Gå til innhold

Bli samboere og trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvorfor har de denne teite regelen ?? tenker om jeg kjøper meg en gård og får lån i banken. så finner jeg en mann og hvis han skal flytte inn så får jeg mindre penger å betjene lånet med. det er bare så galskap -

Anonymkode: 497be...eff

Men så er dere to om utgiftene. 

Anonymkode: 56ef5...a94

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ganske sprøtt at det er kun de på minsteytelse som blir trukket...

Anonymkode: 4e4d8...c19

Det er vel ikke så sprøtt i grunn for de som har  over minstesats får 66% av tidligere lønn, mens dem på minstesats har hatt  så lav inntekt at uføretrygden hadde blitt lavere en minstesatsen dersom tidligere inntekt hadde blitt lagt til grunn ved beregningen. 

Skrevet

Bo for deg selv, du. Dette blir det bare tull av, du vil gå i tap.

Typen din skjønner ikke at om dere flytter sammen, så er dere ett team. Synest han skal ha mer spennepenger siden han tjener mest, men å dele utgiftene på 2, det blir for dumt.

Han høres ikke trivlig ut, jeg hadde blitt kjempelei meg og vurdert å dumpe hele fyren. Hadde ihvertfall ikke flyttet inn med han. Det hadde jeg ikke engang gidder å vurdert mer.

• Liker 1
Skrevet
colargoal skrev (18 minutter siden):

Det er vel ikke så sprøtt i grunn for de som har  over minstesats får 66% av tidligere lønn, mens dem på minstesats har hatt  så lav inntekt at uføretrygden hadde blitt lavere en minstesatsen dersom tidligere inntekt hadde blitt lagt til grunn ved beregningen. 

Nettopp, de på minstesats får allerede mer enn de har tjent seg opp retten til. 

• Liker 3
Skrevet

Den som trekker opp forbruket bør betale mest!

Hvis du kunne tenke deg å bo og spise billigere, ha billigere bil og enkle ferier mens samboer heller vil bo og spise dyrt, kjøre rundt i en luksusbil og dra på ferie på første klasse, ja da må den som trekker opp forbruket også betale en tilsvarende større andel og ikke la den andre være økonomisk gissel i sitt elleville forbruk. Tror det er lurt at en del av inntekten er bare ens egen og resten er felles. Jeg og min samboer deler våre inntekter i to, en halvpart til fellesen og en kun til oss selv som den andre ikke har noe med. Så velger man selv om man sparer mye eller ødsler ut til skrapelodd, kinaræl og øl.

Anonymkode: 27fce...d87

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 19.15):

Ja, du får mindre. Noe som egentlig er helt feil. Ingen automatikk i at det er billigere å bo sammen.

Anonymkode: 2d813...da1

Dette stemmer jo ikke. Jeg får like mye AAP uansett om jeg er samboer eller bor alene. Trygd har du fått innvilget, og den forandrer seg kun hvis man jobber, da vil trygden bli mindre.

Til ts: Jeg får 10.400kr i mnd i AAP, 5500kr av de går til husleia. Min halvdel av strømmen blir dekt av sosial stønad, samt legeutgifter eller abonnement til tlf ol. Man har rett på 5200kr i livsopphold på sosial, så jeg får dekt alt over det, om det er det jeg har igjen på AAP. Derfor hadde det for meg vært billigere å bo hjemme hos foreldre en stund. Når det kommer til mat så har vi ikke noe delt budsjett, jeg kjøper mat så lengr jeg har penger, samme med samboer. Han bruker mer penger på mat enn meg, ettersom han jo har jobb med høy lønn. 

Jeg klarer meg, men jeg får aldri spart noe, så hvis du har et ønske om å spare så må dere kanskje fordele det annerledes.

Skrevet

Når man er samboere så er man jo 2 om inntektene, om du har planer og bo med en som ikke ønsker og sette seg inn I hvordan det fungerer, så er det kanskje greit og ikke flytte sammen. Om han tjener mer en deg så er det normalt at han betaler mer en deg. Dere skal begge bidra I husholdningen og ta ansvar om dere flytter sammen. Og det er ikke riktig at du skal betale mer om inntektene dine er mindre en din "fremtidige samboer sin inntekt"

Anonymkode: e3c1d...08c

Skrevet

Jeg er og ufør på minstesats, og tenker at det ikke vil lønne seg for meg å få meg samboer. For jeg bor lite og billig, jeg har ikke bil, spiser lite og billig mat. Men får jeg meg samboer, så vil jo han helt klart bo større og dyrere, han vil spise mye mer og dyrere enn meg. Så skal vi finne på ting, og det koster penger. Plutselig vil han at jeg skal betale halvparten av utgiftene på bilen. 

Kunne fått samboer, hvis det var en som faktisk så, at han spiser mer og det koster mer, en som betaler for bilen sin selv. Og som aksepterer at vi ikke kan bo for dyrt, med mindre han skal betale. 

Sist jeg hadde samboer, så var jeg student, og han i full jobb. Han spiste 3 ganger så mye som meg, men maten skulle vi dele helt likt på, og vi delte og helt likt på boutgifter. Så han tjente jo penger på å bo med meg. Så det varte ikke så lenge, da han nektet å betale mer for mat.

Anonymkode: 8fba3...e74

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at man skal yte etter evne i et forhold og det skal også være slik at begge tjener på et samboerskap. Jeg hadde satt foten ned til å flytte sammen med noen dersom det ikke svarte seg for meg. Jeg har ikke råd til å bo i de dyreste strøkene og har derfor bosatt meg et sted jeg har råd til å bo. Det vil da være hans valg å bo en plass han har råd til og ikke jeg, og hvis jeg skal bo der må jeg betale det samme som alternativ kostnaden ville vært - det jeg betaler i dag for å bo.

Klarer han ikke være med på en slik tankegang ville jeg ikke bodd sammen med han heller. Mest sannsynlig ville dette også kommet til syne i andre sammenhenger, så forholdet ville nok røket etter hvert også.

Merk at HAN tjener på at TS flytter inn ved at hun dekker noen av hans utgifter. Hun bare taper.

Skrevet
Blondie65 skrev (55 minutter siden):

Merk at HAN tjener på at TS flytter inn ved at hun dekker noen av hans utgifter. Hun bare taper.

Ts skriver at hun vil gå i null. Da har jo enslige-satsen ytet nøyaktig det den ble innført for, altså sørge for at enslige ikke har mindre å rutte med enn minstetrygdede med samboer. 

Taper hun på samboerskapet fordi kjæresten vil ha høyere standard og ikke hun så blir det noe annet. Men- hvis han ikke ser det selv er han jo ikke noe å samle på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts skriver at hun vil gå i null. Da har jo enslige-satsen ytet nøyaktig det den ble innført for, altså sørge for at enslige ikke har mindre å rutte med enn minstetrygdede med samboer. 

Taper hun på samboerskapet fordi kjæresten vil ha høyere standard og ikke hun så blir det noe annet. Men- hvis han ikke ser det selv er han jo ikke noe å samle på. 

Det er vel ytterst få med vanlig inntekt som i lengden vil leve på nivået en med minstetrygd leve. Så dersom h*n ikke vil være på med litt skjevfordeling har den med minst penger ikke råd å bo sammen.

Anonymkode: e71bf...157

Skrevet
Shawtyella skrev (18 timer siden):

Dette stemmer jo ikke. Jeg får like mye AAP uansett om jeg er samboer eller bor alene. Trygd har du fått innvilget, og den forandrer seg kun hvis man jobber, da vil trygden bli mindre.

Til ts: Jeg får 10.400kr i mnd i AAP, 5500kr av de går til husleia. Min halvdel av strømmen blir dekt av sosial stønad, samt legeutgifter eller abonnement til tlf ol. Man har rett på 5200kr i livsopphold på sosial, så jeg får dekt alt over det, om det er det jeg har igjen på AAP. Derfor hadde det for meg vært billigere å bo hjemme hos foreldre en stund. Når det kommer til mat så har vi ikke noe delt budsjett, jeg kjøper mat så lengr jeg har penger, samme med samboer. Han bruker mer penger på mat enn meg, ettersom han jo har jobb med høy lønn. 

Jeg klarer meg, men jeg får aldri spart noe, så hvis du har et ønske om å spare så må dere kanskje fordele det annerledes.

Nei, hvis man har minstesats ufør eller ung ufør er det en egen sats for enslig og en annen sats for samboer/gift. Dette gjelder ikke for de med AAP. 

Anonymkode: 67da6...81a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du må si ifra til Nav innen 12 mnd. Og da vil uføretrygden bli litt mindre. Jeg er samboer og jeg er uføretrygdet. Vi har barn sammen også. Jeg får minstesats og siden jeg er samboer med barn, så får jeg mindre i trygd enn jeg ville fått hvis jeg hadde vært alene. Jeg fikk heller ikke barnetillegg på trygden, da samboer tjener for mye. Det jeg får i trygd og det han får i lønn, til sammen, gikk over beløpsgrensen nav hadde for barnetillegg (det var noe sånt). 

Men samboeren min betaler mer til faste utgifter enn meg. Men vi har felles økonomi også, så det er sånn at den som har penger betaler, uansett hva det gjelder. Men siden vi har barn sammen, så har han forsørgeransvar ovenfor meg (tror jeg).

Hvis dere skal dele likt på andre utgifter i tillegg til at du betaler husleie, så vil ikke det gå i din favør. Da kunne du like godt bodd alene. Jeg mener at når man velger å flytte sammen, så blir man også et team og er sammen om alt. Og jeg synes også at man skal betale etter evne, f eks 70/30. 

Endret av Kittykat
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 12.36):

Det er to forskjellige satser, ikke noe tillegg. Det er enslig sats uføretrygd og samboer sats uføretrygd. Det er ikke sånn at man mister noe eller får noe ekstra om man endrer forholdsstatus, man endrer sats.

Anonymkode: 806e8...5bc

Samboer sats heter ordinær sats og enslig sats heter høy sats, så du kan teoretisk si at det er et tillegg for de enslige. 

Anonymkode: 4b33d...8d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, hvis man har minstesats ufør eller ung ufør er det en egen sats for enslig og en annen sats for samboer/gift. Dette gjelder ikke for de med AAP. 

Anonymkode: 67da6...81a

Så idiotisk... det visste jeg ikke, trodde det var like regler. Takk for at du retta på meg👍🏻

Anonymkode: c3295...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...