Gå til innhold

Dersom barnet fikk holde på med ipad i senga på kvelden…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge tror du barnet hadde holdt ut før hun/han sovnet? Hadde barnet ditt lagt seg frivillig på et tidspunkt? Hvor gammelt er barnet? Jeg har personlig aldri prøvd altså, men har bekjente som praktiserer dette😅

Anonymkode: 673ff...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ville vel sovnet før eller siden, men det hadde tatt mye lenger tid. Det kunne uansett ikke ramlet meg inn å gjøre det, snakk om å skape dårlige vaner!

Anonymkode: 14a3c...b45

• Liker 5
Skrevet

Min har den i senga en time, men legger seg til den tiden han skal :) men det er veldig deilig, da får vi en rolig kveld, jeg sitter inne hos barnet hele tiden da, og noen ganger sovner barnet før det har gått en time også

Anonymkode: ed8f3...a7c

Skrevet

Ungen er snart 3 år og leggetid hadde nok lett blitt 2 timer senere,.med nettbrettet fremdeles på. Hadde aldri falt meg inn å ha det som leggerutine. 

Men skal sies vi har passet unger som hadde det som rutine, og beskjed fra forelderen om å gjøre det slik. Når ungene skulle legge seg sa vi nei det bruker vi ikke her i hus og de la seg og sovna med en gang. 

Anonymkode: c95fd...e87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungen er snart 3 år og leggetid hadde nok lett blitt 2 timer senere,.med nettbrettet fremdeles på. Hadde aldri falt meg inn å ha det som leggerutine. 

Men skal sies vi har passet unger som hadde det som rutine, og beskjed fra forelderen om å gjøre det slik. Når ungene skulle legge seg sa vi nei det bruker vi ikke her i hus og de la seg og sovna med en gang. 

Snart 4 år mente jeg.

Skrevet

Hun får ikke holde på så lenge hun vil - da hadde hun neppe sovnet - og hun får heller ikke spille, kun se video. 99.9% av tiden avslutter hun når hun skal, konsekvensen av å ikke avslutte er at hun mister skjermtid neste dag.

Å ligge rolig og tie stille er en forutsetning for å sovne, og pga ADHD er hun ute av stand til å ligge rolig uten ytre stimuli.

Anonymkode: f78d4...349

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min har den i senga en time, men legger seg til den tiden han skal :) men det er veldig deilig, da får vi en rolig kveld, jeg sitter inne hos barnet hele tiden da, og noen ganger sovner barnet før det har gått en time også

Men da blir jo det veldig seint før barnet sovner? Eller blir barnet lagt en time før?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men da blir jo det veldig seint før barnet sovner? Eller blir barnet lagt en time før?

legges kl 1830 og bort med ipad 1930, skal sove innen 20

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min får det hver kveld. Sovner på 10-15 min😊😗

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun får ikke holde på så lenge hun vil - da hadde hun neppe sovnet - og hun får heller ikke spille, kun se video. 99.9% av tiden avslutter hun når hun skal, konsekvensen av å ikke avslutte er at hun mister skjermtid neste dag.

Å ligge rolig og tie stille er en forutsetning for å sovne, og pga ADHD er hun ute av stand til å ligge rolig uten ytre stimuli.

Anonymkode: f78d4...349

Eeeeh, barn med ADHD har sovnet uten iPad i tusenvis av år. Du gjør barnet en massiv bjørnetjeneste ved å holde på slik. 

Sørg for at barnet blir fysisk sliten på dagtid isteden. 

Anonymkode: 7b2de...b1d

• Liker 6
Skrevet

Min 9 åring kan legge seg litt tidligere hvis han vil se på ipad. Da legger han seg 19.30, kan se til kl blir 20.00, etter det skrur vi på lydbok og han som regel innen 20.30. Har prøvd et par ganger i helgene å la han få se til han sovner, da blir klokken for 23 så det er uaktuelt for oss. Ofte velger han å sitte sammen med oss i sofaen å kikke litt før han går på badet.

Anonymkode: 72c54...ee6

Skrevet

Vi har 2 barn som sovner til samme tid, selv når de ser på pad, men har også et barn som aldri sovner om pad er på. 

Skrevet

Min er 6 år og får som regel lov å ha iPad i senga. Sovner veldig kjapt 😊

Anonymkode: ed8c6...42e

Skrevet

10-åringen får se på ipad på senga, men ikke ubegrenset. Den slår seg av kl 22, og da sovner han ganske fort. Men han har fått lov til å prøve å døgne et par ganger i ferier, og da har han fått bruke den på natten. Da sovnet han i 2-tiden den ene gangen og 4-tiden den andre gangen. Så det er ikke særlig aktuelt til vanlig. 😛

Anonymkode: 27800...ceb

Skrevet

Er det virkelig noen som bruker skjerm før leggetid til barna? Lyset virker oppkvikkende på lik linje med en kaffekopp. Trodde det var allmennkunnskap.

Anonymkode: 01563...d19

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det virkelig noen som bruker skjerm før leggetid til barna? Lyset virker oppkvikkende på lik linje med en kaffekopp. Trodde det var allmennkunnskap.

Mange enkle mennesker.

Anonymkode: 61b23...584

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor lenge tror du barnet hadde holdt ut før hun/han sovnet? Hadde barnet ditt lagt seg frivillig på et tidspunkt? Hvor gammelt er barnet? Jeg har personlig aldri prøvd altså, men har bekjente som praktiserer dette😅

Min sønn ser på film på sengen, fra tv da. Han sovner når filmen er ferdig og da er klokken 20. 

Anonymkode: 4acf7...e66

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Blåttlys-filter.

Anonymkode: a32d5...172

• Liker 1
Skrevet

Ingen av mine tre barn hadde nok sovna særlig tidlig hvis de fikk iPad i senga. De to minste på 3 og 5 hadde sikkert sovna av utmattelse til slutt, men 8 åringen hadde mest sannsynlig holdt på hele natta 😅 

Vi bruker lydbok som stimuli på kvelden her. Først leser vi fysisk bok og så setter vi på lydbok som de hører på enten til de sovner eller til kl 20 for de små og 21 for åtteåringen.

Skrevet

Skremmende hvor mange lar ungene sine ligger i sengen med ipad rett før den sover. Da skjønner vi hvorfor flere og flere barn  blir utreddet for adhd og har dårlig adferd. 👍

Anonymkode: fed2a...6db

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...