Gå til innhold

Bli samboere og trygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har høyere standard på maten enn meg, jeg har hatt billig strøm pga. vedovn og billig ved, han har ikke ovn i sin bolig og varmer opp med el. Han bor i et fint strøk og jeg bodde veldig usentralt og leide av bekjente og dermed billig. 

Anonymkode: 73383...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye vil uføretrygden til en person med minste-trygd være i et samboerskap? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Google "uføretrygdsatser" så får du svaret fra nav

Anonymkode: 77ddc...5c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

242 590

Skrevet

Du må melde fra ja, ellers risikerer du tilbakebetalingskrav fra Nav senere. Man mister enslig-tillegget når man blir samboer. 

Anonymkode: 67da6...81a

Skrevet
PetterKanin skrev (10 minutter siden):

242 590

Den reduseres altså med kr. 21.280 når man har vært samboer i et år.

Skrevet

Du mister 10% av trygden din når du blir samboer.

Anonymkode: d099b...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jo, som registrerte samboere går man ned uførutbetalinger. 

Anonymkode: 13f93...c27

Nei, det stemmer ikke, det er sånn at man går OPP hvis man er enslig. 

Anonymkode: 530a1...911

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde valgt å være kun kjærester og ikke samboer med en mann som har slikt syn på økonomi i et forhold. Kanskje jeg rett og slett hadde revurdert hele kjæresteforholdet også. 

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke noe som heter ‘registrerte samboere’ lenger, det gjaldt homofile par før vi fikk likekjønnede ekteskap. Blir man samboer/gift mister man enslig-tillegget. 

Anonymkode: 67da6...81a

Skrevet

Uføretrygden kan bli redusert hvis du gifter deg, blir samboer eller inngår partnerskap. Dette vil kun gjelde hvis du har minsteytelse. Det er en plikt at du informerer NAV om slike endringer. Det er bare uføretrygden som blir redusert.

Dette er situasjoner som kan påvirke utbetalingen din:

• du begynner å tjene mer eller mindre enn du tidligere har oppgitt til NAV. Mottar du pensjon eller uføretrygd, kan også inntekten til ektefelle/samboer/partner ha betydning for din utbetaling.
  • det skjer endringer i sivilstatusen din, som inngåelse og opphør av ekteskap, partnerskap og samboerforhold, eller partner/ektefelle/samboer dør.
  • familiesituasjonen din endrer seg ved at du får barn, et barn flytter eller forsørgelse opphører.
  • du planlegger et opphold i eller flytting til utlandet

Reglene for hvilke endringer du skal melde fra om, er avhengig av hvilken ytelse eller stønad du mottar. Hvis du er usikker på om endringen vil virke inn på utbetalingen din, kan du lese mer i vedtaksbrevet du har fått fra oss. Du kan også kontakte oss på telefon.

Anonymkode: 2c826...740

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det stemmer ikke, det er sånn at man går OPP hvis man er enslig. 

Også går man NED hvis man går fra enslig til samboer.

Anonymkode: 806e8...5bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Også går man NED hvis man går fra enslig til samboer.

Tja. Man mister et tillegg man ikke lenger har behov for. Egentlig har trygden vært den samme hele tiden. Som singel får man et tillegg, ikke høyere lønn.

Anonymkode: 56ef5...a94

Skrevet

Ganske sprøtt at det er kun de på minsteytelse som blir trukket...

Anonymkode: 4e4d8...c19

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tja. Man mister et tillegg man ikke lenger har behov for. Egentlig har trygden vært den samme hele tiden. Som singel får man et tillegg, ikke høyere lønn.

Det er to forskjellige satser, ikke noe tillegg. Det er enslig sats uføretrygd og samboer sats uføretrygd. Det er ikke sånn at man mister noe eller får noe ekstra om man endrer forholdsstatus, man endrer sats.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil.

Det er kun de på minsteytelse som får dette tillegget. Enslige uføre med en høyere trygd må klare seg på det samme selv om de er alene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er to forskjellige satser, ikke noe tillegg. Det er enslig sats uføretrygd og samboer sats uføretrygd. Det er ikke sånn at man mister noe eller får noe ekstra om man endrer forholdsstatus, man endrer sats.

Og denne ekstra satsen ble sats laget fordi mange på minsteytelse klagde på at det var dyrere å leve som enslig. Ergo et tillegg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil.

Det er kun de på minsteytelse som får dette tillegget. Enslige uføre med en høyere trygd må klare seg på det samme selv om de er alene. 

Og denne ekstra satsen ble sats laget fordi mange på minsteytelse klagde på at det var dyrere å leve som enslig. Ergo et tillegg.

Dette beviser at det egentlig ikke er noen som går NED i trygd. Man får bare et tillegg dersom man er enslig og lever på minste ufør. 

• Liker 3
Skrevet

hvorfor har de denne teite regelen ?? tenker om jeg kjøper meg en gård og får lån i banken. så finner jeg en mann og hvis han skal flytte inn så får jeg mindre penger å betjene lånet med. det er bare så galskap -

Anonymkode: 497be...eff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet om flere uføre som rett og slett ikke har råd til å bo sammen med kjæresten som ikke er villig til å dele feks 30-70%

Anonymkode: 13f93...c27

Da er kjæresten kanskje ikke noe å spare på? 🤷🏻‍♀️ Forholdet kan jo umulig være så viktig for partneren da. 

Anonymkode: 4211a...30c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...