Gå til innhold

Jeg har kjøpt bolig uten ferdigattest/midlertidig brukstillatelse. Kan ikke selge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en leilighet uten ferdigattest eller midlertidig bruksgodkjenning. Nå vil jeg selge, men kan ikke selge fordi det ikke er en ferdigattest til bolig og fordi den ikke ble seksjonert etter plan og boligloven en gang i 1990, da det ikke var et krav for å kunne seksjonere. Nå vil jeg gjerne selge leiligheten men har ikke ferdigattest/midl. brukstillatelse. Og det skal gjennomføres en brannprosjektering som kan koste meg mange hundre tusen. Hva skal jeg gjøre? kan jeg reklamere overfor selger som ikke la ved en ferdigattest/brukstillatelse?

Jeg er veldig fortvilt.

Anonymkode: 17bf2...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe som pleier å stå i takstpapirer/salgsoppgave, så tviler på at du kan påberope deg uvitenhet/å bli lurt her nei….

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Når kjøpte du den da?

Anonymkode: f0f67...69a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når kjøpte du den da?

Anonymkode: f0f67...69a

2020

Skrevet

Har du snakka med en eiendomsmegler om dette? Er mange eldre boliger som mangler dette, inkl leiligheten jeg bor i. 

Anonymkode: 40748...10f

Skrevet

Sto det ingenting om det?

Anonymkode: 28b4c...48a

Skrevet

Har forøvrig kjøpt eit hus frå 2017 som ble "solgt som det er".

Det er ein ting som ikkje er lov lenger. Har ferdigattest da, og regulert riktig. Men lurer veldig på korleis det blir om vi skulle solgt igjen om 5-6 år?

Skrevet

Selvsagt kan du reklamere dersom du har kjøpt en bolig som ikke er en godkjent bolig eller en seksjon som ikke er en seksjon.

Det er meglerens ansvar å opplyse om boligen er i orden eller ikke.

Men du er lovlig sent ute. Så veien blir bratt.

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre? kan jeg reklamere overfor selger som ikke la ved en ferdigattest/brukstillatelse?

Jeg er veldig fortvilt.

Visste du ikke at det ikke forelå ferdigattest da du kjøpte? Hvis svaret er nei, så har du bare deg selv å skylde på. Hvis svaret er ja, så tror jeg du vet veldig godt at du ikke kan reklamere på noe du var veldig klar over.

Du har ansvaret for å vite hva du kjøper. 

Anonymkode: 6f1d8...f74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det LOV å selja hus som ikkje har ein ferdigattest? Kødde du?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er meglers ansvar. Sånt skal man passe på selv. Gå til advokat, så kan dere gå etter selger som sikkert visste dette. 

Anonymkode: 984c0...a96

Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan du reklamere dersom du har kjøpt en bolig som ikke er en godkjent bolig eller en seksjon som ikke er en seksjon.

Det er meglerens ansvar å opplyse om boligen er i orden eller ikke.

Men du er lovlig sent ute. Så veien blir bratt.

Jeg visste at ferdigattesten ikke fantes. Men jeg oppdaget i går at boligen ikke er bruksgodkjent😫

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg visste at ferdigattesten ikke fantes. Men jeg oppdaget i går at boligen ikke er bruksgodkjent😫

Kan du få den bruksgodkjent?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du snakka med en eiendomsmegler om dette? Er mange eldre boliger som mangler dette, inkl leiligheten jeg bor i. 

Anonymkode: 40748...10f

Ja. De sier at det ikke er noe stress, men jeg må ha en bruksgodkjenning for å kunne selge

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du kontakte kommunen og få den godkjent? 

Anonymkode: 984c0...a96

Skrevet

Er helt vanlig at det ikke er registrert/finnes ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på eldre boliger. Det betyr ikke at boligen ikke er godkjent, eller at slik godkjenning ikke ble gitt på den tiden den ble tatt i bruk. Men arkivene til kommunene er ofte mangelfulle.
Hilsen ansatt i plan- og byggesaksavdelingen i en kommune.

Anonymkode: 185b0...a7d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du få den bruksgodkjent?

Nei. Det må gjøres en brannprosjektering for flere hundre tusen

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er helt vanlig at det ikke er registrert/finnes ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på eldre boliger. Det betyr ikke at boligen ikke er godkjent, eller at slik godkjenning ikke ble gitt på den tiden den ble tatt i bruk. Men arkivene til kommunene er ofte mangelfulle.
Hilsen ansatt i plan- og byggesaksavdelingen i en kommune.

Anonymkode: 185b0...a7d

Fortell mere vær så snill. Hvordan løser man dette da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er den godkjent som da?

Du får ikke kommunen til å skrive ut ferdigattest 32 år etterpå.

Skrevet

Hvorfor fikk du kjøpt i 2020, men ikke kan selge i 2022? De samme papirene manglet vel da

Anonymkode: b71ae...88a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...