :) 

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nesten 100% sjanse for skjeggkre i nye boliger 

Vennligst underbygg påstanden med kilde, takk? Ingen skjeggkre her jeg har bodd de siste årene, den var ny da jeg kjøpte den.

Og jeg kan legge til at ingen av de 40+ naboene her har klaget over dette heller.

Endret av Blondie65
Skrevet

Markedet i Oslo er brennhett for tiden. Vi var interessert i en leilighet som vi anså som underpriset og var villig til å ende på over 1 mill. over prisantydning. 3 dager før visning får jeg sms fra megler om at boligen er solgt for 1 mill. over prisantydning med bud direkte til selger. Forstår selger godt, men synd for dersom det hadde blitt budrunde hadde vi vært villige til å strekke oss langt. Prosessen er lagt opp slik at det skal være budrunde, og da synes jeg det er sleipt å unngå dette med snikbud til selger uten at andre informeres. Hadde vi blitt gjort oppmerksomme på budet direkte til selger hadde vi høynet med 100k.

Anonymkode: 3832c...9c3

• Liker 2
Skrevet

Naboen min solgte leiligheten sin en uke før visning. Fikk et heftig bud som ikke kunne avslås. Jeg skal selge leiligheten min i sommer og jeg aksepterer kun bud som er 200k over prisantydning - før visning. Da er jeg fornøyd :) Samtidig så var det budrunde på min gamle nabo sin leilighet for noen år siden. Den gikk for 400k over prisantydning. Så.... Det er en sjanse jeg tar. 

Anonymkode: a220e...e11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...