AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #1 Skrevet 11. februar 2022 I 1989 ble én leilighet delt opp til å bli tre leiligheter egne selveierleiligheter. Den gang, ble ikke denne endringer omsøkt og godkjent av kommunen. Leilighetene har blitt solgt flere ganger i etterkant, uten at dette har kommet frem i lyset. Nå, med de nye reglene fra 1/1/22, har takstmann gjort grundigere undersøkelser, og funnet ut at ingen av leilighetene har fått godkjenning ifbm oppdelingen. Jeg har blitt forklart fra takstmann, at dersom leilighetene nå skal godkjennes i 2022, blir det ihht dagens standard og reglement. Leilighetene er gamle, i et bygg fra 1902, og holder over hodet ikke dagens standard ift feks ventilasjon, innvendig bod, isolasjon, o.l. Leilighetene er rett og slett «vanlige gamle leiligheter i vanlige gamle bygårder». Nå som jeg skal selge leiligheten, sier megler at jeg ikke får selge uten at leiligheten er søkt om og godkjent. Takstmannen sier jeg ikke får godkjenning uten at den holder dagens standard, og estimerer en pris på ca 1mill. Totalrehabilitering av en 39kvm leilighet med en verdi på 2mill….. Når leiligheten er såpass gammel og liten, vil de nye reglene «spise opp» arealet med innvendig bod og isolasjon. Dette fjør at leilighet blir så liten at den ikke vil bli godkjent uansett. Jeg/vi som bor i disse leilighetene sitter altså med boliglån på en bolig som ikke kan godkjennes, og derfor ikke kan selges ihht loven. (Har jeg blitt fortalt). Dette innebærer total kollaps av privat økonomi og konkurs… boligkjøperforsikring er ikke aktuelt pga at det er dor lenge siden. Alle tips og hjelp mottas med takk! Med de nye reglene må det være flere i samme situasjon…. Anonymkode: 57ad0...621
Gjest loveli Skrevet 11. februar 2022 #2 Skrevet 11. februar 2022 Jeg vet ingenting om dette, vil bare si at du har min dypeste medfølelse! Her ærlig mener jeg det burde vært unntak for disse reglene i ditt tilfelle. Du har kjøpt leilighet i god tro og skal ikke måtte pusse opp for å selge den, men kunne selge som den er med alle problemer som medfølger. Slik loven er nå så burde det også vært slik at du nettopp kunne søke om erstatning fra langt tilbake, det er jo den som gjorde den ulovlige oppdelingen av leilighetene som skulle stått ansvarlig. Fy fader, dette må være så ufattelig krevende å stå i. Synes oppriktig synd på deg!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #3 Skrevet 11. februar 2022 Er det krav om innvendig bod i eldre leiligheter når det ikke er et krav i nye leiligheter? En venninne av meg kjøpte nylig en 2-roms i nybygg, ingen innvendig bod. Ikke bod på terrassen heller, kun bod i kjeller. Anonymkode: ed6ce...7b0 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #4 Skrevet 11. februar 2022 Men, den slags ulovlige ombygde leiligheter er jo ikke et nytt problem? Det har jo alltid jevnlig dukket opp skrekkhistorier i media over tilsvarende der eier "plutselig oppdager at leiligheten de skal selge ikke finnes"... Står man der og skal kjøpe/selge en gammel bygårdsleilighet som tydelig er seksjonert uten at det finnes dokumentasjon, så bør det vel ringe bjeller.... Ts, det er uheldig for deg at du ble sittende med katta i sekken. Men sånne leiligheter er og har vært ren gambling ganske så lenge. Anonymkode: 3718d...b90
newman01 Skrevet 12. februar 2022 #5 Skrevet 12. februar 2022 Det er ikke garantert at det blir så umulig. Går selvfølgelig ikke an å etterisolere èn leilighet i en blokk. Ventilasjon får man dispensasjon fra, siden det ikke er mulig å installere. Bod får man antagelig fritak for. Rømningsveier og brannsikkerhet får man ikke lettelser fra. Det kjipe er nok saksbehandlingsgebyr og honorar til ansvarlig søker, som fort kan bli ganske dyrt
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #6 Skrevet 12. februar 2022 Bytt megler og takstmann - hør om de sier det samme. Anonymkode: 8635e...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #7 Skrevet 12. februar 2022 Med TEK17 blir det ikke lenger et absolutt krav at boliger skal ha innvendig bod. Slik er de nye kravene til oppbevaringsplass i bolig. link Kjellerbod må vel følge leiligheten? Anonymkode: ed6ce...7b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå